|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
| Anders, att D5 är olika motorer än så länge är bara för att dom inte kommit så långt att byta ut alla gamla modeller. XC90 är först ut och inom kort kommer nya modeller och då blir det tydligare. | |
| jiffi: Inte funderat på en X5 40e? Den har lite sämre prestanda än en T8 men i gengäld billigare i inköp och lägre förmånsvärde så länge du inte lägger till för mycket utrustning. Tror även räckvidden totalt sett är längre än Volvon då de inte tagit utrymme från bränsletanken utan från bagageutrymmet. Den lanseras i höst men borde vara beställningsbar redan. | |
| Anders-> Att D5 numera är fyrcylindrig är väl inte konstigare än att BMW 525 numera saknar två(!) cylindrar? | |
|
T8:an har ju lägre utsläpp och klassas väl som miljöbil till skillnad från X5 40e? Mvh/ Niclas |
|
| Heden: X5 40e klassas också som miljöbil, men precis som du skriver släpper den ut mer än Volvo T8 och har sämre prestanda eftersom den har mindre effekt men förmånsvärdet är nog väldigt likvärdigt Det mesta talar alltså för Volvon i dagsläget men frågan är vem som lyckats bäst med driftsäkerheten och hur bra drivlinorna fungerar i praktiken. | |
|
Det ingen verkar vilja tala om är ju att F15 egentligen "bara" är en uppgraderad och tillsnofsad version av en E70 medans nya XC90 är en helt nyutvecklad bil ner i minsta beståndsdel! //David |
|
|
Jag avbokade min XC90 och sålde om avtalet till en annan kille. Det blev istället en ny A8 till en tokig rabatt. Hämtas imorgon. /Anders |
|
|
Grattis får man säga - fast jag var och kikade på nya xC90 och nog sjuttsingen är det en läcker bil! Du funderade inte på nya Q7:an, eller var det svårt att få snabb leverans? Ser att du har en Allroad till salu - hur är responsen nu när många säljs kraftigt rabatterade med den lilla sexan till företag? |
|
|
Visst är XC90 en fantastiskt fin bil men jag kände att jag kommer inte bli nöjd med 4-cyl diesel när man är van vid större motorer. Sen sprang jag på en ny A8 258hk med en fantastisk rabatt som jag inte kunde motstå. Antagligen kommer jag att fabriksbeställa en Allroad till vintern, det är väldigt mkt bil för pengarna. Jag har en hel del intressenter, ev kan det bli avslut efter midsommar, vi får se :-) Den "lilla" sexan är fantastiskt fin och en stor positiv överraskning för mig. /Anders |
|
|
Nu kanske det blir en riktig motor i nya XC90? Länk Låter spännande. Då blir jag intresserad igen. /Anders |
|
| Har provkört nya XC90 för att jag var nyfiken på den. Jag tycker faktiskt att motorljudet var ganska högt (körde D5:an). Vidare störde jag mig på att det smällde hårt om hjulupphängningen där bak när man körde över större ojämnheter. Tycker jag inte hör hemma i en såpass dyr bil. | |
|
Känns som "sänkt, blå och en vråltrimmad fyrcylindrig fyra" inte är direkt något målgruppen som köper en XC90 suktar efter? |
|
| Jag håller med. Det hade känts mer rätt om de hade en vridstark diesel i 270hk+ klassen. | |
|
Polestarversionen kommer sannolikt inte sälja i mer än några hundra exemplar heller ------- //Lövet |
|
| Spontant låter det ju såklart trist med en 450hp 2.0 liters fyra, men frågan är hur mycket det är gamla fördomar som spelar in. Jag provkörde en 120i för några månader sen (och nu blir jag väl kallad okunnig) men hade nån sagt att det satt en sexa i den hade jag nog inte protesterat. Motorn var silkeslen och väldigt stadig och trevlig. | |
|
Har kört en XC90 D5 jag med men reagerade mest på att väghållningen inte var tillfredsställande. Bilen är väldigt mjukt byggd, vilket är trevligt när man rattar runt i stan möjligen, men konsekvensen är att man skvalpar fram och tillbaka var man än kör i högre farter. Jag inledde med att köra på en kurvig landsväg och den var väldigt oförutsägbar - antingen gick den okej genom kurvan, eller så skvalpade den till rejält. Genom den mjuka upphängningen hade man aldrig riktigt någon kontakt med vägbanan och jag insåg senare att all kurvtagning gjordes med någon form av inbyggd stress över hur bilen skulle bete sig, och detta i kombination med skvalpandet gjorde mig milt åksjuk efteråt. Tog ut den på motorvägen och tyvärr kändes det likadant där med. Det hjälpte inte heller att styrningen var för lätt och vevig, blir en massa parerande. Upptäckte senare efter massa bläddrande på touchscreenen att man kunde aktivera ett sportläge som gjorde styrningen tung men mer exakt, fast på bekostnad av att lampan för avaktiverad antispinn trycks upp i ansiktet på dig. Förutom att det är otrevligt så funderar man ju också på vilka följder det får vid körning i halka. Trots sitt mjuka chassi blev jag mäkta förvånad över att färd över de målade mittsträcken på landsvägen kändes som att åka över ett minfält både vibrations- och ljudmässigt - och dessa hamnade jag ofta över med den oexakta styrningen. Blev mindre påtagligt över de nedslitna motorvägsstrecken men endast bisarrt på landsvägen. Åkte samma väg hem med min nuvarande sedan och det kändes så bekvämt och roligt att känna hur exakt och odramatiskt den följde vägen, precis där jag ville ha den. I motsats till att åka flygande matta över samma sträcka. |
|
| Ja Volvo har lite att göra med chassit i XC90, för jag upplevde det varken speciellt komfortabelt eller sportigt. Tyvärr. Har kört en X3:a med M-sport och 21 tums fälgar på samma sträcka som XC90:n och den klarade ojämnheterna mycket bättre. Inget skramlande och smällande från upphängningen. | |
|
Vad trist om inte XC90:n har bättre hjulupphängning än vad vissa här skriver. En fråga till er som provat - har ni kört version med eller utan luftfjädring? Jag funderar på om det kanske blir klart bättre med luftfjädringen. |
|
| Den jag provade hade luftfjädring. Jag är inte ensam, flera har beskrivit samma fenomen på jagrullar.se. | |
|
Gillar mycket med nya XC90, absolut men det flera noterat gällande chassit behöver en update kvickt. Fick låna en i somras och totala intrycket av en väl utrustad D5 var bra men...det hade varit nära fullgott om chassit varit lite mer likt ex. F15 eller nya Q7 (nya Q7 ser inte så exeptionell ut men är fantastisk att köra med 3,0 tdi 272hk) München |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.