AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
38.159

XC90 Vs F15

Sida 5 av 8
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Beställde min F15 idag och fick veta att det mycket riktigt är luftfjädrad bakaxel som standard. Inget jag kände vid provkörning riktigt, tvärtom är hela bilen lite stötig vilket de flesta verkar vara överens om. Kan väl mest känna att om man envisas med bygga ett helt luftkompressorsystem så kan man väl lika gärna passa på att luftfjädra framaxeln också.

Hade dock ingen aning om att E61 var luftfjädrad utan trodde detta var något nytt fenomen på personbilar. Jag bara gissade att alla komponenter skulle gå sönder stup i kvarten med luftfjädring men hoppades att jag skulle ha fel. När jag nu läser tråden om E61 så verkar det mycket riktigt vara bara bekymmer och huvudvärk med allt från elektroniken till kompressorn och slangarna.

Fick vi det här systemet eftersom BMWs kunder klagat på hur bilen ser ut när de lastar den full med smuggel-öl från Tyskland? Eller har man bara kommit på ett nytt sätt att tjäna pengar på sina kunder även efter bilköpet?

Höll på att riva kontraktet när jag samtidigt blev upplyst om bakaxeln, undrar om jag inte hade gjort det ifall jag läst E61-tråden först...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Luftfjädring på personbilar har funnit länge, och att de skulle krångla stup i kvarten är felaktigt - att det ändå skrivs mycket om det är nog mera en effekt av de höga priserna som dylikt krångel medför.

E61 verkar dock vara en olyckligt konstruerad bil, med många typfel.

Har själv haft begagnade Audi & Mercedes med luftfjädring, utan några som helst problem! Så....jag tror dina fördomar grundar sig i okunskap i det här fallet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett av de vanligaste felen på E61 är ju just - luftfjädringen...

-------
//Lövet
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Stämmer att jag har liten erfarenhet av luftfjädring i personbilar. Däremot stor av lastbilar, där systemen har utvecklats och finslipats under betydligt längre tid än för personbilar. Hur beprövad den är så kommer man inte från att den börjar gå sönder efter 2-3 år, eftersom det är en slitdel, medan exempelvis bladfjädrarna håller hela fordonets livstid.

Och apropå havererad luftfjädring så fick vi just en sådan för trettio minuter sen. Bara att felsöka elektronik, kompressor, glapp i ledningar eller om det läcker i någon luftbälg. Dessutom ska ju luften torkas för att förhindra funktionsfel och haverier, och lufttork finns inte vad jag kan se i personbilar. Hur kan man motivera all denna teknik för att få en luftfjädrad bakaxel? Nog för att det är en oskriven regel att vi "premiumköpare" alltid ska välkomna all teknik som särskiljer våra bilar från andra, till varje pris, men jag undrar om inte detta bara handlar om att tjäna pengar på reservdelar och reparationer.
Vad vill du säga?

/Anders
Sp
5
SpiffBB
X5 - 12
@Saab9-5
Grattis! Får man fråga vad det blev för motor, utrustning och färg?
Jag trodde inte att luftfjädring till bakaxeln var standard på X5. På RealOEM finns följande information: Länk

Har man tur fungerar luftfjädringen utan problem under lång tid, men givetvis kan man ha otur som denna Q7-ägare vars luftfjädring började läcka efter några hundra mil: Länk
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ja, slår man upp en vass sten eller nåt annat skrot mot luftbälgen under färd så finns risken att den går sönder oavsett hur ny bilen är. Eller så pyser det ut nån annanstans av nån annan anledning.

Lustigt nog såg jag en äldre Touareg idag, där framaxeln låg betydligt högre än bakaxeln. Framtill såg det ut som på bilden nedan, medan bakdelen låg normalt.

Länk

Jag antog direkt att det var något fel på luftfjädringen och lite googlande visade att många VW-bilar (inkl Audi) hade problem med att luftfjädringen blev kvar i terrängläge. Jag fick också lära mig att deras bilar visst har lufttork, men att torkkulorna är inbyggda i kompressorn och hela enheten måste bytas när kulorna är uttjänta - i motsats till en lastbil där endast kulorna kan bytas. Problemet för dessa Audiägare var att de inte blev varse om det innan vintern när fukten frös och de fick bärgas tillbaka från sina snöäventyr.

