|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
ja ett vågspel... synd att man inte känner nån med BMW händer :) |
|
|
Om du tittar på gamla bilar med många mil hade jag valt bort automatlådan för säkerhets skull. Det kan bli dyrt att åtgärda. Känner till en VD som av princip aldrig har mer försäkring än lagen föreskriver. Men det bygger på att han kan ta smällen om det händer något. Det gäller att ha stora resurser för att kunna spara på säkerhet. |
|
|
E39 med många mil kan drabbas av en del strul. Har ägt och meckat en del med bla E34 touring och E39 sedan <99 dvs m52 E39 är fina bilar med bra komfort. Jämfört mot E34 tycker jag E39 är mer komfort inriktad. Något som kan bli kostsamt på e39: -Avgasrening dvs, trevägskatt, lambdor mm. Viktigt inför bes (m52) att motorn är rejält varmkörd, då katten sitter långt nedströms och kyls av fort. -Sliten vanos enhet. -Framvagnen, länkarmar, stab stag , bussningar slits. Men delar är hyfsat billiga och det är väldigt enkelt att reparera själv. Hittar du en i bra skick och väl underhållen, så är det bara till att slå till. För dessa pengar åker man riktigt bra. Kika runt ordentligt här få Autopower. Här finns fantastisk kompetens och mycket bra tips inför köp. Just 528 är en lyckad kompromiss mellan prestanda och "driftsekonomi". En manuell sedan är faktiskt ganska pigg. Magnus |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
var sten hård på rostbedömningen tänk inte det kan fixas tex bara för att objektet har m-paket undvik som sagt automat lådan räkna med en del eget mekande i en E39 med nya stötdämpare kommer ge dig riktigt skön komfort |
| Såg denna Länk | |
|
528:an va ju riktigt vettig... svensksåld o allt! Men det verkar som att en E39 E34 för 15 000:- inte år så lämplig för mig. Ni är alla eniga om att man måste meka lite själv... o jag varken kan eller har plats för o meka bil tyvärr. |
|
|
Ni som har lite koll på marknaden.... Många bilar man hittar så har ägarna knappt haft dom 1 månad... skattad o besiktade. Lite konstigt tycket jag... gäller inte bara BMW !(?) |
|
|
En manuell E39 523i-528i sedan skulle jag vilja påstå är en av de mest pålitliga bilarna i den klassen. Se till att sköta oljebytena så har du en motor för många år framöver. Decoy_81: Den 528:an såg ju skitskum ut. Allting pekar åt att det INTE är en facelift. |
|
|
Tyvärr är det ju så att de flesta billiga bilar kräver att man kan meka lite själv om inte kostnaderna ska dra iväg allt för mycket, att lämna in på verkstad kan snart kosta mer än bilens värde så att säga. /Peder |
|
|
Såg den snabbt i går kväll och länkade utan att jag kollade närmare på den. Ska c om jag hinner kolla historik/utrustning ikväll. |
|
|
SCG193 är en 97:a, ser ut som någon klantade sig vid inregistreringen i Sverige: DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN 19961106 |
|
|
Men va sjukt, Transportstyrelsen står det att den inte är importerad.... Undra då om den kom in till BMW Sverige under 2001 och såldes som svensk? |
|
|
Modellbezeichnung: 528I Ausführung: Europa Typschlüssel: DD51 E-Code: E39 Karosserie: Limousine Lenkung: links Türen: 4 Motor: M52 - 2,80l (142kW) Antrieb: Heckantrieb Getriebe: manuell Außenfarbe: Montrealblau Metallic (297) Innenraum: Standardleder/grau (N6TT) Produktionsdatum: 30.09.1996 Werk: Dingolfing Code Serienausstattung Standard Equipment S260A Seitenairbag für Fahrer/Beifahrer Side airbag for driver/passenger S411A Fensterheber elektrisch vorne/hinten Window lifts,electric,front/rear S520A Nebelscheinwerfer Fog lights S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S550A Bordcomputer On-board computer S665A Radio BMW Business RDS Radio BMW Business RDS Code Sonderausstattung Optional Equipment S255A Sport-Lederlenkrad Airbag Sports leather steering wheel S280A BMW LM Rad Speichen Styling BMW LA wheel-spoke 176 S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S488A Lordosenstütze Fahrer u. Beifahrer Lumbar support, driver and passenger S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S510A Leuchtweitenregulierung Headlight aim control S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S704A M Sportfahrwerk M Sports suspension S773A Edelholzausführung Fine wood trim L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German |
|
|
är inte det lite konstigt.... de är ju inte facelift "fronten" heller.. De är en -96:a men enl vv är de en -01:a. |
|
| Whazzer: Jag har ett nytt hjullager fram av märket Mapco som du kan få köpa om du vill. Ligger på Powerbörsen. | |
|
Är man beredd att meka själv då åker man billigt och bra i en E39a! Delarna är billiga från Tyskland. Ang problem med avgasrening, det är väl bara de första där katten sitter under? På M54 från 2001 och även M52TU from 99 tror jag så sitter de direkt i grenröret. Så länge man inte kör runt bilen med lysande varningslampa och så att säga förstör katalysatorer och sensorer med flit ska man nog inte oroa sig så mycket för dem. |
|
|
Visst är det så. Tänkte bara upplysa hur pass viktigt med m52, dvs 96 tom 9/98 att den är rejält varmkörd vid besiktning. Skriver av egen erfarenhet på besiktningen. På M52TU och M54 sitter kattarna på grenröret. |
|
|
Gillar min E39 starkt! Hade tänkt att behålla den till 30 000 redan när jag köpte den. Nu 32k mil och funderar på om den kan hålla till 40 eller 50? Om inte någon vital styrbox eller annat stort ger upp förståss ;0) Visst är en nyare bil mer komfortabel men har också fler okontrollerbara felkällor. Har inte behövt serva speciellt mycket men som köpare får man för säkerhets skull se till helheten inköp och potentiella oväntade kostnader som en enhet. Ju billigare inköp desto större risk för behov av service. Sedan ska du inte bli skrämd av alla fel som dyker upp. Många här är bilintresserade och vill dela med sig av erfarenheter. När jag tittar in på andra sajter ser jag inte alls samma tryck från så många att dela info. Obs att detta både innebär att problem kommer upp till ytan och hur man kan åtgärda dessa. Eller ens hitta felet här jämfört med en mindre kunnig verkstad. |
|
|
Kolla den här.... 535! Länk |
|
| som alltid så blir fundersam när ägaren bara haft bilen 6 månader.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.