AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.760

Tips inför avställning

Hej jag har en e39 523 som jag tänker avställa under en lång tid(1-2år)
Tänker tömma motor oljan, så jag inte kör med gammal olja när jag sen ställer på den.
Ska koppla bort batteriet men en kompis sa att bilen kan gå i "safe mode" och dörrarna inte går att öppna om batteriet inte är kopplad en viss tid. Är det någon som vet något om det? vad gör ni när ni ställer av bilen lång tid?

tack för svar
Du ska absolut inte tappa ur oljan innan vinterförvaring !
Oljan är ett bra rostskydd. Själv byter jag alltid olja direkt efter att jag tagit hem bilen. Angående batteriet: om du har tillgång till el montera en CETEC batteriladdare så håller den batteriet fräscht och du slipper bekymra dig.

Jan M
Bilen kommer stå utomhus så jag har ej tillgång till el. Så jag tänkte ta ut och ta hem batteriet .
Tack för tipset om oljan:)
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Med tanke på att bromsvätska brukar innehålla en del vatten efter ett tag så är det nog inte helt fel att byta den innan avställning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle byta olja och filter INNAN avställningen, för att få bort gammal olja som innehåller kondensvatten och sura restprodukter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ska jag bara tömma behållaren till bromsvätskan?
Hmm får tänka på de att byta oljan innan..
Men min riktiga fundering är om bilen går i backlås när batteriet är borta från bilen.
Hur ska man ta sig in i bilen liksom.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tror det räcker med ett vanligt byte av bromsvätskan. Intervallen är ju 2 år. Att bara tömma systemet är nog inte så skonsamt med tanke på packningar m.m.

E39 går att låsa upp mekaniskt genom att vrida nyckeln en kvarts varv extra. Om du bara brukar använda fjärren normalt sett kan det dock vara bra att smörja upp låset innan du provar. Lås har ju en tendens att kärva igen om de inte används.
Kan du inte sälja bilen? En bil som står ute i flera år...risken att den drar på sig fel (kärvande bromsar, rost etc) som gör att det kanske inte ens lönar sig att reparera den 2017 eller när det nu blir. Samma sak med inredningen, risken att det kommer in fukt är ganska stor och det behövs inte mycket för att skapa en tråkig doft, om den nu inte ska vädras på så länge.

Bilar mår inte bra av att stå still utomhus i så långa perioder. Mina tips är att din ombesörjer att bilen körs något varje vår / höst. Bra också om den kan stå "torrt", alltså inte på gräs eller liknande. Nya oljor innan avställningen.
Ska tänka på de ni säger, tack för alla svar.
Ja har förlorat mitt jobb, och kommer troligen vara arbetslös ett tag.
Har med andra ord inte råd att köra den.
Visst hade jag kunnat sälja men vill inte göra de för att jag har ägt bilen i 5 år och bytt ut nästan allt på motorn. Säljer jag den kommer jag gå minus, bättre behålla:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.