|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Apropå ny teknik som inte fungerar som den ska - XC90 blev "Årets SUV" enligt något amerikanskt motormagasin. De hade dock anmärkningar på autobromssystemet som levde sitt eget liv - bromsade ibland inte när det behövdes, och tvärbromsade andra gånger ur tomma intet med både kaffespill och barngråt som följd. Trots det tyckte juryn att den var "häftig" så den vann allt. Styrningen var undermålig dock, och att chassit är katastrofalt har vi ju kunnat enas om tidigare också. Så att man blir åksjuk i en svårstyrd bil som också tvärbromsar av sig själv verkar vara sekundärt numera - år 2016 är det viktigaste med en bil att ha en cool pekskärm. Nu är dessutom alla datornördar överentusiastiska kring självkörande bilar. Väntar bara på att gatorna ska fyllas med långsamma självkörande bilar som kanske tvärbromsar eller kanske inte bromsar alls och som skapar trafikstockningar av sin långsamhet och för de inte vet vad de ska göra när trafikljusen blinkar gult. Jag är bara 27 år men skyr nästan all ny teknik som elden. Precis som Amishmänniskorna tycker att 1865 års teknik är precis lagom, så drömmer jag om ett samhälle där det är år 2013 för alltid. |
|
|
Det vore kanske rättvist av dig att länka till testet så man får bilda sig en egen uppfattning, det ser nämligen inte alls ut så som du beskriver det.Länk Dom skriver ju att det enda anledning till riktig kritik är autobromsen så stäng av den i väntan på en mjukvaruuppdaternig. Undermålig styrning och värdelöst chassi kommer ju från dig och ingenting som Motortrend har några större problem med. För att bli suv of the year behöver man inte bygga en bra bil men man måste vara bättre än alla konkurrenter. 2016 är bra multimedia ett måste för att slå dom bästa i den här klassen, det kan man tycka vad man vill om men så är det. Läs gärna testet på x5 också så kanske det klarnar varför inte den vann. Länk |
|
|
Det var väl ganska exakt som jag beskrev det? Icke-fungerande autobroms och "non responsive steering". Angående chassit så var det vi i denna tråd som upplevde det som sådant, och även på volvoforumen har ägarna till bilen ägnat kritik mot komfort och styrning. Klarnade inte alls varför X5an inte vann, förresten. De beskriver en SUV som gör 0-100 på 5,9 sekunder som "långsam" och menar att X5an inte för tillräckligt stor för att vara stor och inte tillräckligt liten för att vara en crossover, eller nåt. I mina ögon är detta dess styrka, att det är en stor SUV med ändå mänskliga mått. Jag får in den i flerbilsgaraget och i de flesta p-rutor, att jämföra med exempelvis XC90 som är bra många (viktiga) centimeter bredare. Tycker också det är märkligt att testet lovordar XC90n för sin stabilitet eftersom det var mitt största bekymmer med bilen. Hur jag än körde den så hade jag problem med att hålla den rakt på vägen, och det blev en heltidssysselsättning att försöka på både landsväg och rak motorväg. Alla inbillade mig att man inte kommer ifrån att en bil av den storleken aldrig kan bli lika stabil som en sedan utan måste kränga och ha sig, och jag gillade faktiskt bilen på något sätt och höll på att beställa en ändå. Men jag fick ändå för mig att få perspektiv genom att prova en X5a också trots att den låg över budget. Skillnaden var som dag och natt - i XC90 blev jag bokstavligen talat åksjuk trots att jag försökte köra den så lugnt och stabilt som möjligt, letandes efter det där komfortläget som skulle utgöra daglig körning. X5an pressade jag på alla sätt och vis för att provocera fram XC90-liknande karaktär men trots hård körning var den oerhört stabil och fin. Tvärtom gav den mersmak och jag ville egentligen bara fortsätta köra och pressa den mer. Det resulterade