|
|
|
|---|---|
|
Funderar på vilket märke man ska ha på ett öppet luftfilter. Om man ska ha torrt eller oljat. Finns det tester på detta någonstans. Var köper man billigaste" märkes" filter . Tyskland? Kina? Vilket märke och varför ordet är fritt 😊 /robban | |
| Original är ett välbeprövat bekymmersfritt märke. Du hittar det hos närmaste BMW ÅF eller Dyronomen/Meca/Whatever | |
|
Har bmw öppna luftfilter d viste jag inte 😉 Jo då det vet jag redan men d va ju inte riktigt det jag undrade ☺ |
|
|
Det finns tester på nätet som visar att original insugningssystem är bäst. Dom som "trimmar" SAAB påstår tom att original filter funkar fint för upp till 300 hk på deras 2- och 2,3-liters motorer. Fast du kanske inte vill byta luftfilter av effektskäl utan bara vill ljudtrimma och kan acceptera sämre motoreffekt? Och då är det ju OK! Tänk då på att det är vanligt att "torra" icke original filter kan rena luften sämre än originalfiltret. Sämre livslängd på motorn blir då resultatet. Det kanske inte heller spelar någon roll för dig om du inte behåller dina bilar länge? Hur det är med BMW vet jag inte men tex SAAB har en luftmassemätare med små givare i luftströmmen som inte får bli skitiga för då mäter dom fel luftmassa och bilen går sämre. "Våta" filter kan mycket väl släppa ifrån sig det "våta" och skita ner dessa små känsliga givare. Det går ju också att fixa genom att ofta plocka bort LMMen och göra rent givarna. Per L |
|
|
Tack per allt detta vet jag, så min fundering gällde bara skillnader på olika öppna eftermarknads filter. Ej insatsfilter |
|
|
Viull du själv ta del av olika infallsvinklar om "öppna luftfilter" så sök tex på Google. Detta fick jag upp när jag sökte på "test luftfilter" Länk Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.