|
|
|
|---|---|
| Hejsan har nu haft felkoden P0170 fel på bränsle systemet försökt leta runt på internet efter fel det jag gjort bytt alla slangar som varit dåliga gjort en stor service olja,filter,tändstift mm mm bytt kamaxel givare som var trasig tätat lite olika givare runt om fall det skulle vara tjuv luft men nu ger jag snart upp lampan åter kommer efter ca 5 mil.Hoppas nu att det finns någon underbar människa där ut mvh David. | |
|
Länk // Jonas |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
P0170 är en generisk kod och alltför "grovspetsig" för att kunna användas för felsökning/diagnostisering. Säger bara att fuel trim inte fungerar - kan vara vadsomhelst. Första steget är att läsa ut alla BMW's interna felkoder. Dessa Pxxxx-felkoder är generella OBD II - felkoder som är tänkt att täcka alla bilmodeller och alla bilmärken - så de är VÄLDIGT generella. Alla biltillverkare har utöver dessa egna mycket mer detaljerade felkoder. Beroende på felkoder kan även freeze frame datan kring felkoderna vara intressanta ur felsökningssynvinkel. Sen är det bara att felsöka. Bland det första man får slänga upp och titta på blir short term fuel trim och long term fuel trim, status på syresensorreglering (closed loop/open loop) och utifrån vad dessa värden ligger på och beter sig samt hur de reagerar på olika inputs och olika driftsituationer får man ta det därifrån. |
| Okej tack så väldigt mycket för alla svar men det står fuel supply system och inte fuel trim som för många andra provade spruta lite start gas runt insuget och när jag sprutade bakom insugen så ökade varvtalet markant så får bli att plocka ner allt och leta efter torra slangar igen. | |
| vi tittade även alla värden men alla värden och allting fungerar normalt det är det som är så konstigt tycker jag. | |
Ok, hade lite bråttom så jag hann inte kolla upp själv vad P0170 exakt betydde (förlitade mig på vad andra skrivit). Ska själv kolla upp vad det betyder. Men P0170 verkar sättas när någon fuel trim parameter slår i taket/botten, så är lite förvånad att ni ser helt normala fuel trim parametrar. Men fuel trim används till stor utsträckning till felsökning. Om du tex ser positiva fuel trims på tomgång och de är lägre på högre varvtal är det ett klassiskt tecken på att du har en vakuumläcka. Så dessa parametrar är mycket kraftfulla att använda vid diagnos, om man vet vad man ska titta efter. Så du ska definitivt se avvikelser i fuel trim om du har vakuumläcka. Vilka värden tittade ni på och under vilka working conditions? Vilka BMW-specifika felkoder tog ni fram och fanns några ledtrådar i freeze frame datan? |
Nu har jag kollat vad den korrekta benämningen av P0170 är. Detta är taget från från SAE J2012 (version April 2012) dvs specifikationen som specifierar OBD felkoderna. SAE J2012 är tekniskt identiskt med ISO/DIS 15031-6:April 30, 2002. DTC number : P0170 DTC naming : Fuel Trim Location : Bank 1 Dvs en mycket generell felkod som i sig säger ingeting mer än att man behöver felsöka. |
| Aha tusan blir att forska vidare då tack så mycket ! | |
>> vi tittade även alla värden men alla värden och allting fungerar >> normalt det är det som är så konstigt tycker jag. @Davve123 : Vilka värden tittade ni på och under vilka working conditions? @Davve123 : Vilka BMW-specifika felkoder tog ni fram och fanns några ledtrådar i freeze frame datan? |
|
Kolla slangen för vevhus ventilationen som går bakom motorn. Den slangen brukar bli mjuk och tillslut så går det hål. Motorn tar tjuvluft! |
|
|
Kolla slangen för vevhus ventilationen som går bakom motorn. Den slangen brukar bli mjuk och tillslut så går det hål. Motorn tar tjuvluft! |
|
>> vi tittade även alla värden men alla värden och allting fungerar >> normalt det är det som är så konstigt tycker jag. @Davve123 : Vilka värden tittade ni på och under vilka working conditions? Kopplade ni in och kollade hur fuel trim parametrarna betedde sig under olika working conditions och situationer? @Davve123 : Vilka BMW-specifika felkoder tog ni fram och fanns några ledtrådar i freeze frame datan? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.