också i en beställning. Det var också då jag insåg att en stor SUV inte alls behöver ha dåliga köregenskaper utan att XC90n är ett uselt hafsverk och misslyckande. Det gjorde mig nästan arg hur dålig Volvon var. Precis som i dessa test är det många journalister som gett BMW negativ kritik för att chassit inte är helt nytt i F15, medan XC90 rosats för att "allt är nytt" - typ här Länk Men i mina ögon har BMW bara finjusterat ett nästan perfekt chassi medan Volvo hafsat ihop nånting nytt bara för att lansera det - ungefär som autobromsen. Hur förlåtande har man inte varit mot Volvo när man försöker inbilla läsarna att allt som krävs för att komma tillrätta autobromssystemet är en liten mjukvaruuppdatering? |
|
|
Vilken tur dock att du har insett att du köpt världens bästa bil och att alla andra är usla. Snart blir vi nog också lika kloka som du. ------- //Lövet |
|
| Om X5 får kritik för att chassit inte är nytt, så visar det bara hur inkompetenta vissa motorjournalister är. Trots att XC90 har ett nyutvecklat chassi så har fortfarande X5:an ett tekniskt mer avancerat chassi. X5 och XC90 har snarlika bakvagnar och i det här fallet är det utan tvekan Volvo som kopierat BMW. X5:an har så kallad integrallänkupphängning bak precis som XC90. Denna bakvagn har BMW haft sedan E38, alltså sedan 90-talet. BMW har dock mer avancerad framvagnsupphängning än Volvo. Dessutom har ju X5:an xDrive, medan XC90 har Haldex 5. Jag har kört XC90 som jag tidigare nämnt i tråden och den har ingenting att hämta chassimässigt mot X5:an, Range Rover Sport och VW Touareg. | |
|
Saab9-5, jag tycker inte du ska fästa för stor vikt i det där testet. Visst, det är en fin titel och jag tycker XC90 är värt det men det är även ur amerikanska ögon. X5 räknas som en liten bil där. I vilket annat land hade Mercedes GL vunnit över ML? Av de bilar som lanserades under året så är faktiskt XC90 som känns nyast och fräschast då många av de andra modellerna med är uppdaterade modeller. Lyftet från generationen innan måste vara det största som någonsin gjorts. Det var å andra sidan från en typ 100 år gammal modell, men ändå... ;) Q7 har heller inte lanserats i USA ännu. Jag håller däremot med om att journalister ofta hänger upp sig på att F15 chassit baseras mycket på E70 och inte helt nytt. Att det bara är ett bra chassi tycks inte räcka utan det ska ändras för ändringens skull känns det som. |
|
|
Fast motortrend kan ju inte ta hänsyn till vad du tycker saab9-5. Att du tycker chassit är hopplös och styrningen undermålig är ju inte relevant för deras test. Jag får intrycket av motortrend att xc90 gör det den påstår sig ska göra, dvs vara en bra 7 sitsig familjebil. Dom säger mycket riktigt att styrningen saknar lite känsla men inte att den är undermålig som du påstår, det är en viss skillnad där. Jag kan lova att dem flesta köpare av xc90 inte kommer ha problem med den "dåliga" styrkänslan precis som väldigt många x5 ägare inte alls har reagerat över den fantastiska känslan i sin bil. Hade den däremot varit undermålig hade det nog låtit annorlunda. Man kanske ska understryka att biltester till stor del består av tyckande och åsikter och att då lägga fram det som att dina och volvoforumets åsikter kommer från Motortrend är ju väldigt nära en lögn. Att x5 har ett mer avancerat chassi än xc90 tror jag säkert och jag gillar det men i fallet saab9-5 är jag mer tveksam då teknik ju är av ondo!? |
|
|
