AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.439

535D F11 2011 BSR

Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
Har haft min bil hos BSR nu.
Vilken otroligt härlig gång det blev.
Jag ska köra några repor på strippen i Emmaboda.
Återkommer med resultatet.

Roger T
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Intressant!

DeiselBox, eller mjukvara?
Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
mjukvara :-) jag har kurvorna i ett diagram.

Roger T
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Ok!

Visste inte att de börjat med optimering för F-bilarna.

Vad fick du för prestanda? - för hur mycket?
Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
368 Hp och 680 nm. Jag la ut bilden på kurvorna i mitt galleri nu.
Vridet är grymt hela vägen och växlingen perfekt. Dom hade min bil som utvecklingsobjekt.

Roger T
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
- ser ju bra ut..

Som du förstår är jag själv sugen på att Opptimera min 535D, men jag har svårt att bestämma mig för vart jag ska vända mig.
Jag känner inte att jag har "kniven på strupen" och måste genomföra det nu, bilen går ju bra som den gör - men "mycket vill ha mer..."

Jag hör och läser så mycket olika om de olika trimm-firmorna, vissa säger att det är stor skillnad, vissa säger att det går till på samma sätt och att resultaten är stort sätt det samma, och då inte värt ofta det dubbla priset från t.ex. GDM.

Själv har jag svårt att förstå att det kan skilja så mycket från bil till bil? - alltså låt säga min 535D GT - 11 mot en likadan 535D GT -11? - kan inte ett så kallat Costomchipp fungera för 3000kr? Gör det så stor skillnad om någon utvecklar en programvara till exakt min bil?

Ursäkta det blev lite mycket här... men någon annan kunnig på området också kan lägga sitt veto..
Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
Jag har alltid anlitat BSR och har fullt förtroende för dom.
Jag prioriterar saker som momentbegränsning vid växling och att Degenereringen är anpassad. Detta får man inte med en plug and play box.
Sen har jag kört en KCR box till min Clubman som var manuell.
Var jättenöjd med den också, men hade inte lika högra krav då.

Roger T
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det handlar om kvalitet på programvaran och marginaler i motorn.
Diesel idag är redan hårt optimerade, och det är svårare att justera förbränningen i en diesel en i en bensin - man kan ju tex inte ställa ner tändningen i en diesel... Även själva fönstret för när och hur mycket diesel skall förbrännas är väldigt tight innan det kan börja bli skadligt för motorn.
Kostnaden för att utveckla mjukvaran är till den absoluta merparten baserad på antalet timmar utvecklarna lägger på att skriva mjukvaran. Ju fler timmar desto dyrare, men samtidigt får de tid att anpassa mjukvaran ytterligare efter fler olika situationer.
För mig är valet jätteenkelt, om jag skall chippa en diesel då skall det vara en seriöst utvecklad mjukvara som är väl uttestad, inte något "hafsverk". Sedan får andra göra sina egna val och avvägningar.
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Ok jsn. Vad är en seriöst utvecklad mjukvara? - en som en stor internationell firma, t.e.x celtictuning.co.uk som lägger ner ett stort arbete att ta fram en optimering till varje bil, som sälj till distributörer - eller en Svensk firma som på plats, och några timmar ska hinna ställa-in och skriva allt "rätt" till bilen?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
@Mr.Silver Vid en första anblick är det en no-brainer, där skulle jag säga det stora bolaget snarare än garage-fixaren. Men det är inte nödvändigtvis så enkelt... Hur mycket tid och arbete har den stora firman lagt ner på utveckling till just denna motor? Hur mycket förberett har det lilla garage-företaget som de kan använda när de gör sin mappning on-the-fly? Vilken motorkompetens och märkeskompetens har båda företagen? Googla efter recensioner är mitt tips.
Dock skulle jag inte ens titta åt trimprogram som säljs till halva priset på blocket, riskerna är alldeles för höga i mina ögon.
Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
Bsr hade min bil i 5 dagar för tester.
Jag är inte med på varför man ska leta efter det billigaste,
Bmw kör vi för att vi uppskattar kvalitet. Inget man ska chansa på för några tusenlappar tycker jag.

Roger T
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Det behöver ju heller inte vara svårare än att mycket av det som kretsar runt hos olika firmor är kopierade.

Det behövs utrustning för runt 5000, en förståelse för hur mappstrukturen är uppbyggd och en hex editor typ TunerPro.
Om du däremot bara vill kopiera en färdig produkt från en "konkurrent" räcker det med att kunna trycka på ett par knappar.

Ni som är nyfikna kan googla på ex. Alientech kess v2.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Här är en kort film om hur det görs.
Sen är det bara att låna polarens mappade bil och..
(i stort sett.)

Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
@LjudRoger

Öppnade BSR styrboxen, eller har de kommit-åt via OBD:n?
Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
Inte via ODB
Det var någon ny typ av anslutning.

Roger T
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
"Ny typ" Ok?

Jag tror inte det går att trimma F-modellerna på annat sätt en att öppna styrboxen... vilket gör att jag tvekar lite på att trimma min bil. Jag tänker främst på när det blir dax att sälja bilen, och vid t,e,x ett inbyte. Hur kommer en bilfirma reagera..?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är tuningen gjord av en bra firma kommer de inte reagera alls eftersom det inte syns eller märks.

-------
//Lövet
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Ok, tack för svar!

Lövet, vet du några "bra" firmor - där du själv sett resultatet?
Visa användare
29
ljudroger
330D F31
120 E87
13,6 sek på 402 meter
17" orginalhjul och dålig start
Rätt säker på att den kan komma ner på 12.9
Helt klart nöjd och körde bara 2 gånger.

Roger T
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Lyfter tråden igen, och drygar mig lite till... ;)

Angående de trim-firmor som special-anpassar efter precis din bil, eller ett som ska passa samtliga med samma motor; så tänker jag på BMW:s egna trim, eller Volovos Polestar. Dom trimmen är ju som exempelvis GDM:s, tänkta att passa till samtliga motorer på en och samma bilmodell.

Vad jag tror mig kan se, är att trim som då är framtagna att passa många bilar med en motortyp, ofta ligger lite lägre i sina siffror när det kommer till prestanda.Kan det vara så att dessa trim "fegar" lite för att vara mer på den säkra sidan, och de special-anpassade vågar öka på lite till - för att de fått möjlighet att kontrollera just den aktuella bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.