AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
38.153

XC90 Vs F15

Sida 7 av 8
Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
Saab9-5: Jag vill enbart kommentera insidan. Jag är lång som du, men ännu längre. X5 är ingen konserthall på insidan på förarplats. Den sägs vara mindre än 5-serie GT. Förmodligen marginellt. Går inte riktigt att jämföra på hemsidan då dom mätt på olika ställen mellan bilarna!?
Komfortstolar eller vilka andra stolar som helst utgår/anpassas absolut inte efter folk runt 1,90 cm utan snarare efter en längd på ~175 cm.

Lårstödet går att tilta upp mer i GT än i X5 (eller så beror det på sportstolen).

Nackstödet på komfortstolarna är inte heller anpassade för långa personer då det inte går att höja tillräckligt. Vilket däremot går på sportstolen. En liten miss som inte går att ändra i efterhand om man inte vill in och pilla på gaspatronen som sitter i nackstödet.

Jag sitter/åker/kör bäst in en 5GT - och äger därför en GT (utan sportstolar...) =)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag reagerar mest på att man bara provkör en så dyr bil enbart 30 min om man har ett bilintresse som det verkar att du har. Jag kanske är extrem åt andra hållet men innan jag beställde min X3:a så lånade jag 5-6 modellerfrån flera olika tillverkare, alla över en helg och packade in hela familjen och drog på långtur. Jag hade omöjligen kunna bestämma enbart efter en kortare tur.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Får också kommentera invändigt utrymme.
Lånade en X5 edrive förra veckan och blev lite förvånad att den var så trång invändigt. Jag är 1,86 och när jag satt bra fram så fick jag inte plats med knäna bakom förarstolen (Komfortstolar).

//RX400h -08
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
benke_berguv: det är nästan omöjligt att sitta bra fram och ändå få plats med knäna bakom förarstolen samtidigt i alla bilar!
"benke_berguv: det är nästan omöjligt att sitta bra fram och ändå få plats med knäna bakom förarstolen samtidigt i alla bilar!"

Går faktiskt utmärkt i min X3:a. Jag är 1.85 och har gott om plats "bakom mig själv". Har provat samma sak i en X5:a och blev förvånad när den faktiskt kändes trängre i baksätet än i X3:an. Men det kan också ha att göra med att jag måste sitta lägre i X5:an om jag ska sitta bekvämt. Samma sak gäller i 5-serien. Trots en decimeter längre axelavstånd så känns den trängre i baksätet än X3:an.
I AMS suvtest i nummer 11 2015, så fick X5:an toppbetyg för chassit. Den ansågs både ha bäst köregenskaper och bäst komfort. I testet ingick även MB ML, Volvo XC90, Renault Espace(!) och VW Touareg.
Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
Lus: Du har inte suttit i en 5GT.
Jag får gott och väl plats bakom mig själv. 196 cm.
Dessutom måste det vara ett av de skönaste baksäten jag suttit i. Synd att jag alltid sitter i fram...

Angående provkörning, köpte E92 och F07 nya utan att ens kört eller tittat på modellerna. Gick bra ändå =)
Verdi
Saab_95 har rätt till sin upplevelse. Men det låter ju onekligen lite bakvänt att köpa en bil för närmare miljonen och vara mindre nöjd än i en gammal KIA eller Saab.

Antagligen beror det på att han inte uppskattar BMW:s starka punkter utan vill ha en mjukare bil som är mer bekvämlighetsinriktad.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Lus: Vill nog hävda motsatsen (så länge vi inte pratar småbilar)
X3, X4, 3GT är väl de senaste BMW som jag suttit i och det är inga problem att få plats. Min gammellexus är det absolut inga problem heller att sitta i baksätet.
Nåt lurt är det med kombon X5 och komfortstolar :)

//RX400h -08
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Komfortstolarna på X5 är extremt tjocka, speciellt undertill där knäna hamnar för baksätespassageraren, och detta stjäl viktiga centimetrar. Jag blev också förvånad över hur mycket plats det fanns bak i X3, helt klart mer än hos rivalerna exempelvis XC60 eller Q5, när motsatsen gäller för 5-serien och dess rivaler. Jag vågar slå vad om att nästa generation X3 kommer bli mer trång baktill för att eliminera skillnaden mot X5.

För övrigt satt jag som medpassagerare idag också för första gången och hela resan höll jag på att glida ur sätet. Som förare kan man stödja sig mot pedaler och ratt men här ville min 120 kg kropp bara glida ut. Mina ben verkar knappt vila mot lårstödet ens fullt utfällt, utan jag håller emot med fötterna. Där det i sin tur vibrerar för fullt. Men nackstödet går väl att dra upp långt nog? Det är dessa sätens starka sida om något.

Tillrättalade som förare 30 mil till idag, och bilen verkligen hackar och vibrerar sig fram. Ju längre jag åker desto mer skakar hela min underkropp när jag kliver ur sen, ungefär samma känsla som efter radiobilarna på tivoli eller nåt. Chassit är verkligen stenhårt - den är som en stämgaffel. Minsta ojämnhet och den gungar inte tillbaka upp i rätt läge utan studsar tillbaka grovt med högfrekventa efterföljande vibrationer. Känns som att dra en metallkälke över asfalten ibland. Tänkte ändå för en sekund att jag kan lära mig leva med detta eftersom bilen är så fruktansvärt snygg, men sen satte jag mig i en lastbil och till och med den bjöd på en mer harmonisk färd än vibratorn. Jag kan nog inte lära mig att kompromissa med komforten så mycket med 4000 mil om året.