Att BMW inte ändrat så mycket mellan E70 och F15, måste väl betyda att det fick till det mesta rätt redan med E70 och inte tyckte att det var motiverat att ändra den grundläggande strukturen på bilen. Sen är det tyvärr så att merparten av motorjournalisterna verkar ha ganska dålig koll på det här med hjulupphängning och vad det finns för olika system. T.ex. var det inte så länge sedan som Vi Bilägare kallade bakvagnen i Jaguar XE för "ny teknik". Även XE använder integrallänk som, som sagt, uppfanns av BMW och första gången användes på E38. Den allra första varianten kom faktiskt på 8-serien (E31), men där hade man en längsående länk som sedan slopades. Vill man fördjupa sig i detta så kan man läsa detta dokument: Länk |
|
| En annan intressant sak i sammanhanget är att medan ett flertal tillverkare precis har börjat använda integrallänkbakvangen (Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo) så har BMW gått ifrån den på senaste 7-serien och istället börjat använda en femlänkad bakvagn liknande dem som sitter i nuvarande 1- och 3-serien samt X3:an. | |
|
Det kom tydligen nån större mjukvaruppdatering till XC90 idag med en lång lista på förbättringar, men det står inget om autobromsen bland dessa. Kanske är den förbättrad ändå även fast man inte skriver ut det, så ingen ska tro att det överhuvudtaget varit något fel på den. Läser även att BMW har någon "brake assist" som bromsar åt dig när den tror att du inte bromsat tillräckligt hårt. Tydligen hade bilen systemet överreagerat för vissa och tvärbromsat bilen på motorvägen när andra bilar kört om och lagt sig framför. Och sen dessa filbytesvarnare också, uj uj...vad bra vi hade det förr i tiden |
|
| Saab9-5: Glaset är ofta halvtomt va? ;) | |
|
Var i veckan på studiebesök hos en av landets fordonstillverkare och fick tillfälle att fördjupa mig i produktionen med en av utvecklingscheferna på företaget. Han berättade att ett projekt inte anses färdigt när ingenjörerna tycker att det är klart, utan att allt styrs av planerade lanseringar, men också av konkurrenternas lanseringar. Om någon lanserar ny teknik så ska den förstås kopieras och integreras i det ena fordonet också. Det lät som att ny teknik oftare lanseras halvfärdigt än helt färdigt. Jag undrade då hur lång tid de har på sig att åtgärda felaktigheter som hinner gå i produktion, och det var tydligen 200 dagar. Rent spontant kändes det som väl tilltaget, att man hinner producera så länge med ett känt fel, men tydligen räcker det oftast inte med dessa tvåhundra dagar. Man har ett uppsatt mål om hur många mil ett fordon ska hålla, och chefen erkände lite halvt motvilligt att det egentligen bara är elektroniken som är utmaningen för att nå dit, mekaniken är inte riktigt bekymret. Han återkom hela tiden till att produkten hade varit världsledande om man bara hann utveckla färdigt allt. Jag kan dock tänka mig att det ser likadant ut hos konkurrenterna och att ekonomer och ingenjörer nog aldrig är överens om när ett projekt är färdigt. Diskussionen kan ju ställas i relation till XC90s autobroms och splitternya chassi vs BMWs "gamla" chassi. |
|
| 90 dagar är det. | |
|
Har fått X5an nu och liten update då om sånt som diskuterats -Jag uppgraderade aldrig ljudet efter avrådan av säljaren, men standardhögtalarna är fullt tillräckliga. Bättre ljud än i min Kia Optima som stoltserar med Infinity ljudsystem i Executive-versionen. -Komfortsätena var inte alls så komfortabla som man tyckte efter kortare provkörning. De tiltar neråt lite och även när jag tar ut lårstödet maximalt så känns det som jag ska trilla ur. Måste ha anpassats efter kortare personer eftersom jag märkt att de gärna tiltar sina stolar neråt i lastbilar där det är justerbart. Har haft bättre körställning i alla mina andra bilar. -Fyrcylindriga motorn (25d) är fullt duglig. Minimal skillnad mot 6cyl 30d, och kändes mycket rappare och mer responsiv än Volvos D5. Trots det så tyst att jag måste titta på varvmätaren för att se om jag verkligen fick igång bilen. -Styrning sådär, för mycket effort med olika