|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Verdi, kommer inte Xc70n kännas hopplöst gammal om ett år när nya V/XC 70 kommit? |
|
| Eller V90 och XC90 kanske de ska heta? | |
Verdi |
Helt säkert är det så att den kommer kännas gammal. Men jag antar att den nya blir mycket dyrare. Classic-modellerna är rätt bra prisade. |
|
Det har nämns att nya V90/V90 Cross Country kommer höjas 20% jämfört med V70/XC70. Volvo ska upp i prestigeklassen. Jag tror att XC70 kommer att vara populärt ett bra tag till. |
|
|
Även gamla XC70N var fortsatt populär efter XC70II kom så jag skulle inte vara orolig ------- //Lövet |
|
Verdi |
Nä, XC70 är väl inte den sexigaste bilen eller den som är roligast att köra men jämfört med t ex en relativt "tom" F11 520d så framstår den som rätt lockande faktiskt. Samma sak med Audi och Mercedes... Jämför man mot andra stora kombibilar i mellanskiktet t ex Peugeot 508 SW GT på 180hk eller Ford Mondeo Titanium på 180hk som också är ok utrustad så skiljer det faktiskt inte så fasligt mycket. Kanske 30-40 tusen. Av vilka man får igen rätt mycket i form av bättre andrahandsvärde skulle jag tro. Iofs är väl både Peugeoten och Forden av nyare konstruktion men XC70 har ändå nån slags karisma som de inte har. Alternativet är väl att acceptera en lägre utrustningsnivå men ska det vara familjesläde så vill jag ha stolar med minne, navi, skinn osv. |
|
508GT är betydligt roligare att köra, lättare i steget, bättre styrkänsla. Mondeon har bättre bagage och utrymme i baksätet. Skulle dock vilja hävda att XC70 är det mest kompletta paketet av de tre ändå. ------- //Lövet |
|
|
Styrningen i volvon passade mig inte alls, tyckte också bilen i övrigt var tråkig (läs gammal). Jag tror dock att andrahandsvärdet trots allt står sig bäst av de du nämner på slutet. Man sitter också skönt. Brett men kort bagageutrymme men dåligt benutrymme bak. Med Peugeot SW GT får du 204 hk till förmodat lägre pris? Roligare, mycket utrustning men stötigare och kanske inte lika avslappnad. Volvon är väl lite "stabilare" generellt. Forden är ju klart nyare och har fått fina omdömen. Personligen kunde jag inte leva med Volvon utan valde annat märke... |
|
|
Har haft V70 tidigare och i samband med förra årets tillökning och inköp av XC90 inser man igen hur förbaskat bra en stor Volvo är som familjebil. Visst, den ger ingen episk körupplevelse men hur ofta tar du med dig hela familjen till Nuburgring eller Stelviopasset? Istället njuter hela familjen av komforten, utrymmena samt flexibiliteten. Dessutom har Volvo lyckats riktigt bra med att föryngra de äldre modellerna med On-call, blåtand och fin-fin ljudanläggning och motorvärmare som styrs via Iphonen. Och driftskostnaderna är löjligt billiga i sammanhanget. |
|
Verdi |
Lövet, Tror inte någon stor kombi är sådär superskoj att köra så det bekymrar mig inte så mycket. Tänkte hålla mig med en roligare bil som är mer för mig och så får frugan ratta den här till vardags. Keiser, Nej styrningen är rätt simmig och oprecis. Men samtidigt härligt avspänd och vilsam. Man flyter liksom ovanpå vägen. Total kontrast mot F31:an. Vet inte vad du menar med "kort" lastutrymme. Tänker du på XC60? Ser ut som 508 SW GT har 180 hk diesel. Hittar ingen 204 hk. Citroen C5 finns med 200 hk och ok utrustning till hyfsat pris men den är rätt daterad. Måste ha funnits hur länge som helst nu. Kristoffer_L, Nej det är väl det. Enda gången jag skulle köra XC70:n vore ju när vi ska på långresa hela familjen och då kör åtminstone inte jag särskilt "sportigt". Tvärtom, då vill man ju ha det tyst, säkert och bekvämt. Finns ju bilar som möjligen gör både och, men då är vi uppe i helt andra pengar. |
|
Verdi: kanske en synvilla men av de bilar jag jämförde (Passat, Superb, 508 och några till) så upplevde jag Volvons bagageutrymme som kortare än övriga men bredare. Håller med om din beskrivning av styrningen, jag gillade det inte. :) Det verkar också som att Peugeot har ändrat specen för GT vid faceliften, tidigare hade den 204 hk men nu bara 180 hk, lite märkligt! Tror C5an kom samtidigt som 508an (är ju "samma bil"), dvs 2011. |
|
|
