AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
38.156

XC90 Vs F15

Sida 2 av 8
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Med känsla, fint specad bil. Jag tror den kommer bli riktigt fin!

Vad fick du för rabatt på den? Jag är lite sugen på en själv...
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Har också kikat på och kört nya XC90. Det är en väldigt fin bil, äntligen ligger Volvo på samma nivå i känsla och teknik som de tyska konkurrenterna som man tidigare hävdat att man konkurrerar med men inte nått upp till. Tycker det är väldigt kul att de vid en första bekantskap har lyckats.

Bilen rullar väldigt tyst och bekvämt, motorn hörs knappt vilket kanske är bra så man glömmer att det sitter en 4:a i 750ksek-bilen. Kraften kändes fullt tillräcklig och på det hela taget var bilen en mycket positiv upplevelse.
Xc60: körde du dieseln eller bensinaren?
be
113
begell
X3 30e -20
Nya XC90 är en bred bil! Vi var flera som förra veckan blev vittne till problemet bredden kan vålla. En XC90 hade parkerat i en vanlig köpcentrumruta utan dubbelstreck mellan rutorna. I vardera grannrutan hade tydligen senare parkerat en XC60 resp V70. Alla 3 bilarna var väl centrerade i sina rutor. XC90-föraren som var stor, kraftig men egentligen inte tjock hade ingen möjlighet att ta sig in i bilen, utan fick snällt be en kvinna som just parkerat mitt emot att åla sig in i Volvon och köra ut den en bit!!
Absolut, 7cm bredare än X5 och 4 cm bredare än Q7. Tveksamt om det hade hjälpt på parkeringen dock... ;)
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

här sitter jag 1,80 m bakom min far 1,81 m i xc90.
Länk

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Kristoffer L,
Det var dieseln jag körde. Tog en lugn testtur men provade att accelerera från motorvögsfart upp till 150 (givetvis på avlyst bana) och det gick helt ok, det är ingen raket men känns tillräckligt för bilen/biltypen.
Provade öven att köra om en bil med släp på 70-sträcka utan problem eller panik över att bilen inte sätter fart. Ska tilläggas att vi endast var 2 personer i bilen utan last och jag hade en lång sträcka med fri sikt utan mötande bilar, känslan är kanske en annan med full last och kortare omkörningssträckor.
Intressant och det låter bra - hur upplevde du automaten jmf med din F11? Detta har ju påpekats som en akilleshäl i några av testerna. Fast den borde vara milsvid bättre än det sexstegade fornminnet i min :-)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag körde en kort provtur på 15 min och väldigt lugnt så jag satte varken chassi eller drivlina på hårdare prov. Spontant kändes automatlådan bra och ljusår bättre än de lådor Volvo haft fram till nyligen. Om den är lika bra som ZF-lådan i F11 kan jag inte avgöra efter den korta provturen.

Det initiala intrycket är som sagt positivt av bilen som helhet, nu finns alla tekniska finesser som hos BMW (dock inte night vision) head-up:en ser ut att komma från samma leverantör som till BMW och i övrigt finns i stort sett samma utrustnibg att tillgå som till en F1x.

Några frågetecken finns dock, tyckte bilen kändes aningen spårkänslig vilket kan bero på 21" 275 breda däck även fram, men här krävs det ytterligare provtur för att avgöra om det stämmer eller inte.

Jag är också tveksam till att allt ska ske via touch-displayen. Touch-displayer i en bil är en styggelse eftersom man saknar den haptiska feedback som ett vred/knapp har. Man måste alltid titta på displayen och dessutom är det inte alltid så lätt att träffa rätt när bilen rör sig. Dessutom så ser det f*%#+@vligt grisigt ut efter ett tag med alla fingeravtryck. Har inte djuptestat systemet men det kändes OK. Skärmen kunde ha högre upplösning, man ser pixlarna och det är inte iPad Retina kvalité, men det är inte dåligt. Jag hade gärna sett att det fanns ett iDrive vred också som komplement till touchfunktionen.
Ex. Jag var tvungen att justera HUD:en (höjd samt ljusstyrka) vilket skedde genom att HUD-inställningen skulle letas upp och aktiveras på touck-skärmen, men sen skedde inställningarna via piltangenterna och OK-knappen på ratten, inte helt optimalt. Vilket leder mig till rattdesignen som kanske inte är den snyggaste jag sett. Även kliman justeras via displayen. Med risk för att låta gammalmodig men tablets/displayer är inte bättre för att manövrera allt, en hederlig fjärrkontroll till TV:n är 100 ggr smidigare än att använda en tablet och app för att justera ljudvolym och kanal. Lite förvånad att Volvo satsat så hårt på just touch interface.
En pappa utforskar nya XC90 grundligt i Volvos visningshall. Pappan har hittat knappen till nivåregleringen i bagaget och kallar på den kanske 7-8 år gamla dottern. – Kolla, det här är häftigt, säger pappan till dottern och håller inne knappen. Bilen sänks sakta ner samtidigt som dottern svarar: – Jaa! Men vad ska det vara bra för? Efter en stunds funderande säger han igen, utan att ha svarat på frågan: – Men visst är det häftigt?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
WGN: LOL. Känns som det enbart kan hända mellan en pappa-dotter :)
eller make-fru :-)
Byggde en XC90 D5 för tot 686 000 kr, lite rabatt och runt 600 000 kr.
Provkörde en idag och gillade den. Behöver nog någon timme för att lära mig alla knappar men all over all, bra bil.
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Har också provkört nya XC90 D5. Har även tidigare kört bl a X5, som jag uppfattar som en roliga bil att köra. Volvon ger motsvarande kvalitetsintryck som X5 både utvändigt och invändigt tycker jag. Uppfattar Volvon som rymligare av de två och den har också större yttermått.

