|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte om den jag körde hade luftfjädring - tror inte det eftersom jag frågade hur den var extrautrustad - men det hade varit en katastrof i sådant fall, med tanke på hur den hanterade ojämnheter i marken. Oavsett så är det inget jag skulle vilja ha på en personbil jag avser behålla mer än två år. Arbetar med lastbilar som alltid har luftfjädring och det är en konstruktion med livslängd på ett par år. På en personbil kan du antingen ha stålfjädring, eller luftvarianten. För den förstnämnda behöver du stålfjädrar, och för den senare behöver du en kompressor, luftbälgar, nivåregleringsventiler och en komplicerad elektronik med tillhörande styrning. Samtliga komponenter har förväntad livstid på några år - bälgarna är gjorda av rent gummi som med av ålder, temperaturskiftningar, salt etc - exploderar. Och du har minst fyra på en personbil. Sedan kommer kompressorn slitas ut och då har vi inte ens kommit in på elektroniken. Men åter till XC90an - det var ganska lättande att även de på Volvoforumet hade precis samma invändningar som jag - sladdrig styrning, dålig väghållning och traumaframkallande upplevelser vid ojämnheter i asfalten. Jag trodde att det var mig det var fel på eftersom jag inte alls kände igen bilen som hyllats så unisont i alla tester. För övrigt slumpas XC90 D5 Inscription bort trots nylansering och hög efterfrågan. Listpriset är ca 600' men säljs för runt 510 i Stockholmstrakten. Vad gäller nya Q7an så känns den inte aktuell med nya designen. Den gamla såg ljusår bättre ut (efter faceliften). |
|
|
Ser även att många på Volvoforumet haft en hel del problem med barnsjukdomar och elektronik i bilen. XC90 hyllas ju för sina oändliga finesser med sensorer, datorer, elektronik etc. Inom lastbilsvärlden har Volvo provat sig på samma taktik (ja, jag vet att det är två olika bolag, men approachen är densamma). Medan andra tillverkare fokuserat på driftsäkerhet så har Volvo Lastvagnar inbillat sig att de agerar på smartphonemarknaden och bara tryckt in så mycket elektronik som möjligt. Detta havererar något oerhört, naturligtvis mer med ålder - men även på helt nya fordon. Det finns helt enkelt ingen hejd på problematiken - våra Volvolastbilar åker skytteltrafik till verkstaden, varannan gång med bärgare. Mest hela tiden startar de inte ens - nya som gamla - och då kan det vara både ett hårdvarufel eller mjukvarufel var som helst i lastbilen som inte ens verkstaden kan hitta. Vi vågar inte åka utomlands med dem längre utan planerar in kostsamma byten med nån av våra Scanior nära gränsen istället. När biljournalister ondgör sig över att nån korean bygger på "gammal teknik" och minsann inte ens har hälften av finesserna som "moderna bilar" så är det i mina ögon bara ett köpargument. |
|
|
Jag hade hemma en XC90 för provkörning tillsammans med Q7 över helgen. Jag upplever precis samma sak som sägs innan. Det studsar och slår osnyggt i luftfjädringen. I normal/comfortläget är bilen alldeles svampig och ingen känsla i styrningen. Det blir dock bättre när man sänker ner bilen och ställer in styrningen på mer motstånd. Men styrningen känns fortfarande som en gummisnodd. Det var lite knarrljud i XC90´n och den hade inte ens gått 1000 mil. Finns inget värre i en ny bil... Bortsett från en steril och tråkig design på navin så fungerade den rent dåligt. Guidade fel väg och hittade inte stundtals. Växellådan växlar hårt och hackigt. Digitala förardisplayen var trög och laggade. Nyckeln var plastig och lös. Skitsak, jag vet men det är det första jag fick i handen och därmed första intrycket. Sedan finns det så klart massor med bra saker... Stolarna fram är underbara. Det är en riktigt smart paketerad bil som är perfekt för den större familjen. Den känns mindre och smidigare än den är när man kör den. Bra pris på utrustning. Mycket standardutrustning. Mycket hög säkerhet. Bortsett från priset och till viss del utseendet (Q7:an blir snyggare ju mer jag ser den och XC90 har jag redan smått börja tröttna på) så jämnar Q7 XC90 med marken enligt mig. Och då har jag knappt nämnt drivlinan. Just det som är det sämsta på D5 och bästa med Q7. Visst XC90 är trots allt en fin bil men jag skulle ALLA dagar i veckan ta en X5 eller Q7. XC90 har varit lite nyhetens behag för mig har jag märkt och efter att ha testat den ordentligt känns den tunn i jämförelse med konkurrenterna i prisklassen. Hur den har vunnit alla dessa tester är för mig ett mysterium. Vill gärna se ett framtida test med en 2-3 år gammal XC90 och motsvarande tysk. |