Så vi kan skylla BMWs luftfjädringsproblem på att E61 var dåligt byggd, men samma bekymmer verkar ägare av Range Rover, Citroen och VW också dras med. Det handlar snarare om naturlig åldring av ett luftfjädringssystem. Sen kostar det tydligen 10 000 kr inkl moms att byta en luftbälg på Touareg och 9000 kr på Range Rover. Att byta en åtta gånger större luftbälg på lastbil kostar ca 3500 kr exkl moms inkl arbete...

Och visst, jag kan till och med köpa att det är värt besväret om man har en adaptiv fjädring runtom som man kan justera höjd på även om typ ingen behöver det, men vilken nytta har jag av allt när det bara sitter på bakaxeln?

SpiffBB: Min X5a blev den nya uppgraderade 2,5-dieseln med 236 hk spacegrå metallic, tillvalsfälgar, komfortsäten svart läder med finewood trälist, M-sportratt, digital instrumentpanel och annat smått och gott.

Även om jag nyligen köpte en 3-serien GT förut som jag mäktade med i två veckor innan jag sålde den med stor förlust, så är jag egenligen ingen BMW-fantast. Jag brukar alltid köpa det jag tycker är bäst på marknaden i klassen, det behöver inte ens vara ett premiummärke. Köpte exempelvis både Saab 9-5 NG och Kia Optima framför tyska sedaner eftersom båda var helt överlägsna i komfort, utrymmen och köregenskaper.

Hur som helst, denna gång föll det på F15 bland Volvo XC90, Hyundai Santa Fe, Jaguar F-pace Kia Sorento, Jeep Grand Cherokee eftersom

+
Överlägsen väghållning bland samtliga dessa SUVar. Kränger minimalt även om det är på bekostnad av ganska styvt chassi. XC90 är däremot bland de sämsta bilar jag kört i avseendet, alla kategorier och klasser.

Fin design, harmonisk att titta på framifrån och rentav vacker. De andra nämnda blir bara svåra att titta på med tiden.

Överlägsen interiör design, BMWs tidigare akilleshäl men oerhört vacker och känsloväckande med M-sportratten, digitaldisplayen och övrigt. Klanderfria materialval

Bekväma komfortsäten, matchas förvisso av XC90 till ett mycket lägre pris. Massagefunktion borde ingått, speciellt som tjockleken ändå äter upp mycket plats.

-
Pris, dyra men nödvändiga tillval. Dåliga rabatter, uppvägs delvis av fri service.

Påtvingad luftfjädring bak, med alla dess nackdelar men utan dess fördelar.

Hemsk design bakifrån men blir lite mer harmonisk i spacegrå.

Måltavla för maffian. Inte optimalt här i Stockholm och ännu mindre i alla suspekta länder jag gillar att bila i.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jaguar F-pace tror jag knappast du kört. Har du ens sett den irl?

Vilket fall som helst, stort grattis till din nya fina bil! X5 är en grym bil och mellan de valen hade även jag tveklöst valt X5. Jag tror du kommer bli nöjd.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nop varken sett eller kört F-pace förstås, men det var faktiskt bilen vars premiär jag väntade på innan jag beställde något. Tycker dock den blev mindre snygg och mer jobbig än konceptet när det egentligen brukar bli mer nertonat. Ser ut som en leksak exteriört (fin profil dock) och interiört blev det heller inte nån hit.

Dessutom är den försenad till april så man hade inte hunnit få den till semestern om man beställde en efter provkörning. Det är nånting med BMW som väcker känslorna hos en, både exteriört och interiört på de nyare modellerna (3-serien, F-15/16).

Sen är BMWs försäljningsorganisation helt överlägsen konkurrenternas oavsett återförsäljare. Audi kanske är världens bästa bil, jag vet inte, för ingen där har ens erbjudit mig en provkörning, nånsin. På Mercedes har ingen ens tilltalat mig. BMW däremot har kastat demobilar över mig ända sen jag gick in där med gympaskor som 21-åring första gången vilket gett mig kännedom om fordonen som jag inte haft tidigare. Det och mycket mer.
Sp
5
SpiffBB
X5 - 12
@Saab9-5
Härligt - du kommer säkert stormtrivas! Space gray är en väldigt snygg färg.

Bara lite nyfiken eftersom du verkat tittat ganska förutsättningslöst - funderade du på Range Rover Sport? Varför inte/varför föll den bort?
Den är förvisso lite dyrare och har alltid luftfjädring men då åxå ställbar som tröst.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Njae, har aldrig grottat mig ner i Range Rover. Dels förknippar jag den med köpare i 50-60-årsåldern och jag har fortfarande några år kvar till 30. Några fotbollsspelare i Premier League är väl de enda ungdomarna i världen som kör dessa.