körlägen och allt. Som någon motorjournalist sa så känns den bara artificiell och konstig, sämre än alla mina tidigare bilar (förutom BMW 3GT), vi har bruksbilar på arbetet som styr bättre. Med det sagt är den inte underkänd och fortfarande bättre än XC90. -Chassi sådär. Sämre än i alla mina tidigare bilar (förutom BMW 3GT). Sitter och parerar en del på motorvägen - mycket mindre än XC90 men mer än jag är van vid. Chassit är oerhört hårt också i vanlig BMW-stil trots att jag kör på 18 tum nu. -Ergonomi sådär. Allt ligger väldigt lågt, gräver nånstans vid mina ben för att komma åt fönsterhissen. Mittkonsolen också konstigt planerad, ingen naturlig plats för mobil etc. Den jag provkörde måste varit en sjusitsig med ställbara baksäten, min femsitsiga hade visst inte det. Jag kan med mina 190 cm inte sitta bakom mig själv i den här bilen Är jag nöjd? Jag vet inte. Den är maffig och snygg, bekvämt att sitta högt, men precis som sist jag köpte BMW så längtade jag efter att få köra min Kia Optima igen. Och jag har ännu inte kört någon bättre bil än min 2011 Saab 9-5 (sista generationen innan KK). |
|
|
Patetiskt, är väl det ordet jag kommer på spontant. ...och: Varför köpte du inte ett tiotal sådana däringa Saab istället? Jag arbetar fö med luftfjädring (på lastbilar), och det du propagerar är helt åt skogen. |
|
|
Jag undrar mest varför du köpte bilen över huvudtaget? Det kan ju inte vara så stor skillnad mot den du testat? Inte kört en bättre bil än Saab 9-5!? Vi har extremt olika preferenser hör jag på vad som är trevliga bilar att köra. Trist att höra att du inte är helt nöjd. |
|
|
Man hinner inte bilda sig en alltför stark uppfattning under en provkörning. Dels är det så många intryck att ta in på samma gång, och dels är det under längre körning som man verkligen känner av en bil. Jag tror att jag dessutom körde den sjusitsiga varianten som kommer med luftfjädring bak medan jag har standardfjädring, och detta chassi vibrerar något oerhört. Och nej, det ger inte stöd åt luftfjädringsmekaniken eftersom så många andra bilar i klassen fjädrar normalt utan luftbälgar också. Det kanske är en vanesak ännu men jag känner mig lite matt i kroppen efter lite längre körning, som om jag bara rullat på kullersten. Efter stadskörning så blir upplevelsen påtagligt annorlunda när man kommer ut på slät motorvägsasfalt och bilen börjar gå vibrationsfritt, i en vanlig bil reflekterar man inte ens över skillnaden. Och det är just chassit som gjorde Saaben så fantastisk. Ej att förväxlas med gamla generationen 9-5 utan denna Länk Helt underbart chassi, perfekt balans och avvägning mellan hårdhet och stabilitet. Den på något sätt gungade in så fint på alla typer av vägar att jag efter två års körning fortfarande tröttade ut min omgivning med hur skön bilen var att åka i. På den tiden stod det för övrigt mellan då helt nya 5-serien (gammal dröm) och Saaben men det tog fem sekunder att bestämma sig efter provkörning av båda. Citat ur SVD ”Autobahnlok som tål höga farter samtidigt som den är en fröjd att köra på småvägar” "Nya Saab 9-5 är en av de mest välbalanserade bilar vi hittills testat och ju krokigare väg desto roligare och tajtare blir Saaben. Inte sedan vi körde en tvåtakts 96:a på snöiga osandade norrlandsvägar har det varit lika kul i en Saab. I grenen köregenskaper och väghållning vinner Saab 9-5 en storseger." Och dom gjorde ett lika bra jobb med 9-4x som aldrig hann komma ut på marknaden. Citat från diverse tester "Väl ute på vägen är 9–4X Aero, som jag körde, en njutning. Det finns inget av gungig stadsjeep i uppträdandet. I stället är bilen fast, men inte hård. " "Saab har byggt en bil som står sig väl, eller övertrumfar, mot motsvarande modeller från exempelvis BMW och Audi." "Matt Davis imponerades av de tekniska prestanda som Saab 9-4X visade upp. - 9-4X är en allvarlig konkurrent om titeln "bästa mellanstora suv på planeten". Och jag skämtar inte. Bilen är bättre än Volvos XC60, bättre än BMW X3 och bättre än Lexus RX." Tyvärr är ingen av dessa bilar aktuella att äga eftersom det inte finns reservdelar till dem. |