|
| Som sagt det är inte så bra, när en X3:a för 200 tkr mindre klarar ojämnheterna ljusår bättre än XC90:n. Volvo säger sig ju ändå ha gjort ett hårt jobb med chassit. Det är ju helt nyutvecklat och bakvagnen är av samma typ som den i 5-serien och X5. Ändå smäller den värre över ojämnheter än min förra Skoda Superb. Har man inte provkört bilen på ojämn väg under utvecklingen? | |
| Förutom fjädringen tycker jag också att motorljudet från D5:an var förvånansvärt högt i en såpass dyr bil. Provkörde nyligen nya Mercedes GLC och där hörde man knappt att motorn var igång trots dieselfyra. | |
|
"Jag vet inte om den jag körde hade luftfjädring - tror inte det eftersom jag frågade hur den var extrautrustad" Inte alltid säljare har koll på sånt tyvärr. Provade en VW Touareg en gång och frågade om den hade luftfjädring. "Ja" sa säljaren. Men det satt stålfjädrar i hjulhusen... Tycker för övrigt att om man inte behöver 7-sits och stort bagageutrymme så är en Touareg enormt mycket mer bil för pengarna än en XC90. Den är riktigt tyst om hjulupphängningarna och även däcksljudet hörs knappt. |
|
|
Så illa tycker jag inte att den klarar ojämnheterna. Jag skulle säga att XC90 är klart bekvämare än en X3 men jag jämför främst med Q7:s luftfjädring. Touareg som jag också kört är bättre i det hänseendet. Motorljudet håller jag inte med om riktigt. Visst vid gaspådrag i låga farter låter det väldigt osexigt men den hörs inget alls vid jämn fart eller landsväg körning. |
|
|
Ja valet blir ju rätt så lätt vilken man väljer av ex vis dessa två; Länk Länk /Anders |
|
|
"Så illa tycker jag inte att den klarar ojämnheterna. Jag skulle säga att XC90 är klart bekvämare än en X3" Man kanske upplever saker olika, men när man tänker på hur den klarar skarpa kanter odyl så var X3:an helt klart bättre än XC90. X3:an skramlar inte alls på samma sätt från hjulställen som jag upplever det. Sen kanske XC90 går lungnare på vägen överlag än X3:an. |
|
|
Verkligen. Finns en del annat rätt ok i prisbilden. Länk Länk Länk Länk |
|
|
Ja, provkörde en X5a idag (F15) och den går oändligt stabilare och bättre än XC90. Även min passagerare som var med sist också tyckte det var en kraftig skillnad i komfort. Medan jag mest vevade med ratten i XC90 för att försöka få den att följa vägen någorlunda exakt, så höll sig BMWn exakt där jag ville ha den trots hårt pressande i kurvor. Drivlinan känns nog också lite jämnare och finare. Båda har högkvalitativ interiör men designen i XC90 känns mer för äldre köpare. Pekskärmen var jag inget fan av alls trots att jag tillhör smartphonegenerationen. Är det nån som vet hur stor skillnad det är mellan komfort-, sport- och standardsäten i en X5a? Vill helst slippa skinnsäten, glider runt med sånt där tygstycke från Biltema på skinnsätena i dagsläget för att slippa hjärtattacker varje gång jag sätter mig i bilen under vinterhalvåret... |
|
|
Det är väl bara att du köper en bil med värmare, så är den varm redan när du sätter dig. Komfortstolar ska det vara i en så fin bil som X5. /Anders |
|
| Jag håller med Anders. Komfortstolarna är klart att föredra. De är bland de bästa som finns. | |
| Hm, okej, komfortstol it då. Kan inte låta bli att känna en viss aversion mot att betala 600' för en bil och ändå bli tvungen att bygga på den med 45 000 kr för att kunna sitta bekvämt i den. Sammanfattningsvis är alltså XC90 Inscription ungefär 100 000 kr billigare än F15 med motsvarande utrustning - ännu mer om man beaktar att Volvon är sjusitsig. Synd att det är en sån utmaning att hålla kvar den bilen på vägen. | |
|
Saab9-5 Du tycker att stålfjädrar är det bästa som finns, du tycker inte om bilar med mycket elektronik, du tycker att lite finesser och gammal teknik är ett köpargument, du vill inte ha skinnklädsel och du verkar lägga stor vikt vid vägegenskaper och kurvtagning. Är du säker på att en modern SUV är rätt bil för dig? |