Fin exteriör men väcker inga känslor som BMW, instegsinteriören känns inte bra för dom pengarna.

Dessutom är den för dyr, för 700 000 kr i listpris får du inte ens xenonlyktor, och sen har dom förmodligen segmentets högsta eftermarknadskostnader också. Spelar ingen roll om dom rear ut bilen eftersom förmånsvärdet ändå blir för högt. Men även om jag var H&M-arvtagare skulle jag tagit X5an framför denna.

Hur är Range Rover-bilarna att köra? Har bara hört från andra av andra som provkört men ingen verkar jätteimponerad.
Har aldrig riktigt förstått grejen med luftfjädring. Om man inte behöver nivåregleringen och höj/sänk-möjligheten, vad är då fördelarna med luftfjädring?
Man kan väl inte reglera hårdheten i fjädringen, endast höjden, eller?
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

@newbie, det var min åsikt också innan jag provkörde Allroaden, jag upplever det som att när man har fjädringen på komfort (2/5, 5/5 är högsta Offroad-läget) så är bilen riktigt mjuk och fin att köra man flyter fram, superbekvämt. Det har jag aldrig upplevt med någon bil innan, sätter man däremot läget på dynamic(1/5 lägsta) så bil bilen hårdare och jag tror ävenfjädringslängden (slaglängden minskas) så bilen blir hårdare och mer "körvänlig" förrutom.
Kan tilläggas att jag aldrig gillat Audi eller luftfjädring men blev helt såld på 5 min, då har jag ändå provkört en del bilar som borde vara bättre. T.o.m min Mor sa efter 1 min åkning vad mjukt man åker och då satt hon i baksätet.

Så jag jag är rätt säker på att även hårdheten förändras ut av höjden, känns så ivf.
(Provkör ingen Allroad, det kan bli dyrt)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Saab9-5, jag håller verkligen med om att bemötande i bilhallen spelar roll.

Här i Umeå, där jag bor, var just detta en av anledningarna till att jag inte köpte en 5-serie som jag först tänkt när jag skulle byta in min X5. Sjukt dryga och otrevliga säljare hos BMW.
Jag var på Mercedes i förra veckan och gick runt i 15 min, då jag är spekulant på GLE, utan att ens någon sa hej... Hann t o m lämna hallen utan någon som helst interaktion.
Fördelarna med luftfjädringen är många. Ex. vis som Slippy skriver ovan. Kör man i komfortläget som Slippy skriver så flyter man fram och komforten är överlägsen de flesta andra bilar. Samtidigt kan man lätt ställa in istället i dynamic och du får en helt annan bil om du så önskar, ex vis på en kurvig kul bil där du vill ha lite mera hårdhet i chassit. Jag kommer att ha svårt att gå över igen till en bil utan luftfjädring och det är för mig en gåta att inte BMW har det som åtminstone tillval till 5-serien.

/Anders
Jag tvivlar inte på att Audi A6 allroad är en mycket bekväm bil. Har faktiskt provkört en för ett tag sen och upplevde också att den hade bekväm fjädring. Dock har den ju också adaptiva dämpare tillsammans med luftfjädringen, så frågan är hur mycket de bidrar till skillnaden mellan komfort och dynamic lägena.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
apropå min F15...utan att starta en helt ny tråd - borde jag uppgradera ljudet på den medan jag ännu kan? Hur illa ställt är det med standardhögtalarna? Reflekterade inte över det vid beställning och är inte någon ljudfantast, men det får ju gärna låta anständigt.

När jag köpte BMW i fjol så reflekterade jag inte över de olika styrningsalternativen och fick en bil utan servostyrning så....
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det är väl allmänt känt åtminstone på detta forum att standardljudet i en BMW inte duger till så mycket mer än att lyssna på P1. Sedan varierar det kan hända vad de olika uppgraderingarna heter. Har själv HiFi-uppgraderingen i min E91:a och nöjd, men Harman Kardon (eller nästa steg heter) är säkert betydligt bättre.
Speciellt när man köper bil för närmare miljonen blir det extra futtigt med standardljudet...

Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
Saab9-5: Uppgradera absolut ljudet. Ett hack upp räcker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.