AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.447

Hur fungerar expansionskärls-locket egentligen?

Problemet finns på en E38 740il 2000.
Kylsystemet verkar dock vara desamma på massor av BMW-modeller.
Började med att jag tappade kylarvätska och fick fylla på rätt ofta.
Bilen börjar sen bli varm vid längre stillastående på tomgång.
Lokaliserar detta till att det läcker från expansionskärlet. Tänkte inte så mycket mer på detta utan beställde en ny burk. Monterar denna och upptäcker att problemet kvarstår.

Det läcker ut ifrån skarven mellan underdel och överdel på kärlet.
Förvisso läckte det på den gamla burken ut i framkant och den nya i bakkant.
Känner så klart att oddsen för att den nya skall vara sprucken är väldigt låg.
Börjar nu fundera på hur locket till kärlet fungerar. Denna skall ju vara tät upp till ca 2 bar för att tryck skall uppstår. Något tryck har jag inte alls i systemet.

Men att kylarvätskan skall komma ut i skarven mellan undre och övre halvan kändes lite konstigt?

Lånade i dag ett lock av en vän som kommer från en äldre 535. Denna bil har stått länge och han visste inte hur pass locket funkade eller ej.
Monterade på detta lock och det var samma problem.

Även vid kall motor om jag fyller upp med vatten och trycker på övre slangen så läcker vatten ut i från nämnda ställe.

Kommer köpa ett nytt lock för att säkerställa detta, men kan nån snälla förklara exakt hur locket funkar?
Hej,
Bra fråga, men mitt svar motsvarar kanske inte dina förväntningar...

Locket verkar ha två tätningar, en undre, som håller tätt mot expansionskärlet och som INTE öppnar för ett för stort övertryck. Tätningen består av en o-ring längst ned på locket. Den hålls på plats av en tunn plastsarg, som brukar vittra sönder med tiden. Och då sätter sig o-ringen inte rätt, eller t o m faller av: läckage.

Den övre tätningen, som jag inte kan beskriva i detalj just nu, öppnar däremot av för stort övertryck. Men då öppnar den för tryck i luftningsslangen, den tredelade som kommer dels från vattenpumpen dels från kylarens vänstra övre hörn och till sist slutar i den lilla pipen vid expansionskärlets gängor. Överskottsvattnet rinner ut via den ursparning, som kan ses i gängorna, snett framåt, och sedan längs expansionskärlets vägg. Och mellanlandar på skarven.

Om den smala luftningsslangen sitter riktigt monterad, borde felet ligga just i expansionskärlets lock.

/Lennart
Tack för svaret Lennart.

Dock är det här helt tydligt att vattnet rinner ut ifrån skarven i kärlet.
Alltså inte rinner den vägen via nåt annat.

Samtidigt som jag när allt är kallt vid avstängd motor antingen om de är mycket vatten i kärlet får vattnet att rinna ut när jag trycker på den övre kylarslangen ( eller vilken slang som helst för den delen) eller vid lite mindre vätska hör hur de pyser luft direkt ur skarven mellan övre och undre delen av kärlet.

Kan de vara så sjukt i så fall att även de nya kärlet är otätt?
Ja, om du är säker på att det är skarven som läcker, är det naturligtvis fel. Och en otrolig otur.

/Lennart
Hej igen Lennart.

Har inte hittat nåt sätt att lada upp en litet filmklipp så jag kan visa dig hur det ter sig?
Tänkte om jag istället kunde mms:a detta klipp till dig?
Hej,

PM:at dig mitt mobilnummer.

Å andra sida, säger du, att det alldeles säkert läcker/pyser i skarven på kärlet, är det ett fel som du ser och kan analysera bättre IRL än jag kan från en film.

Nu, när jag sovit på saken, vill jag f ö minnas att systemets kontrollerade tömning av överskottsvätska via den där ursparingen i gängorna jag nämnde, sker ganska diskret längs kärlets framsida och ner på "hasplåten", utan att egentligen synas inifrån motorrummet. Dvs inget söl längs skarven i det fallet.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.