AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.420

Prisvärd, säker och någorlunda rymlig pendlarbil?

Sida 2 av 5
Verdi
Jo jag såg det. Och jag litar inte på deras DSG-lådor heller även om det problemet kanske är fixat vid det här laget?

Jobbar inte så långt ifrån Peugeot, Volvo och VAG här i Uppsala så jag ska försöka ta en sväng och kolla läget nån eftermiddag.

Funderar på en 308 SW GT 180hk: Länk

Verkar bara finnas i den blå kulören men min fru vill helst ha en svart eller mörkgrå.

Dock får man inte bilen på bilden för 264 900:- va? Eller hur funkar det?

Hur är det med rabatter och prutning på Peugeot förresten?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
De nya TSI-motorerna har från och med Golf 7 (2012-) kamrem.

DSG-lådorna är inget att oroa sig för...

Golf Alltrack? Mycket bil för pengarna...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Här är prislistan för GT: Länk Du får med andra ord en rätt bra utrustad bil för samma pengar där Golfen har sitt grundpris. Dessutom med skönare fjädring och bättre ljudisolering. Något sämre andrahandsvärde får du på köpet ;-)

Generellt är prutmånen på Peugeot låg. Fick en offert på 308SW 1.2t där rabatten låg på 6-7% eller nåt. Däremot har de många gånger kampanjmodeller eller introduktionspriser.

-------
//Lövet
Verdi
Har en annan idé nu också. Ta en stor kombi med ok motor att ha som familjekärra och sen ha en privat "skojbil" för min egen del. Typ en M135i eller liknande.

Kostar väl lite mer i bränsle att pendla med stor bil men det blir ju lite rejälare också.
Verdi
Kan en Volvo V70 D4 Summum med nya VEA-motorn och 8-växlad automat vara nåt? Finns bilar för ~350 tusen som är nedsatta rätt mycket och förmånsvärdet är inte så blodigt.

Visst, det är en utgående modell men som laståsna lär den hålla länge. Plus att man får navi, helskinn, bra ljud osv osv.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En av få saker den inte är så bra på är körglädje på kurvig väg. I övrigt vad gäller ljudnivå, sittkomfort, motor, utrymmen så är det en utmärkt bil. Den nya automatlådan är oceaner bättre än den gamla plus att VEA är mycket tystare än de gamla motorerna. Däremot är den inte så mycket snålare i verkligheten som på papperet jämfört med gamla motorerna.

-------
//Lövet
Håller med lövet ang V70, man kan inte komma runt att den är ett bra köp med de rabatter som erbjuds idag. Om ekonomin tillåter det är en XC70 kanske ett lite trevligare val som dessutom har ett klippfast andrahandsvärde. Även den gamla XC70 N-modellen höll värdet väldigt bra trots när den nuvarande modellen kom.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Skulle tro att körsträckan 2500 mil/år är i högsta lagen för en i3:a. Enligt mephisto här på forumet (se i3-delen) klarar i3:an ca 8 mil på el på vintern och ca 12 mil på sommaren. Sedan gör det ju att åka lite på REX:en också.

Jag har själv funderat på en i3:a, men avvaktar lite. Har provkört en REX och den är pigg, ca 8 sek till 100.

Det optimala är att kunna ladda den fullt hemmavid på natten. Vid körsträckor över ca 25 mil är både elen och bensinen slut och det krävs ett 'tank-/laddstopp'. Antalet snabbladdare som laddar upp till 80% på 30 minuter kommer byggas ut rejält under 2015.

Verdi
XC70 D4 Summum, 386': Länk

En snabbsökning på 3 år gamla bilar ger att XC70 D3 (fanns ingen D4 då?) ligger ungefär 50 tusen över V70 D3 i pris vid 6500-10 000 mil. Från 175' och uppåt för V70 och från 225' och uppåt för XC70.

Spritmonitor rapporterar att en V70 D4 drar ca 0,66 liter per mil och en XC70 ca 0,80 liter per mil.

Räknar man med lite bättre andrahandsvärde på XC70 så går det på ett ut faktiskt.

Fast XC70 kan man inte få med nya motorn och växellådan va?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla AWD är än så länge med gamla femcylindriga motorn. Men förbrukningen skiljer inte så mycket i verkligheten som på papperet. Dock blir förstås skatten högre.

