AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.283

Barnsäkra bakdörrarna

Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Försöker hitta hur jag kan barnsäkra bakdörrarna på min BMW 120i (2005)... Hittar ingenting! Jag behöver alltså att dörrarna är låsta bak när jag kör med mina kids bak... Kan ni hjälpa mig?? Tack.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Står det inget nämnt om detta i din instruktionsbok (tex under kapitel "Säker transport av barn" och vidare i underkapitel "Barnlås i bakdörrarna" och "Säkerhetskontakt för fönsterhissar")?

I ärlighetens namn har jag aldrig någonsin testat något av det som står där i det kapitlet, så vad som står där och hur verkligheten ser ut kan vara olika.

Vi borde ha väldigt lika bilar, jag kan ju ta en snabbtitt och någon bild på hur det ser ut på min.
Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Problemet är att min instruktionsbok är på tyska... Vetesjutton om jag kan få tag i en svensk :( Jag kollade aldrig i den vid kpet, så blev skitbesviken för jag har behövt massa saker och ville lära mig bilen riktigt bra....

Tack snälla!!
Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Hittat en instruktionsbok via Google, på engelska, men hittar inte barnlås i bakdörrarna.. Kanske finns nån elektronisk låsning inifrån.... hmm...??
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, synd!

Går att köpa en ny hos BMW, men de kostar runt 300-400 SEK numera. Finns dock begagnade att köpa på skroten, gäller bara att få tag i den rätta - men du borde ju vara ute efter exakt samma typ av instruktionsbok som jag har. Vi borde dessutom ha exakt samma motor dessutom (N46).

Ska ta några bilder på kapitlet. Ska ändåså ut till bilen nu så kan kolla om det som står där stämmer :-)

Iallafall så finns det en liten tab precis nedanför öppningen för låset, den ska vara i nedre läget - då är dörrarna barnsäkrade.

Sen kan du även stänga av elhissarna bak, men detta verkar vara en extrautrustning och kanske inte finns på alla. Har inte en susning om min har det, ska kolla för skojs skull. Iallafall så är det en knapp med en symbol i form av ett överkryssat fönster som sitter i förardörrens manöverpanel.
Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Wow tusen tack!!
Ska kolla båda grejerna direkt imorgon! !
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, BMW i USA har alla sina instruktionsböcker på nätet. Men modeller på den nordamerikanska marknaden skiljer sig på en del punkter, detta kan vara en av dem.

Nu har jag kollat på min bil. Tydligen hade jag både låsning av bakdörrar OCH låsning av elhissar bak OCH hittade även iso-fix och även avstängning av passagerarairbag. Där ser man! Hade inte en susning att detta fanns...

Såhär ser knappen ut på bakdörrarna, man kan även urskilja en symbol som visar någon typ av vettskrämt barn dessutom
Länk

Och såhär ser knappen ut (den avlånga längst ned) för att låsa elfönsterhissarna bak
Länk
Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Jag bör ha exakt samma kollar imorgon.
Guld! !!!
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
> Men modeller på den nordamerikanska marknaden skiljer sig på en del punkter

Framför allt har dom inga bakdörrar :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har inte alla BMW som standard barnsäkring i bakdörrarna? Tydligen inte...
Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Tack!!! Hade exakt samma knappar som du, Bmw-slangen👍👍👍👍👍👍👍
Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Vad stod det om att själv koppla ur airbagen tillfälligt om man vill ha barnstolen fram?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu ska vi se, jag såg ju bara att det fanns ett vred för att stänga av/på passagerarairbagen.

Men såhär står det i instruktionsboken (inget jag provat själv)

Om en barnstol måste användas på passagerarstolen, måste krockkuddarna på passagerarsidan avaktiveras, så att barnet inte skadas om krockkuddarna utlöser.

Krockkuddarna på passagerarsidan kan endast avaktiveras om bilen är utrustad med ISOFIX och nyckelkontakt för passagerarairbags.

Front- och sidokrockkudden för passageraren kan avaktiveras och åter aktiveras med en nyckelkontakt. Denna sitter på sidan på instrumentbrädan på passagerarsidan.

Krockkuddarna på passagerarsidan kan endast avaktiveras och åter aktiveras när bilen står stilla och passagerardörren är öppen.

- Avaktivering -
1. Ta ut den integrerade nyckeln från fjärrkontrollen.
2. Vrid nyckelkontakten med nyckeln till läge OFF.
I detta kontaktläge är krockkuddarna på passagerarsidan avaktiverade. Krockkuddarna för föraren är fortfarande aktiva.

- Återaktivering -
Vrid nyckelkontakten med nyckeln till läge ON.
Krockkuddarna på passagerarsidan är åter aktiverade och utlöser i motsvarande situationer.

- Funktionsstatus -
När krockkuddarna på passagerarsidan är avaktiverade, lyser kontrollampan permanent.
När krockkuddarna på passagerarsidan är aktiverade lyser inte kontrollampan.
Visa användare
10
Yohanna
BMW 120i 2005
Oj phu.. Inte helt lätt alltså...
Tusen tack!!! Vilken klippa du är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.