AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.192

320i e90/e91, 2007, oljeläckage motor

Hej!
Jag har nyligen varit och kollat på två st 320i av 2007 års modell. Båda verkar läcka olja på precis samma ställe, nämligen runt främre vänstra hörnet på motorn. Framför grenrören. Det ser inte ut att vara ventilkåpspackningen för runt den verkar det vara torrt. Det ser ut som om det är längre ned istället.

Är detta ett vanligt fel? Kostnad att åtgärda?

Tacksam för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Borde ha varit N46-motorn i de 320i du tittade på - eller hur?

Får inte ihop felbeskrivningen, grenrören sitter på höger sida men du skriver runt främre vänstra hörnet av motorn.

Ett vanligt ställe som dessa läcker olja ifrån är de två kamaxelsensorerna- men dessa sitter i mitten av motorn längst fram. Vill du se tydligare så kan man ta bort lite av allt plastskräp som sitter ivägen, det räcker att ta bort kåpan som leder luft in i luftfiltret (sitter med två T20 skruvar) för att man ska kunna se bättre.
Re
23
Realtid
320i Touring -06
Hej.
Detta är mitt första inlägg på forumet.
Nybliven ägare till en 320i -06.
Jag har N46 motorn, och min bil har lite läckage vid kamaxelsensorerna.
Är helt grön och kan verkligen ingenting om modellen, men vad och hur åtgärdas detta felet?
Mvh/Stoffe
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I 99.9% av fallen är det o-ringarna som läcker. Dessa kan du springa hos BMW och köpa på en kafferast.

Eller så ber du din verkstad fixa det nästa gång det ska servas någonting (om det läcker mycket så är det ju bättre att inte dra ut på det såklart), det tar ca 15-20 min att byta så det kostar inte många kronor att få det bytt på en verkstad.

Här kan du annars se för att få en överblick av vad arbetet innebär

Re
23
Realtid
320i Touring -06
Vilken klippa! Stort tack för det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.