AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.423

Prisvärd, säker och någorlunda rymlig pendlarbil?

Sida 4 av 5
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Men kamma dig, Lövet! Allt innan modellserierna med 8 på slutet är sannerligen inte dynga.

Beklagar urspårningen, Verdi.

/Masten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om man med dynga menar "problemfyllda bilar som inte är i närheten av samma egenskaper som de stora tyska märkena" så jo. Men lyckligtvis är det ändrat de senare åren med xx8 och framåt, då bilarna både håller ihop och är trevliga att köra och sammansatta.

Håller med dig om att vi inte ska ta upp gamla franska bilar dock, det är inte relevant. Men det var inte jag som startade med dem heller.

-------
//Lövet
Verdi: Man måste liksom någon gång i livet levt den svenska stereoptypen med villa, barn och volvo :-)

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Lövet
Dom är 20 år gamla idag, men när vi hade dom var dom 4-6 år gamla. Ren dynga!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
> Provkör de nya. Skillnaden är mkt stor. Tror faktiskt du blir förvånad.

-------
//Lövet
Verdi
Kristoffer_L,
Jo, så verkar det vara. Har aldrig sett på mig själv som en "Volvo-kille" men pappa köpte faktiskt en ny vit 745 GLE (men det stod 740 på bakluckan) när jag var liten så det sitter väl nånstans i själen ändå. ;-) Kommer ihåg att jag tyckte E:et var häftigt. En kompis pappa hade en 745 GL. GLE hade 131 hästar men GL "bara" 117hk. Och så var vår vit med vinröd plyschsklädsel men den var tråkigt grå med ful tygklädsel. Tror det var årsmodell 1986 eller 1987.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>Men det är också skillnad mellan e34 och f10. Skulle vara riktigt illa om Peugeot fastnade i xx7 träsket
Har man en gång blivit bränd, blåser man även på en kall mugg vatten ;)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag tror på Mondeon jag, nyligen AstonMartiniserad också.. (fronten)
Är inte så förtjust i V70 heller ärligt talat. Styrningen är en orsak, den är för lätt och alldeles för känslig för ojämnheter i vägbanan. Men det jag stör mig mest på är vridstyvheten, eller snarare bristen på detsamma. Åkte med i en kompis V70 häromveckan och den knakade i inredningen över gupp och i kurvor. Känns lite B i en såpass dyr bil. Min Skoda Superb bullrar visserligen betydligt mer än V70, men den är i stort sett knakfri.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sista inlägget med franskt tema då:
Marin: Visst är det så. Men skillnaden mellan en e34 och en f10 är rejält mindre än mellan Peugeot 405 och 508. Upphämtningen sista åren är mycket större än vad som BMW gjort. Men de kanske inte behövde det på samma sätt ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Blir så trött. Nu har jag lyckats bli osams med min bankrådgivare också. Han var så galet otrevlig att jag blev uppriktigt chockad. Händer faktiskt inte ofta att jag blir osams med folk i verkliga livet. Internet on the other hand... ;-)

Jaja... Har en del att tänka på nu. Har tyvärr inte riktigt tid och möjlighet att prova så mycket bilar nu. Måste fixa lägenheten inför plåtning på måndag först och främst. Tror jag väntar med bilbeslut tills jag vet hur mycket vi får för lägenheten.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bankfolk alltså. En del verkar ha svårt att ta till sig att man faktiskt är kund till dem, inte leverantör...

-------
//Lövet
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
byt bank
Terry N
Mondeon har fått bra betyg, snygg också ,aston front, synd att de inte har den i en mörkgrön metallic,

Ang V70, brorsan har en åsmodell-13 xc70 - den är rätt tråkig i chassit, inbjuder inte till ngn inspirerad körning - ''den går bra om man kör rakt fram'' som han säger, han hade en a4 allroad innnan - en helt annan körkänsla. Däremot fick han låna en årsmodell -15 V70 (vid service)med ngn typ av sportpaket, den hade de fått till i chassit, otrilig skillnad, be att få provköra en sådan.
Verdi
Angående banken, som vi kan kalla för "Nordea", så meddelade att jag är klar med honom och kommer be om en annan rådgivare. Är inte den nya rådgivaren heller medveten om att jag är en kund så flyttar jag till en annan bank.

Bakgrunden är att vi har köpt hus och ska ordna med handpenningslån och i förlängningen nya större bolån. Min rådgivare var allmänt ohjälpsam och försökte utnyttja att vi hade bråttom och få andra alternativ. Bland annat ställde de inte upp med handpenningslånet om de inte fick de andra lånen. Och någon ränterabatt skulle jag inte få om jag inte flyttade mina kapitalförsäkringar från Avanza... Vilket jag inte har nån lust med alls och vilket som inte krävdes för att få rabatt på lånen vi har på lägenheten... Och han gjorde det med en jäkligt trist och aggressiv ton. Frågade faktiskt honom rakt ut om jag förolämpat honom på nåt sätt eller vad det var som var fel för tidigare har jag varit jättenöjd med honom. Helt ärligt kändes det som att han bara ville bli av med mig. Och visst, det kan han väl känna men det är jäkligt oproffsigt.
Verdi
TerryN,
Jag provkörde som sagt något de kallade XC70 Sport som ska ha det lite hårdare chassit. Jag är ju van vid F31 så jag tyckte ändå det var rätt gungigt men alls inte okörbart. Jag antar dock att en V70 är fastare i hullet än den högre XC70 så där kan det finnas en viss skillnad fortfarande.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Verdi => "Personliga bankmän" på Nordea går det tretton på dussinet! De bra däremot är få och väldigt svåra att hitta. Nordea listar ju (precis som alla banker nu måste göra) snitträntan på sin hemsida.

Lycka till med husplanerna, var inte rädd för att byta bank! :)

Vad gäller dina bilplaner så förstår jag inte riktigt vad som är skälet? att få loss cash? Om din nuvarande bil är betald kontant (vilket jag har för mig att den är) så borde det väl gå att sälja bilen till firman (förutsatt att den står på dig privat) och på så vi få loss cashen?

Mvh/ Niclas
Verdi
Nej, jag ska kolla runt den här gången och jämföra olika banker.

Skälet är att vi behöver två bilar helt enkelt. Behöver inte få loss cash.
Verdi
Ja, då var kontraktet på XC70:n signerat och klart. Känns som ett väldigt bra val med tanke på att den bara är ca 60 tusen dyrare än en relativt snålt utrustad 118d.

- 4wd
- Automat
- Helskinn (som dessutom är mycket mjukare än Dakota.)
- Aktiv farthållare med radar
- Navigation
- Taklucka
- Drag
- Dieselvärmare med Volvo On Call.
- Komfortöppning
- Stolar med minne
- Diverse varningssystem (tyvärr ej blind sport-varnare som är slut på lagret)
- Rattvärme
- Helt ok ljudsystem

Den är tyst, komfortabel, säker och inbjuder till lugn och harmonisk körning. Perfekt familjebil med andra ord. :-)
Välkommen in i klubben då :-)
Även om flera av Volvos modeller åldrats skall de ha en eloge att de bygger in moderna lösningar som VOC och fin-fin stereo med blåtand. Jag var snubblande nära att köpa en ny XC70 förra året men efter att ha testat med hela familjen ombord så blev valet istället en lätt begagnad XC90 med i princip alla options som gick att få. Trots ett chassie från bronsåldern och en automatlåda från tidig medeltid så är hela familjen otroligt nöjd med den. För samma peng som vi betalade hade man fått en tre år äldre X5 eller Q7 som rullat 10,000mil. Kändes väldigt svårt att motivera tyskt i det läget...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.