Keiser: C5 kom 2008. Den stora fördelen den har gentemot 508 (och alla övriga bilar på marknaden också för övrigt) är den gashydrauliska fjädringen. Den är oerhört bekväm! 204-hästarsmotorn (2.2 liter) har ersatts av den modernare 180-hästaren nu i samband med faceliften av 508. I C5 finns den dock fortfarande kvar. /Masten |
|
|
Angående Peugot och dess trevliga styrning så var jag med om en mycket obehaglig upplevelse förra året när jag hyrde en helt ny 3008/5008? (MPVn) i Wien för att köra till kunder i södra Tjeckien ihop med en kollega. På en nybyggd motorväg i 130km/h så börjar plötsligt styrningen glappa, dvs den svarade inte förrän vid halvt rattutslag! Inte i närheten av Audis motsvarande strul som jag haft erfarenhet av tidigare. Givevtis hände detta på vägen tillbaka ca 2h från flygplatsen... Stannade bilen för att kolla så hjulen satt som de skulle men inget synligt fel på bilen. Omstart av bilen gjorde ingen skillnad heller. Och bärgning var inte att tänka på då jag befann mig i Tjeckien och skulle passera gränsen till Österrike och hade flygtid att passa... Lyckades med hjärtat i halsgropen linka tillbaka bilen till flygplatsen i Wien och lämna in eländet. AVIS personalen bara konstaterade torrt "jaha är det styrningen nu igen, det är så på nya Peugot - Du är inte den första". Oavsett hur prisvärd, bekväm, rymlig eller futuristiskt designad en Peugot är kommer jag aldrig frivilligt att köra en Peugot igen. Någonsin. |
|
|
Du kan inte döma ut ett helt märke på grund av ett fel på en hyrbil. Inget av de cirka 10st Peugeot jag kört senaste 2 åren har ingen haft det felet. Säger förstås inte att felet inte finns, din historia tyder på motsatsen, men vanligt är det i så fall definitivt inte. ------- //Lövet |
|
| Du har helt rätt i att man skall vara försiktig att generalisera men tyvärr gäller devisen "first impression last". | |
|
Vi har inom familjen ägt 6 st Peugeot (405,406,306,607,309, 206) och maken till skitbil har jag aldrig sett. Helt bisarra fel uppkommer, sånt som egentligen inte ska gå sönder, går sönder. TopGear gjorde en snygg parodi där ledningen för Peugeot bestämde strategin för att börja bygga skitbilar. Peugeot/renault ligger på en sista plats på min bucket list över bilar man måste äga under livstiden. |
|
|
Masten: ja där ser man. Håller med angående fjädringen, bekväm, men för min del också den enda fördelen med C5an (jmf peugeoten). Generellt gäller det ju att provköra och själv skaffa sig en uppfattning. I mitt fall var det flertalet ggr som jag inte delade bedömningen med biltidningarnas tester. O det tycks du ju göra Verdi, återkom gärna med dina reflektioner. |
|
|
Marin: Man ska inte ha en Peugeot som inte har modellnamn som slutar på en 8. Allt innan dess är dynga. De bilar du pratar om är i vissa fall 20 år gamla, de har inte mycket gemensamt med de nya. ------- //Lövet |
|
|
Peugeot 508 kan inte matcha Cittrans fjädring, men den är lika tyst och ännu mer ombonad – ger lite lyxkänsla med fransk finess. Den är extremt felfri, mycket bränsle- snål och både välutrustad och storbilsrym- lig. och enligt ägarna bättre än alla andra i mellanklassen. till mycket trevligare pris. Peugeot 508 är den av PSA-kusinerna som tagit det största kvalitetsklivet på senare år, och det belönas här i slutsum- meringen. AMS sammanfattning av deras beg test. Nu ska detta inte bli en Peugeottråd men kontentan är att man kan få mycket bil för pengarna om man tittar runt lite. |
|
Verdi |
Kristoffer och Lövet, Bränt barn skyr elden... Jag har samma känslor mot VAG. Känner liksom inget förtroende för de bilarna längre. Tycker det syns på de att de är opålitliga. :-) Även om jag rent intellektuellt vet att det var länge sen och att jag hade otur. Hade antagligen lika gärna kunnat vara en BMW. Just det, hur är kvalitet osv på Ford Mondeo? Opel Insignia? Nä, det är svårt att komma förbi XC70. Tycker ändå den erbjuder en viss karisma som de andra har svårt att matcha. Samt förmodat bättre andrahandsvärde. Nackdelarna är väl att det är en gammal modell, rätt törstig och lite trist bakom ratten. Jag är inte nån som är runt och provkör olika bilar så jag har ruskigt dålig koll. Har fortfarande aldrig kört en V70 t ex. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.