Mest imponerar kvalitetskänslan mot tidigare generationen samt styrning och transmission. I förhållande till X5 uppfattar jag Volvons säkerhetssystem som "Top of Line" just nu. Adaptiv farthållare är knappast unikt men dess system för att hantera sidoförflyttning om man släpper ratten tyckte jag fungerade mycket smidigare än många andras inklusive BMWs med varnande vibrationer i ratten.

En hel del roliga "design finesser" har Volvon, där bl a nyckeln är läderklädd i samma kulör som stolarna.

En nackdel tycker jag dock touchpanelen är, då ett visst fokus tas från körningen när man börjar använda den. Vidare kommer den precis som ens mobil eller I-pad få mycket fingeravtryck vilket resulterar i att man behöver putsa av skärmen nästan dagligen för att finishen skall motsvara inredningen i övrigt i bilen.

Dock är detta inget unikt för Volvo då fler och fler biltillverkare använder och kommer att använda sig av touchpaneler. Här tycker jag BMWs I-drive fungerar bättre.

Att motorn är 4-cylindrig märks inte särskilt mycket i ett alldagligt svenskt körtempo. Vid kraftfullare farthöjningar kan motorn om man jämför med exempelvis en 6-cylindrig diesel, kännas något mindre tilltalande ljudmässigt och prestandamässigt, men denna typ av bil varken inbjuder eller torde inrikta sig till mer "sportig körning" varför motorn uppfattas som fullt tillräcklig för de flesta situationer där hastighetsbegränsningar råder.

Sammafattningsvis tycker Volvo XC 90 är en betydligt vassare konkurrent till BMW X5 än tidigare, men det har också inneburit en betydligt mindre prisskillnad än förr. Främsta skälet för att välja en XC 90 tidigare gentemot X5 torde bl a ha varit prisskillnaden och utrymmena som var till XC90 fördel.

Nya XC90 är fortfarande rymligare än X5, men priset torde inte vara lika avgörande skäl till att välja en ny XC90 framför X5 längre.

Det känns som dessa bilar "spelar" i samma division i det mesta förutom möjligen varumärket och köregenskaperna just nu.
Jag upplevde också prestandan som OK i vanlig fart dock svag när man stämplade. Hade dock alla hjälpmedel på och undrar om inte dom bromsade bilen då jag kryssade över filerna på motorvägen.

Skulle vilja provköra xDrive25d, den är väl att jämföra med 4-cyl i D5.
Man kan ju fundera på varför modellen heter D5 med en fyrcylindrig diesel?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det låter bättre, precis som 30, 40d, 50d osv i grunden är samma 3-liters sexa.

Tiderna när man kunde utläsa cylindervolym och antal cylindrar ur modellbeteckningarna är borta. Nu kan man på sin höjd klara av att placera var de befinner sig i hierarkin (högre nummer = bättre) :)
Jo men det blir lite ologiskt när en D5 i ex.vis XC70 har fem cylindrig diesel men en D5 i XC90 har fyr cylindrig diesel. Alla ovan BMW modeller är ju ändå 6 cyl iaf.

/Anders
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
D5 berättar väl i vilket hästkraftsintervall som motorn ligger. D2, D3, D4, D5, D6...
För några år sedan var väl D5:an top of the line inom VolvoDiesel och var då även 5-cylindrig.

Skall köpa idag.... väljer mellan 40d och T8. Får ju vänta länge på en T8 men kan få en X5 omgående. Har haft en 30d F15 och gillade den mycket skall också sägas. Nu till poängen. Älskar att köra bil och X5 är ju fantastisk, men inte så mycket bättre än Volvon. Kör ju mest runt Stockholm varför effekt och körkänsla är irrelevant egentligen. Vad gäller körkänsla, vi talar ju om suvar så ur det perspektivet är det väl bättre med en 911 eller liknande allt annat blir ju bara töntiga kompromisser. Volvon är otroligt smart paketerad, snygg och har in "smart" image. dessutom har den 40% lägre förmånsvärde jmf X5 40d. Jag väljer volvon som ni förstår....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.