|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
Verdi |
Den ska vara leasebar, ny eller nästan ny, ha automat och gå snålt. Prestanda, utseende och utrustning har lite lägre prio. Dock är bra utrymmen ett plus. Har funderar lite på Volvo V40, MB A- och B-klass... BMW 1-serien känns tyvärr inte prisvärd nog. Gärna bra företagserbjudanden så att man gör en hyfsad affär också. Körde V40 D2 auto häromdagen. Sköna stolar, hyfsad komfort och motor som räcker till, om än knappt. Men vill nog ha helst ha minst D3 om jag ska vara riktigt ärlig. Undviker helst VAG och asiater om det går... Fler bra alternativ? Bilen kommer köras mest av min fru... :) |
| F10 520dA | |
|
Tycker att V40 är en helt fantastisk vagn komfortmässigt för sin storlek. Körde den närmast non-stop i 500 mil vid ett tillfälle och tror att få bilar hade hållit mig så fräsch i kroppen över de milen. Bilen var en T3. D2 är som en liten gummisnodd, aningens undermotoriserad men funkar för pendling, men hade nog valt D3 som ger så väldigt mycket mer. MB A-klass hyrde jag under ett par veckor i Spanien. Visst, jättetrevlig men mitt sammanfattande intryck är att V40 drog det lite längre strået. B-klass har jag väldigt begränsad erfarenhet av, men uppsidan skulle väl vara att man sitter lite högre? |
|
| Av ren nyfikenhet, varför tycker du inte att 1-serien är prisvärd? Att jag undrar beror på att du i samma andetag nämner A-klass som ett alternativ. Det får jag inte riktigt att gå ihop eftersom de ligger väldigt lika i pris. | |
|
Nya 116d M-sport finns väl på kampanj nu för 219kkr, det är väl ett bra erbjudande? Annars är V40 inte dum alls! |
|
Verdi |
Robert, Håller med. D2 är precis på gränsen så D3 krävs. Helst D4 men då springer priset iväg. Men jag gillade bilen. Även fast den är liten så är den inte så opraktisk. Rätt bra utrymme i baksätet till och med. Och så är det ändå en liten "kombi". Angående Mercedes B-klass så är den större och mer praktisk än de andra. B200 (136hk) finns som fleet edition från 245 000:- vilket är obetydligt mer än A-klass (235 000:-). Sen tillkommer automat och lite utrustning men ca 300 tusen totalt. Mixtus, Vet inte riktigt. Får kolla igen. Men jag hade svårt att få ihop en rimlig 118d automat under 330 tusen som jag kommer ihåg det. Kristoffer_L, Ja, 219 + 16,9 verkar det vara för M-Sport. Skulle kunna funka, även om vi är nere på samma effekt som V40 D2. En B200 lär väl inte vara så mycket snabbare heller så... Iofs verkar V-Tech kunna skruva upp spisen till 190hk på 116d och det skulle ju vara en helt ok lösning. Det som jag kommit på nu som är lite spännande är BMW i3. I mina kalkyler går den jämnt upp mot en V40 eller B200 om man kör ca 2000 mil per år. Kör man mer så blir den snabbt rätt mycket billigare. Fast den är ju rätt speciell på gott och ont och fixar inte långresor så bra. Så den är rätt begränsande. Men av vad jag läst så är den rolig att köra och ska kännas modern och välbyggd inuti. Har räknat mot ett par privata alternativ också men man ska då ner på en bil för runt 150 tusen som drar ca 0.6 liter per mil för att kunna konkurrera kostnadsmässigt. |
Verdi |
Jo det verkar faktiskt som att en 116d M-Sport skulle kunna funka. Vore ju skönt med samma verkstad osv också. Lite mer enhetligt också. :) |
|
Om du vågar släppa premiumsargen så kolla in nya Peugeot 308. Rymlig, tyst, kul att köra. Finns med rätt kul 3-cylindrig turbomotor också. Inte särskilt snabb men låter mycket trevligare än pluttedieslar. För 250k har du en med navi, panorama, skinnklädsel osv. Peugeot har skärpt sig otroligt med xx8 modellerna och framåt, tidigare modeller kan inte jämföras. Halvtaskigt andrahandsvärde och inga avundssjuka blickar från grannarna på minussidan. B-klass har jag åkt mycket som taxi främst i Göteborg. Skulle inte vilja köra den en meter som privatbil. Bilen är så obekvämt hårt fjädrad att hela bilen "smattrar" på asfalten konstant. V40 är främst snygg, minimala innerutrymmen och dyr. 1-serie. Vettig och kul kampanjpris. Inte särskilt rymlig. