AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.096

hur kollar man tempraturen på bmw e60?

3l
84
3lvis
Bmw 520i 2004
Hej hur kollar man tempraturen på bmw e60 2004? Svårt
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken temperatur?

Uteluftstemperaturen, insugningsluftstemperaturen, motoroljatemperaturen, växelådsoljatemperaturen, slutväxeloljatemperaturen, styrservooljatemperaturen, avgastemperaturen, katalsaytortemperaturen, styrboxstemperaturen, kupetemperaturen, den kylda AC-luften, batteritemperaturen?

:-)

Om det är kylarvattentemperaturen så finns det ett par tips i denna tråd
Länk

Tyvärr så gav användaren "bmw330xd" aldrig någon feedback på hur han gjorde det, bara att han fick fram det - vilket inte är så användbart om man själv vill göra det.

Själv så tar jag ut informationen via en Blueotooth OBD adapter och Torque-appen i en Android smartphone.

Här kan du tex se en 2-timmars loggning av kylarvattentemperaturen från min bil (mestadels motorväg, motortrafikled och lite 90, 70 och någon 50)
Länk
3l
84
3lvis
Bmw 520i 2004
Motorolja vill jag veta
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du borde ha en M54-motor och den har mig veterligen ingen sensor för detta.

Den har ju tex en "vanlig" oljenivågivare i tråget och en "vanlig" oljesticka (vilket du ska vara lycklig för enligt min egen uppfattning).

Nyare motorer fick ju en mer avancerad givare i oljetråget och man plockade också bort oljestickan. Denna givare mäter inte bara nivån utan av "kvaliteten" och temperaturen på oljan (används för utvärdering i CBS - Condition Based Service).
ol
161
olve
535D -07 LCI
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Missade ju jag helt, finns ju precis som olve pekar ut ett sensoruttag i oljefilterhuset (se detalj #13)
Länk

@olve : Har alla modeller denna sensor inkopplad? Och hur får man upp den på instrumentklustret?
ol
161
olve
535D -07 LCI
Slangen" Inget jag har köpt eller provat själv. Såg bara att det fanns att köpa ,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.