-------
//Lövet
Jo, XC70 går att få med FWD samt VEA motorn med 8-stegad automat. Den är dessutom på pappret väldigt snål och har för mig att den ligger något under 120g gränsen.
Verdi
Känns som det har svävat iväg lite. Hade dessutom en liten miss i mitt kalkylkark som gynnade leasingbilar... Hehe. :)

Kostnader per månad räknat/uppskattat på 6000 mil och 3 år. (52% restvärde där inget annat anges, bränslepris 13:-/litern, 4000:- per år i rep på beg, 0:- per år på nya, ingen servicekostnad på BMW, 4000:- per år på andra märken)

1. BMW i3 REX: 4144:-
2. Snål begagnad bil max 150 tkr/0.6 liter mil: 4800:-
3. Peugeot 308 SW 150hk: 4934:- (50% restvärde)
4. BMW 116d M-Sport: 5240:-
5. BMW 118d M-Sport: 5535:-
6. Volvo V40 D3 Summum: 5625:-
7. Volvo V70 D4 Summum: 6402:-
8. Begagnad Volvo XC60 D5 Summum -10: 6694:-
9. Begagnad Audi Allroad 3.0TDI -09: 6711:-
10. Volvo XC70 D4 Summum: 6749:- (56% restvärde)

Referens: Min egen bil: 7835:-

Siffrorna är ju bara ungefärliga och mest till för att få en överblick. Men det är intressant att se att i3 är klart billigast och att de begagnade alternativen blir så pass dyra.

Hon har 6 mil landsväg enkel resa och motorvärmarstolpe på jobbet. Skulle det funka med en i3 ändå? Hon kör lugnt och rätt långsamt så det är snällt mot förbrukningen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du garanterat restvärde på i3an? Annars kanske det kan komma som en rejäl kalldusch. Jag skulle aldrig våga peta in egna pengar i en sådan typ av bil. Kolla vad som hände med Fisker exempelvis. (Ja, något avlägset exempel jag vet men skrämmande)

-------
//Lövet
Verdi
Som kuriosa kan nämnas att en Tesla 70d skulle kosta drygt 8 tusen i månaden för mig. Dock väldigt beroende på ett väldigt osäkert andrahandsvärde...
Verdi
Nej, räknade 52% restvärde på i3:an också. Kan vara sämre men kan även vara bättre. Men den är klart begränsande i vardagen.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Liknar min kalkyl.
i3"billigast", men osäkerheter kring andrahandsvärdet och användarbarheten och "rolighetsfaktor".

För i3 + 2000 i månaden fick jag en A45. Det blev A45.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vet inte om du har barn, men då tycker jag det finns ytterligare poäng i att ha ett stabilt moderskepp, så hellre V/XC70 än V40, tycker skillnaden i kostnad är motiverad i så fall. Skojarbil låter inte helt tråkigt det heller.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
52% restvärde är en chansning. Rent krasst: Hur attraktiv är den bilen i andrahand egentligen för en privatperson? Jag skulle gissa att den faktiskt inte alls kommer bli särskilt eftertraktad bland privatpersoner när den är 3 år gammal och börjar sakna garantier.

-------
//Lövet
Verdi
Robert Lundberg,
Ja, jag har ett barn. Kan kanske bli fler också, det vet man aldrig.

Har varit till Volvo nu på lunchen och snackat lite samt provkört en XC70 "Sport". Var rätt trevlig, motorn (D5) morrade piggt och gick väl tillräckligt bra antar jag, men sport är fel ord. Den gungar fram som en kamel i Sahara och det händer egentligen inte jättemycket när man gasar, och då är jag ändå spekulant på en D4 och inte en D5... Skapade iofs ett lugn. Sen gick den väldigt tyst, hade sköna stolar, var riktningsstabil... Helt enkelt en perfekt familje- och långfärdsvagn.

Säljaren sa typ att AWD innebär ca 1dl/mil mer och att nya 4-cyl motorn är ca 0,5dl/mil snålare än den gamla 5-cyl. Han rekommenderade också XC70 över V70 pga att den inte är så mycket dyrare men samtidigt har högre andrahandsvärde. Han rekommenderade även D4 framför D5, särskilt på XC70.

Har ju min 330 på blocket nu och när jag satt i bilen ringde det en kille som verkade intresserad. Vad tycker ni är ett ok bud på den? Gör ont i mig att behövs släppa den men pengarna gör faktiskt bättre nytta på annat håll just nu...
Verdi
Lövet, Nej, i3 lär det inte bli. Känns inte som en bil man vill sitta och långpendla med längs en mörk och hal landsväg vintertid. Plus alla osäkerheter...

Räknar jag med det bud jag fick tidigare idag på 330:n och det faktum att jag har schyssta vinterdäck, motorvärmare och sånt ordnat så kostar den ~6900:-/månad att ha. Får jag den summa som står i annonsen så kostar den ju mer... Ironiskt nog. :-)

En V40 D3 kostar ~5600:- och en Peugeot 308 ~4900:-. Dvs 1300:- till 2000:- mindre i månaden. Det kan det väl vara värt för att ha kvar BMW:n? ;-)

XC70 ligger enligt mina beräkningar på 6750:-/månaden. Känns betydligt mer prisvärt än en V40 eller 116d i alla fall.

Undrar om jag inte landar i följande: Jag beställer en XC70 och har kvar BMW:n tills vidare.

Skulle väl kunna leta begagnat men då blir budgeten lite för låg. (har köpt hus och behöver pengarna för att slippa topplån).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.