|
| Och pratar vi motor så är d5:an trött, hade några "puls" mot audin (218) på Autobahn mot kompisens xc90 min bil var dessutom fullastad hans var tom, kändes som Audin hade 50% mer effekt. Han klagar på gnissliga dörrar också... | |
|
Saab9-5, observera att sportstolarna i X5 inte på något sätt är dåliga. Tvärtom, dom riktigt fina. Men komfortstolarna är fantastiska. Standardstolar skulle jag däremot absolut inte rekommendera i en så fin bil. |
|
|
Ja alltså, det går alldeles utmärkt att kombinera ovanstående med en SUV. BMW har användarvänlig teknik, det är beprövat i ett stort utbud av modeller snarare än ett teknologiskt hafsverk där man panikartat lanserar ny teknik för att någon konkurrent gjort det. Autobroms är väl ett bra exempel på det, något som redan finns ute på marknaden men tycks fungera sådär. Luftfjädring har jag helt klart hellre i en citybil än SUV, det är just hårt lastad i Norrland med SUV långt från verkstad som jag minst vill ha en smälld luftbälg, hemma i Stockholm kan man ju bara köra den för egen maskin till närmaste verkstad. Och det kommer du bli tvungen att göra fyra gånger på kanske lika många år, såvida du inte byter alla fyra bälgar i preventivt syfte. Länk Länk Ett luftfjädringssystem består av slitdelar som måste bytas efter ett fåtal år. De hör hemma i lastbilar eftersom de redan har ett utbyggt luftsystem med kompressorer, lufttorkare, tankar etc samt att lastbilar skulle slita för hårt på våra vägar utan detta. De har däremot ingenting att göra i personbilar för vardagligt bruk, man säljer på ovetande kunder ett problemsystem som kostar stora pengar i underhåll. Vägegenskaper och kurvtagning är inga bekymmer alls om man bygger en SUV rätt. BMW F15 fungerar utmärkt i sammanhanget, men likaså gör min pappas Hyundai Santa Fe från 2002. Skinnklädsel är ett gissel. Om man bortser från att det är exklusivt och lämpar sig väl för småbarnsfamiljer - men kan nån verkligen påstå att det är bekvämare än tyg? För kallt på vintern och för varmt på sommaren, speciellt om man bilar söderut på semestern. Och visst, man kan ha en dieselvärmare som går vintern runt och sen bygga aluminiumpaneler runt bilen varje gång man parkerar den på sommaren, eller så har man bara tygsäten. |
|
|
Nu kanske jag framstod som otrevlig i mitt tidigare inlägg och det är inte alls meningen, du har väl underbyggda åsikter Saab9-5 och har rätt i mycket. Vad beträffar luftfjädring tycker jag dock man dels får se till vad man får och vad man jämför med. Jämfört mot ett gammaldags system med stålfjädrar finns det givetvis fler felkällor men luftfjädringen ger ju så många fördelar att det nog kan vara värt det (förutsatt att dom som byggt systemet vet vad dom sysslar med, xc90 verkar ju inte vara ett exempel på det). Om man däremot jämför mot ett modernt adaptivt system kan man fråga sig om det skiljer så mycket på potentiella felkällor. En bmw med t.ex EDC eller Dynamic drive är ingenting som traktorsmeden bakom ladan sätter skruvmejseln i utan vidare. Ofta är dom systemen dessutom matchade med en luftfjädrad bakaxel som gör att man får det sämsta av två världar :) Eftersom den anekdotiska bevisföringen redan är igång kommer här mina egna exempel från verkligheten. På min tidigare e61:a hade jag en morgon punktering på ett framhjul när jag kom ut. det visade sig vara fjädern som brustit och stuckit hål på däcket. Det resulterade i bärgning till verkstad för 1200kr, byte av två fjädrar för ca 10000kr och köp av nytt däck för cirka 1500kr. E61 är ju annars kända för sin strulande nivåreglering bak. Är det inte så att luftfjädrad bakaxel är standard på x5? |
|
|
Har man börjat vänja sig vid ex vis Audis luftfjädring på A6 Allroad och nu A8 som i mitt fall är det inte lätt att gå tillbaka. Jag saknar det verkligen hos BMW. Jag tänkte vid tillfälle ta en ny provtur i en XC90 för att övertyga mig än en gång att jag gjorde rätt som sålde avtalet på min beställda XC90 och istället tog ut A8-an. Samtidigt så saknar vi lite SUV känslan, men den får nog vänta ett tag till ändå. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.