AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.696

Problem med F11, värt att uppdatera mjukvaran?

Be
151
Berta99
520D F11
Har ju vilket jag beskrivit tidigare sedan jag köpte bilen haft problem med vibrationer. Framförallt i 120 km/h vilket lett till ett långt felsökningprojekt då tre verkstäder inkl en Auktoriserad och erkänt duktiga bil och motorteknik inte kan avgöra vad de beror på. Diverse balanseringar och hjulinställningen har inte hjälpt. Möjligtvis gav en balansering en viss skillnad men bilen vibrerar speciellt i nackstödet.. Skivor fram svarvades och alla belägg är bytta och nya micheline psp3 Inga visuella fel..

Vidare iom detta letande så har jag noterat diverse saker såsom hårda dämpare (kanske normalt även om andra f11:or jag kört inte upplevs så). Ryckiga växlingar är nått som dykt upp senaste 500 milen. Bilen växlade betydligt mjukare förut. Högst oklart vad det beror på då körstilen inte ändrats vad jag kan avgöra. Jag är relativt övertygad om stt det är nått kopplat till drivlinan typ kardanen eller växellådan då det inte känns mekaniskt på ett sätt som obalans eller dåliga bussningar borde göra. Eventuellt går växellådan något bättre i sportläget också..

BMW centralt har svarat efter en månads väntetid att jag får vända mig till en auktoriserad verkstad. Den auktoriserade verkstaden som servade bilen sist sa att de kände vibrationerna men inte såg något sätt att lösa det på. Jag har meddelar BMW centralt detta men de hänvisar ändå till verkstaden. Nästa verkstad jag ringde har aödrig hört talas om några sådana problem på den här modellen. Även trots att jag påtalade att en enkel googling ger ett hundratal trådar om folk som haft samma problem med olika lösningar och ibland återköp av bilarna. Alltså känns det då ganska hopplöst att lämna in bilen eftersom ingen plan verkar finnas för att ta sig an problemet.

Jag funderar dock på om en uppdatering av mjukvaran i bilen skulle kunna hjälpa? Motorn vibrerar ett kraftigt på tomgång men det känns väldigt lite i bilen men i kombination med om det är nått med lådan så kanske det kan hjälpa.. Eller är det lönlöst? Det kostar runt 2000 att uppdatera.. Är hittills uppe i runt 15000:- och än så länge har inget hjälpt.

Förmodligen sista BMW-n för min del om jag inte snart hittar en lösning på problemet...
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag har fått återköp på en bil och det verkar helt enkelt som att vissa bilar vibrerar.
De lyckades aldrig lösa vibrationerna på den gamla bilen. Jag har tyvärr inga bra tips, stolen skakade, nackstödet hoppade, speciellt runt 100-140. Blev helt galen på det, har åkt i massor med F10/F11 som har haft detta problem......
Äger du bilen privat, kan jag rekomendera ARN, PLUS, Tidningar, (biltidningar) etc.. Det är nog tyvärr enda sättet att sätta press på dem.

Du verkar inte ha garanti kvar?
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Nu börjar man bli lite lätt upprörd ju mer man läser...så stor koncern med så grymt fina bilar som mer eller mindre verkar blunda för att dom har enorma bekymmer med motorer som vibrerar/går ojämnt vid tomgång och under drift såväl bensin som diesel?!?! Jag har ägt flertalet bmw bilar som aldrig har haft dessa bekymmer..ok förutom någon tändspole som ballat ur på tidigare bensin sexorna men det var bara att byta den och sen var det frid och fröjd. Men nu verkar inte ens BMW verkstäderna rå på dessa fel utan kliar sig i huvudet och CHANSAR på att byta saker..Kanske dax att plocka bort lite elektronik i bilarna och återgå till ett rykte om körglädje/comfort/driftsäkerhet???

Har jag fel?

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag har inte alls erfarenhet av de problem du nämner, däremot har jag haft ett annat fel, nämligen att 5:ans cylinder fick för mycket bränsle. Detta löstes med en mjukvaruuppgradering, så det kan mycket väl vara så att det skulle lösa en del av de problem du nämner. Växellådan, exempelvis.

Med "BMW centralt" - menar du gå den svenska GA eller någon kontaktperson i München?

----
BMW CS/SC #6212
Be
151
Berta99
520D F11
Bilen är en 2011:a och lämnades första gången in förra sommaren. Alltså 2014 så den var knappt tre år då. Tidigare ägaren har förmodligen inte noterat detta. Samt att dett satt rft på bilen. Så nej någon garanti finns tyvärr inte även om jag med tanke på vad man läser hävdar att det rör sig om ett fel kopplat till modellen.