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ingen premiumsarg i sikte. :) Kan absolut tänka mig fransoser också om de har ok växellåda osv. Edit: Kollade peugeot.se och nya 308 ser riktigt snygg ut. Ska åka och kolla. Problemet med bensinmotor är väl att förbrukningen tenderar att dra iväg. Den här bilen ska tyvärr rulla minst 2500 mil per år. Tråkigt att höra att B-Klass inte verkar vara ett så bra alternativ som jag trodde. Enda erfarenheten jag har av den är gamla modellen som jag hade som hyrbil i Spanien 2010. Mina erfarenheter då var väl att den inte var så skoj på bergsvägarna utanför Barcelona men att den kändes rejäl och rymlig. Iofs är rymlighet inte prio ett. Vi ska ju ha en större bil också. Men om man kan kombinera med låga driftskostnader så gör det ju inte ont heller om man får plats med lite... |
|
Peugeot har jag bra koll på då jag har en säljare av dem i släkten. 308SW har en automatlåda av momentomvandlartyp från Aisin-Warner. Den fungerar alldeles utmärkt. 1.2Turbon drar någonstans runt 0.75 om du gasar ordentligt. Det finns dock gott om snåldieslar också, inga problem att hamna runt 0.6 med dem. Jämfört med 1-serie och B-klass är utrymmena i 308SW enorma. Plus att den har fjädring som faktiskt fungerar ;-) Angående B-klass förstår jag att den kändes bra i Spanien. Vägarna där är ju lika släta som en hockeyrink. Men prova den först på den grova asfalten runt Stockholm får du se. Inte kul. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Blir det 308SW så blir det 150hk dieseln. Vet du något om Renault Megane kombi förresten? Ford Focus? Opel Astra? Eller är jag onödigt skeptisk mot VAG? Finns ju en del där i den här klassen. VW Golf, A3, Skoda Fabia kombi, Seat Leon kombi... |
|
Om du kan tänka dig att köra VAG så har du ju en hel drös med modeller. Bara Golf finns i en hel uppsjö med karossvarianter och motorer. Eller varför inte en en Seat Leon: Länk |
|
|
150hk dieseln ska vara utmärkt. Har dock inte provkört den själv, bara 1.6hdi och 1.2 bensinturbo. Har testat 2.2 dieseln dock som sitter i 508 (samma grundkonstruktion) och den är både pigg, tyst och snål. Har inte testat någon av de andra modellerna i klassen så jag kan inte säga så mycket. Generellt är det enligt tester väldigt kompetenta bilar och är de av samma snitt som 308SW är det inte särskilt mycket objektiva egenskaper man får för prisskillnaden på 100.000kr mot en F30 exempelvis... Seat Leon skulle jag inte köpa utan Skoda Octavia i så fall. Leon ger inget mervärde, har sämre andrahandsvärde och är trängre. Det enda jag kan komma på är att den går att få med riktigt läckra LED-lampor medans Octavia har vanligt xenon. ------- //Lövet |
|
| Ja jag hade nog också övervägt en ny Golf men nu verkar inte detta vara en option med tanke på första inlägget. | |
Verdi |
Golf har ju fantastiskt andrahandsvärde. Får kanske överväga en sån ändå... Ska bli skoj att testa runt lite. Edit: Golf blir snabbt väldigt dyr faktiskt. Drar lätt över 300' och då har jag inte valt något märkvärdigt. 150hk diesel med automat och lite annat. Då kan jag lika gärna ta en 116d och ta den till Södertälje för lite massage. :) |
|
Antar att restvärdet slår på egna firman? I så fall är Golf ett bra val, svårt att komma ifrån. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jo, så är det ju. Men hur mycket skiljer det i andrahandsvärde i praktiken mellan olika bilar? Det snackas ju mycket men i reda pengar? Är lite sugen på i3 också faktiskt. Finns den för provkörning nånstans? |
| Som ett sidospår kan nämnas att jag har åkt (inte kört) i3 några gånger och den är verkligen perfekt i stadstrafik. Håller man sig borta från landsvägarna och har gratis laddning på jobbet så går bensinmotorn knappt, enligt en av mina kollegor som har haft en sedan i höstas. Jag gillar den skarpt. | |
|
Köp golfen med 1,4 bensinaren istället för diesel... Min granne har en sån och den går väldigt billigt. Han betalade väl dryga 230 för en 1,4 bensin GT med DSG. Jonas |
|
| Gjordes det inte ett ekonomitest, Golf TDI vs TSI där dieseln i princip aldrig kom ikapp bensinaren ekonomiskt? Är inte TSI modellen dessutom miljöklassad då den går att köra på etanol - eller det kanske bara gäller instegvarianten? | |
|
Passa dig för VW:s Tsi/Tfsi motorer... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.