|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sedan jag köpte bilen förra året så har det funnits nåt glapp nånstans i (jag tror) framvagnen. Med vinterhjulen blev det ingen skillnad, så obalanserade däck går väl att utesluta då. Den går nästan helt jämnt och fint i alla hastigheter, den har trots allt rullat 19 000 mil. Meen det udda är när man svänger så skakar/vibrerar ratten och bilen märkbart. Dvs det är precis i ögonblicket när man vrider på ratten som det skakar, oavsett om det är åt sidan man vrider eller vrider tillbaka till rakt. Kör man rakt fram, eller har ratten statiskt fixerad i svängande läge rullar bilen mjukt och fint. Ofoget uppträder i intervallet 50 till 100 km/h, dvs inledande rondellkörning och liknande situationer. Medlut/motlut, inbromsning/gas har marginell inverkan. Hjulen går väl i princip att utesluta (samma för både sommar- och vinterdäck), bromsskivor/OK är helt nya (ordnat hos BMW i Berlin nyligen), bad besiktningsmannen skaka och bända extra mycket senast utan att hitta minsta lilla. Bilen är väldigt fräsch i övrigt. Vad är felet? Min gissning ligger i främre- eller bakre länkarm, styrled eller mittre styrstag. Har nån haft nåt liknande skumt på sin bil?! tack på förhand | |
| har du kollat hjälpstyrarmens bussning sitter höger sida på mitten styrstaget | |
| Det har jag inte. Är det kulleden du menar, som är precis intill där högre styrleden är skruvad på det mittre staget? | |
| den kallas också pitman arm bussningen sitter på armen fäst framför mittenstaget | |
|
Jag tror jag vet vad du menar nu. Hur kollar man upp den? visuellt, eller bänder man för att hitta glapp typ? nr 7 på länken nedan Länk |
|
| nr 7 är det. dra i armen upp och ner så känner du glappet. jag köpte en ny ifrån claus auto för en 50 lapp och pressa i och ur i skruvstädet hemma | |
|
Jag har pallat upp framvagnen och ryckt en jäkla massa, allt sitter fast helt och hållet. Gummibussningen ser nästan ut som ny. Faktum är att den verkar va nybytt. Mittre styrstag, styrarmar, länkarmar, pendelstöd. Allt är friskt. Det står BMW och artikelnummer kvar på klisterlapparna på vissa delar t.o.m. Kan det va styrservon som är boven? Jag har märkt att den låter en aning, speciellt när motorn är kall. Och ATF-oljan är inte röd, utan röd-brun-grumlig. Sen märkte jag också att ratten skakar svagt med samma frekvens även i mycket låga hastigheter, typ 20-30 km/h |
|
| hej. kolla vilken olja du ska ha. det står på påfyllningslocket på min är det cfs 11s tror jag den heter. dom är inte blandningsbara. finns på biltema o mekonomen.har du fel olja i kan packningarna börja läcka så sug ut den gamla o byt | |
|
Har du kollat "tryckstagen"i framvagnen? Har bytt dessa många ggr då det varit skumma vibrationer i framvagnen speciellt på E38+E53 ! Lättast är att låta ngn gå bredvid bilen då bilen bromsas in.Om hjulet rör sig mkt så det ser ut som "hjulet stannar före bilen"är bussningarna till tryckstagen för mjuka eller spruckna ! |
|
| Gjorde visuell koll igår kväll och de ser fräscha ut, och inbromsningarna är mjuka och fina. Känns ju som nånting med styrningen då det bara känns i ögonblicket man vrider på ratten | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.