|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Hur står sig egentligen nya xc90 mot F15? Var i helgen med under provkörningen och kan konstatera att man åker som king of the road med den. Extremt tyst, enormt med utrymme både där bak och längst bak, (1.80m) Inredningen ander jag är vassare än F15 samt att den känns mer "massiv" byggd. Xc90 blev bäst i test i teknikens värld, där de testade B.la testade F15. Då var det D5 vs 2.5D , X-drive. Faktum ät ju att man får mer bil för pengarna med en XC90.. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! | |
| Även i AMS vinner Volvon mot F15. | |
| Finns det några utländska tester som inte är lika färgade? | |
|
De tyska (eller engelska) testerna brukar ju också favorisera sina lokala produkter - men kanske är nya XC90 helt enkelt en riktigt bra bil. Jag gillar den skarpt och hade jag haft råd skulle jag gärna ställt mig på kö för att köpa en ny T8:a. Bilen känns otroligt genomtänkt och verkar sakna direkta svagheter. Jag hoppas den blir en (minst) lika stor succe som föregångaren - det är bra för svensk bilindustri och alla dess underleverantörer! Synd att de fimpat de 5-cylindriga motorerna som jag tror hade givit bilen en trevligare gångkultur. |
|
|
Jag tycker att den stora svagheten ligger i drivlinan, vilket är synd för jag gillar verkligen de nya Skövdemotorerna och den 8-växlade lådan i exempelvis V60. Men här tycker jag inte det lirar riktigt. Kanske är det kalibreringsproblem, men jag tycker inte alls att motor / växellåda harmoniserar i bilen. Bilen verkar vara konfys över huruvida den ska ligga på så hög växel som möjligt för att spara bensin, men samtidigt otroligt känslig mot kickdown. En XC90 med 40d-drivlinan hade varit en optimala SUV:en. Otroligt trevlig bil annars, men det är tveksamt om jag hade valt en XC90 över min förra F15. |
|
|
Man kan hoppas att de kan fixa till drivlinan via någon form av uppdatering av mjukvaran - den fungerar väldigt fint även i V70 så det borde kunna gå ganska enkelt kan man tycka. Jag upplevde faktiskt liknande tendens med den 8-stegade lådan på min X3 - men det rättades till efter att de laddat ned ny mjukvara. |
|
|
Jag har faktiskt beställt en XC90, leverans om ca 6v. Det kan vara kul att testa och den har ju onekligen fått bra recensioner vid provkörningar och tester. /Anders |
|
|
Fantastiskt fin bil men det jag reagerade direkt över var den 3 sätesraden. Som vanligt när man ska göra en buss av en bil så blir benutrymmet kasst både på 2:a och 3:dje raden (1,92 öh). F15´s baksäte (utan tredje raden) är ljusår bättre. Skillnaden är att man inte kan välja bort den tredje raden på XC90 vilket är oerhört synd. Skjutsar alla fotbollsgäng i 10-12 års ålder i sina bilar? ;-) |
|
|
Lite konstigt för att i nya AMS så skriver man att X5 har betydligt sämre benutrymme bak än bilarna i testet, vilket jag också kan tycka är märkligt då ju X5 känns rymlig i baksätet. /Anders |
|
| Det händer ibland vid långåkningar att jag sitter bakom min egen stolsinställning och måste säga att jag sitter otroligt bekvämt och med luft framför knäna. I XC90 är jag tvungen att passera framsätet med 10 cm på sidan med knät, då var ändå framsätet inte speciellt långt bak. Blir säkerligen hur som helst en succé med den nya modellen men inget för en långskånk som mig ;-) | |
| Jag jobbar med nya XC90 på Volvo. En mycket fin bil. Nu man man typ flytta stolarna på andra raden fram och bak om det nu inte bara är en option? | |
|
calpes längd 1.92 är bara lite över medellängd och XC90 är en stor bil. Verkar som man har prioriterat möjligheten till 7-sits. |
|
| Men MAN kan typ flytta andra radens säten individuellt. Jag tror att XC90 piskar BMW X5. Typ flytta varendra säte i rad två | |
| Har varken kört nya XC90 eller F15. Men däremot mött några XC90 förra veckan. Måste säga att jag tycker F15 är snyggare. I mina ögon lätt den mest lyckade SUVen (SAV). | |
|
Med känsla: Kul, hur ser specen ut?:) Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Bekant nämnde att dragvikten inte var så bra på xc90. Har ej kollat det. |
| Nya XC90:in kan även beställas som 5 sitsig (dock ej i Sverige) | |
|
ams säger de även att om bilarna har lika poäng och volvon är nya och fräsh så får man vad man betalar för i F15. Personligen har jag haft flera svenssonbilar och de har aldrig varit i klass med tyska. Då har ägt både Volvo, SAAB, Mercedes och BMW. Men jag tycker fortfarande att Volvon ser frän ut och nytt är alltid nytt oavsett vad det är :) |
|
|
Jag har den gamla XC90in och har provkört den nya XC90in. Jag är inte lika såld som media, hypen känns mer som något man ska ge PR-avdelningen cred för. Jag såg fram emot rejält bättre med utrymmen bak, som det var nu kändes bagaget bättre med 7-sits men benutrymmet på andra och tredje raden tycker jag det har låtit som att det ska vara enormt. Jag förväntade mig decimeter-skillnad men det ligger mer på centimeternivå jämfört med gamla modellen. Chassiet är givetvis avsevärt mycket bättre än på gamla modellen, inredningen lika så men min personliga uppfattning är att de taget ett steg i rätt riktning men att de inte är riktigt framme i premium-segmentet ännu. Jag har tyvärr inte provkört någon X5a som jag kan jämföra med. Vår XC90 kommer ersättas av en BMW. //Stenback |
|
|
Nu har jag också den gamla modellen som referens men så fantastiskt bra upplevde jag inte baksätet i F15. Nu provade jag iofs bara den 7-sitsiga men den har ju samtidigt fördelen med att det kan justeras bakåt. Jag kan i gamla XC90 sitta bekvämt bakom mig själv (190cm) om jag drar bak baksätet. Det kunde jag också bakom X5:ans komfortstolar men någon skillnad uppfattade jag knappast. Annars tycker jag den 7-sitsiga är perfekt för oss med 3-barn, skönt att slippa köra omkring med ett töntigt MPV-akvarium till bil! 3:e raden funkar perfekt för barnen. |
|
|
@jonte520d, D5 Inscription, Saville grå met, läder komfort m-grå, Baksätetspaket; 4.zons klima, bälteskudde int bak mm Intellisafe Pro; bl a adaptiv farth, Active lane keeping aid, kö assist, intellisafe surround, radar död vinkel mm, Teknikpaket; Backkamera, HeadUp, P-assist Klimatpaket; Parkeringsvärmare m tidur, elvärme ratt, eluppv baksäte samt tonade rutor, parkeringskamera 360 gr, Luftfjädring, 21", solgardin bak, Audio premium sound, Volvo on Call, Panorama, Cd, drag mm... /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.