|
|
Håller med Sani, patetiskt verkligen. Otroligt att du ville köpa en så dålig bil som du uppfattar den och rent löjligt att jämföra den med en flera år gammal Saab. Det kanske fanns någon anledning till att Saab inte överlevde och att BMW är en av världens mest framgångsrika och vinstrikaste biltillverkare. Det måste väl ändå vara skönt att slippa lägga i backen när du skall lämna bilen och till och med ha ett nyckelöst startförfarande :-) Ergonomin. Funderar på hur du sitter om du måste leta bland benen för att finna fönsterhissarna. Mina sitter perfekt på dörren. Kanske du har någon specialversion? BMWs komfortstolar är kända för att vara några av marknadens absolut bästa och de i F15 är strået vassar än i ex vis F11. Körmässigt kan du dessutom aldrig jämföra en SUV (X5) med en personbil. Men min X5 är iaf klippstabil i alla lägen och en dröm att köra. /Anders |
|
|
Men vänta lite nu, patetiskt för att jag provkörde ett visst typ av chassi i 30 minuter på viss typ av väglag, när det visar sig att att jag får bilen levererad med ett annat? Alla här skrev ju att luftfjädrar bakaxel var standard och säljaren sa detsamma, men så verkar ju inte vara fallet. Men det ska inte spela någon roll, familjens femton år gamla Santa Fe har bättre chassisättning liksom arbetsplatsens bruksfordon (t.ex Mercedes Viano, Sprinter). Är vi på ett internetforum som syftar till att diskutera bilarnas styrka och svagheter eller är vi här för att hålla med varandra om allt och gå till sängs nöjda över alla nya vänner vi fått? Och varför kan jag inte jämföra bilen med en flera år gammal Saab? Om du presenteras för en åsikt från flera personer kring något du inte har erfarenhet av, kan du verkligen vifta bort det hela med att det omöjligen finns något som är bättre än BMW? Ja, Saaben hade helt överlägset chassi både denna BMW och andra mer jämförliga BMW-modeller. Jag har redan nu ångest över att behöva sätta på en större fälgdimension med runflat på sommaren. Och ja, min Saab hade komplett nyckellös öppning, BMWn kladdar jag ändå på nyckeln för att få upp dörren. För övrigt är Blocket översvämmat av folk som försöker bli kvitt sina X5 efter några få mil, ni kan ju dra mail till dem också och fråga om de inte provkörde bilen först. Min omgivning är dock överentusiastiska kring bilen så jag ska nog fortsätta köra ett tag och se snygg ut. Måste nog vara så här tjejer känner inför höga klackar. |
|
|
Jag tycker tvärtom att det är oerhört befriande att höra om någon som kan kritiserar sin bil om man inte är nöjd på ett märkesforum. Kan lätt bli lite sektvarning annars. Men att säga att en 15 år gammal Santa Fe har en bättre chassisättning är bara att försöka provocera. Löjligt. BMW X5 har ett erkänt bra chassi. Det är snarare att du inte gillar den och det är en helt annan sak. Den är fast och dynamisk. Inte alls samma komfort som t ex ML eller Q7. Men oerhört körglad för biltypen. Jag tvivlar på att det är så många fler X5 än något annat märke på Blocket. Jag tror även att merparten av dem som köper en ny X5 har sina bilar kortare än t ex en som köper en Santa Fe så det har inget att göra med att de skulle vara missnöjda. Igen, trist att du inte är nöjd. Du borde sälja din bil omgående innan värdefallet blir alltför högt och köpa en Saab 9-5. Dessa kostar inte mycket mer än en Golf numera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.