Hade ingen aning om att alla bilhandlare lät vem som helst låna dyra bilar över hela helgen. Verkar vara ett vettigare sätt att lösa sitt transportbehov än att köpa bilen, kanske tar och sätter detta i system i framtiden då.

Däremot provkörde jag tre varianter av 320 GT innan jag slog till. Första var standardchassi på 17 tum och den vinglade nåt oerhört på vägen. Säljaren var smart och insisterade på att jag provade en med sportchassit direkt efteråt och 17tumshjul. Den höll sig på vägen men jag var inte jätteimponerad ändå, men ville ändå ha bilen för jag tyckte det var marknadens snyggaste med M-sportpaket och 19-tumsfälgarna. Provkörde en sista gång och beställde - visste ej vad servotronic var men säljaren sa att det inte ens behövdes och vi hoppade över det.

Vad jag fick levererat var det stötigaste och värsta jag varit med om. Sportchassit på 19-tummare+runflat var diametralt annorlunda och det värsta jag varit med om i bilväg. Att välja bilen utan servotronic med dom tunga hjulen var detsamma som att köra en bil utan servostyrning. Jag gasade in full fart i rondeller för det gick knappt att styra bilen i lägre farter.

Orkade med bilen i fyra dagar innan jag beslöt mig för sälja men min far protesterade eftersom det var den snyggaste bilen han sett. Så han fick den i utbyte mot min gamla Kia åter, och han orkade i tre dagar innan han började ta sin Ford Focus årsmod 2001 till jobbet igen. BMWn fick rosta i garaget tills jag fick den såld, och nästa ägare kan inte heller ha varit alltför nöjd eftersom bilen var på Blocket igen två veckor senare och förblev där i ett år.
Verdi
Kom igen. 120 kg och så svag? ;-)

Nä men så värdelöst kan det inte vara. Sluta tramsa.
Rent komisk tråd, natti natti trollet. När trollmor har lagt de elva små trollen...

/Anders
Jag är ganska känslig för vibrationer i bilen själv och kan tycka att man känner vägen väl tydligt i sätet i X5:an ibland. Ur den aspekten tycker jag faktiskt inte den var bättre än X3:an. Men att komma och säga att en MB Viano är bekvämare än en X5 känns lite överdrivet. Har åkt en hel del Viano och där kan man snacka om vibrationer.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Vi kanske åkt olika generationer Viano. Tycker den är "normal". Sprinter är rent av körglad.

När jag läste om runflat förut hittade jag gamla trådar på nätet om hur BMWs upphängning/fjädring etc gick sönder relativt snabbt när runflat blev standard på bilarna eftersom däcken i sig knappt fjädrade något. BMW ska sedermera ha styvat upp chassit rejält för att klara av detta. Kan det inte finnas logik i att bilarna får den där gitarrsträngkänslan?
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Eller du, jag tar redan tillbaka det där. Viano skakar en del om bakvagnen när man kör lite för fort över skarvar och annat, trots att bakaxeln är luftfjädrad. Men håller du med om att det är en helt annan typ av vibrationer än de du får i framvagnen/sätet på en X5/F15? Mer lågfrekventa övergående skakningar, medan X5 är nästintill konstanta högfrekventa vibrationer
Vet inte om Vianon jag åkte var luftfjädrad, men vibrerade gjorde den och speciellt på motorvägen. Dess syskonbil Vito i 9-sits utförande vibrerar än mer. Men visst är det en del högfrekventa vibrationer i X5:an. Men även i XC90 och Lexus RX. Den enda bil jag kört där jag hade svårt att känna några vibrationer i sätet är VW Touareg. Du kanske ska ta dig en tur i den. Ett Porsche-chassi i VW skrud. Att det inte blev en sån för mig beror på att jag inte gillar körställningen i den och att automaten är avsevärt sämre än ZFs 8-växlade. Men både X3:an och X5:an släpper in mer vibrationer i sätet.
Ni
85
Nimbus
F22 M240i -17
Plockade ut min F15 i tisdags, förstår inget av vad som skrivs i tråden.

Vänligen,
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Hahaha! Vilken fantastiskt rolig tråd det här blev!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Googlade lite på amerikanska forum, och många där som anmärker på högfrekventa vibrationer, någon som till och med använde samma jämförelse som jag (stämgaffel-chassi) och tyckte man blev illamående. Annat saxat från amerikanska forum

"This is bad news indeed. The new X5 is based on the F10/11 chassis which has been (and still is) plagued with vibration issues since day 1. Sounds like this has been carried over to the X5, unbelievable..."

Nån annan önskade att hans X5a gick lika bra som den Mini Cooper han fick låna från sin återförsäljare...

Blir dock lite förvånad över hur hjälpsamma och probleminriktade dom ärpå amerikanska BMW-forum. Inga trollanklagelser följda av uppläxningar om att det faktiskt aldrig kan vara fel på BMW utan bara brukaren.

Nästa överraskning kom för övrigt igår när jag skulle hjälpstarta en annan bil med kablar. Inget batteri så långt ögat kan nå, vet ännu inte var det sitter. Så det blir alltså att boka och betala verkstadstid för att byta batteri sen - företagsamt av BMW!

På plussidan vibrerar bilen lite mindre för var dag, vilket medpassagerare också tyckte. Undrar om det har med varmare temperatur att göra samt att chassi och däck blir "inkörda". Drog dock en Kia Sorento och X5an över samma sträcka fruset slask och ja, X5an är avsevärt stötigare.
Verdi
Amerikaner har väl lite andra preferensramar vad gäller chassisättning. Deras bilar gungar ju fram. BMW är alltid rätt fasta och då blir det också lite stötigt på sämre väg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.