AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.903

330ci läckage topplockspackning(video/bilder). Byta själv?

Hej!

Lade nyligen märke till att nyinköpta bilen(13.000 mil) ger ifrån sig ett ganska distinkt tickande ljud som hörs bäst vid tomgång.

Lokaliserade ljudet till motorns vänstra sida, strax vänster om 1:ans cylinder. Misstänkte inledningsvis att ljudet hade och göra med sprucket grenrör eller liknande.

Hur som helst så använde jag telefonens filmfunktion för att försöka se ifall det sotat eller liknande i området kring grenröret. Filmen visade istället på att det sotat ganska ordentligt under toppen vid första cylindern.

Se filmen här:

Hur är det egentligen med dessa bilar? Kan toppackningen skjutas lite hur som helst eller måste motorn ha råkat ut för något? Kan den ha kokat under tidigare ägandeskap? Kan knackningar orsaka detta?

Och nu till den största frågan, hur går jag vidare och är detta något jag kan åtgärda själv?

Alla svar och erfarenheter är välkomna.

tickandet är normalt, det är insprutningen du hör.
Håller motorn sin temp under körning/tomgång osv?
Kolla oljestickan om de finns vatten där.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Jag håller inte med om att tickandet ska höras, min Cabbe går väldigt tyst i maskin.

Toppackningen ska inte gå hursomhelst, knackning (varför det nu hände) eller att den gått varm är troliga orsaker.

Med ett avgasläckage som ventilerar atmosfäriskt borde du ha minst ett av nedanstående symtom:

Vattenblandad olja (syns på oljan, den är krämig).
Oljeblandad kylarvätska (svarta pluppar som flyter runt i expansionskärlet som inte vill lösa sig med kylarvätskan), en verkstad har utrustning för att mäta avgashalter i kylarvätska.
Övertryck i kylsystemet (kompet går ut i kylsystemet), när bilen är kall och du startar den och öppnar korken till expansionskärlet får du tryck ut där.
Ryker väldigt vitt, speciellt vid kallstart.

Att missljudet beror på läckaget är så gott som bekräftat. Ljudkällan var väldigt tydlig och ledde mig direkt till läckaget. Tickandet är ganska lågfrekvent och följer kolvens pulser så att säga.

Kan lägga upp en ljudfil för säkerhetsskull.

Motorn håller temperaturen bra och går även helt okej skulle jag säga(har inget att jämföra med).

Oljestickan brukar vara dränkt i lite vitt klet men det skulle likväl kunna bero på kondens.

Kylvätskan däremot luktar lite fränt.

Förlåt för dubbelpost men hann posta mitt förgående inlägg innan jag såg svaret från TP_

Bilen ryker vitt vid kallstart helt klart. Det försvinner till stor del efter någon mil.

Har lite svårt att se kylvätskans kvalitet bara genom att titta ner i kärlet, kanske kan vara en idé att tappa ur den och undersöka närmare.

komp som letar sig in i kylsystemet och orsakar tryck redan vid kallstart var ett mycket bra tips som helt klart ska undersökas nu på en gång.

Om vi utgår ifrån att det är en läckande toppackning som behöver bytas, är det något man gör själv eller krävs det specialkompetens och dyra specialverktyg?
Ljudet tystnar lite när motorn blir varm? Jag gissar på grenrörsläckage isf...
Kolla även så att tändstiften är dragna korrekt, lösa tändstift tickar, men det kan även sluta mycket värre...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.