|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Tittade du i bakluckan ordentligt efter batteriet? Lyfte på golvet? Plus och minuspoler finns under huven om du letar lite. Prova läs manualen. |
|
|
"På plussidan vibrerar bilen lite mindre för var dag, vilket medpassagerare också tyckte. Undrar om det har med varmare temperatur att göra samt att chassi och däck blir "inkörda". Drog dock en Kia Sorento och X5an över samma sträcka fruset slask och ja, X5an är avsevärt stötigare." Bilen lär vibrera mindre när temperaturen stiger eftersom bussningarna i hjulupphängningen mjukas upp. Har c:a 10 plusgrader i garaget där bilen står på kvällarna och bilen går mycket mjukare efter att ha stått där, än när den stått ute i flera timmar. Sen tycker jag det är märkligt att du inte märkte av dessa vibrationer när du provkörde. Du kanske skulle be att få prova en annan X5:a och se om den vibrerar lika mycket. Det kan ju faktiskt vara obalans i hjulen eller orunda däck. |
|
|
bmw newbie: Jag drygade mig med syftningsfelet. Man kan inte sitta fram och ha sina knän bak samtidigt, jag lovar. CooRe: Jo, i cirka 4000 mil medan jag ägde min :) benke_berguv: drygade mig bara med ditt syfntningsfel, se ovan. Och jag håller med, komfortstolar i alla BMW har gjort baksätesupplevelsen något begränsad i samtliga de BMW jag ägt. |
|
|
Lus: Jag är 196 cm och kan sitta bekvämt i fram och nästa ännu bekvämare bakom mig själv. Hur lång är du som upplever även GT som trång? 250 cm? Den har garanterat mest benutrymme av alla bilar nämnda i tråden. |
|
|
Men guuud, släpp det, jag gjorde mig rolig över formuleringen "när jag satt bra fram så fick jag inte plats med knäna bakom förarstolen". |
|
|
Lus: :) //RX400h -08 |
|
| Ok, det var kul nu i efterhand... Man kan inte skämta med hyperallvarliga BMW-kritiker hur som helst förstår du väl. Nästa gång får du skriva en notis före! | |
|
Jag får faktiskt ta tillbaka mycket av min kritik. Bilen har gått mjukare för varje dag och är numera betydligt mer "normal" i sitt uppförande. Det har dessutom gjort den mer lättstyrd på exempelvis motorväg. Arbetar med alla sorters fordon men har aldrig varit med om att en bil skiftar så mycket i karaktär vid "inkörning". Trodde för ett tag att jag blivit sinnessjuk och vågade inte berätta om mina upplevelser för omgivningen men sedan började även medpassagerare reagera på att den känns påtagligt annorlunda. Hur är detta möjligt då? Bilen stod i stränga minusgrader hos återförsäljaren i ett par veckor innan jag tog ut den. Eftersom jag har kallgarage fick den aldrig uppleva varmare temperaturer tills vädret skiftade. En vän som arbetar med hydraulik menar att hydraulolja även i nyare hydrauliska stötdämpare blir väldigt seg av stillestånd och sträng kyla. Detta kan ha immobiliserat stötdämpningen även på denna bil. Sen har väl även extremkylan även haft effekt på däck och fjädring. Bilen är fortfarande hårdare och fastare än jag är van vid men nu är den körbar och fullt komfortabel. Den bokstavligen talat skakade sig fram tidigare och skillnaden är enorm mot första veckan med bilen. |
|
|
Oj, missade visst att jag både skrivit om detta förut och att det kommit en förklaring (bussningarna). Skönt å ena sidan, men märkligt att det var sådan skillnad. Har tagit ut bilar mitt i vintern tidigare utan någon märkbar skillnad i karaktär. Bilen stod dock inomhus i +20C hos handlaren i två dagar innan jag hämtade den kom jag på... |
|
| Skönt att höra! Det där hände även mig en gång med en hyrbil. | |
|
Nog för att chassit mjuknat upp lite men tyvärr är det det ingen hit ändå. Går väldigt otrevligt på sämre asfalt och skakar till bilen rejält varje gång man bromsar in till stillastående. Lite research på amerikanska forum gör gällande att bilen bör uppgraderas med Dynamic Damper Control, M-sportpaket eller "Dynamic drive" som dock inte finns till alla motorer. Trist att man nästan medvetet valde att göra stanardchassit dåligt för att sälja tillval. Är det nån som kört olika varianter och vet mer? Jag är inte helt främmande för tanken att beställa om bilen med tillvalet Adaptiva Stötdämpare om skilladen är så stor som amerikanerna säger. |
|
| Om jag vore dig skulle jag försöka se till att själv provköra olika varianter innan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.