Problemet är som sagt att en verkstad förmodligen får börja byta del efter del tills dess att man eventuellt löser problemet. Har läst om allt från bussningar från 7-serien till att växellådor, motor och kardan bytts ut.. Inte så sugen att betala för kalaset till dess de kanske hittar orsaken, om de ens lyckas hitta den..

BMW group är de jag haft kontakt med. Började väl med bra service och svar om att man tittade på ärendet och skulle koppla det vidare till berörd avdelning. Tog några veckor sedan fick jag svar att ytterligare någonsnnan skulle kolla på problemet. För att sedan efter ytterligare någon vecka få svaret att det är verkstaden som gäller. Jag svarade bland annat att det blir svårt med tanke på att verkstaden inte hittar något fel men BMW group svarade bara att det är via en verkstad man får gå..

Trodde BMW var något mer mån om att åtgärda den här typen av fel.. Speciellt eftersom jag redan gjort allt som de lagt som förslag. Samtidigt orkar jag inte dra igång någon process ang ursprungsfel på bilen för bevisfrågan lär bli långdragen om inte annat.. Speciellt eftersom tidigare ägaren kört bilen i drygt två år utan att ha någon synpunkt på detta.. Troligtvis säljer jag bilen istället eller byter in den..

Tanken var att kanske som sista försök uppdatera mjukvaran. Skulle jag bara veta att det gick att laga skulle jag utan bekymmer betala för att bli av med problemet men risken är ju att det kommer kosta massor att låta BMW byta del efter del och det är inte ens säkert att det blir bättre.

Alt om någon har någon BMW-guru eller liknande som kan kolla på bilen. Perra på bil & motorteknik har redan fått titta på den. Och jag är väl inte direkt imponerad av honom utan att säga för mycket. Han är säkert kunnig med någon lösning har han definitivt inte lyckats med..
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

2011 är bilens födeledatum

2015 idag

kommit flertalet "updates" både STORA & små sen den såg dagens ljus
Farsan har en 535IAM-2011.04

Köpt april 2012 BMW Tyskland

3 ggr, (har jag för mig) bilen varit uppdaterad [BMW RHEINGOLD/ISTA/ISIS/NEXT] av våran bmw mekaniker

Så mitt tips till dig..Gör uppdateringen!

Uppdateringar kommer för att det kommit nya "funktioner/förbättringar" men oxå dels för att minimera antalet buggar

Buggar kommer man aldrig ifrån..
ska kolla ISTA vilka förändringar som blivit från 2011 fram tills idag
Be
151
Berta99
520D F11
Tackar. Kolla gärna om du kan se vad som uppdaterats i stort.. Det är i get man kan göra själv antar jag?
Jag skulle ha kontaktat gamla Blombergs på Lidingö (om du bor nära Sthlm). De har duktiga killar som gör ett case till Tyskland om de inte finner felet. Nu är de BMW Bilia Lidingö.
Be
151
Berta99
520D F11
Tack för tipset. Värt att kolla med dem helt enkelt!
Be
151
Berta99
520D F11
En fundering kring detta. Om man nu skall betala 2000 för en uppdatering hos BMW. Är det istället en bättre lösning att motoroptimera bilen? Är eg inte så brydd i effektökning men det kanske har större effekt på motorns gång och vad jag läst så får vissa mindre vibrationer från automatlådan samtidigt?
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Tror absolut inte på motoroptimering, tror inte att det är kopplat till motorn...
Håll dig till orginal i alla lägen, iaf tills felet är lokaliserat.....
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Kostar de bara 2000kr.
Verkar skilja i pris beroende på vilken verkstad man frågar!

Känner du nån som har BMW ICOM A2+B+C och BMW ISPI Next - ISTA-D/ISTA-P RHEINGOLD så är det en annat tips...samma som aukt BMW verkstäderna använder

jag har prgvaran,dock ej ICOM A2

[Tillhandahåller endast PRGVAROR]

[finns på nätet annars]
Be
151
Berta99
520D F11
Känner tyvärr ingen som har det.. Och mellan 1500-2000 fick jag som uppgift.. värt att köpa egna prylar eller är det avancerat och dyr utrustning?
34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
Ser inte riktigt vad mjukvaran skulle ha för inverkan på vibrationerna. Skulle det i så fall vara motorn som går ojämnt menar ni ? Jag är skeptisk till det.
Jag är på min andra F11 nu och bägge har vibrerat:
- 2011 520 dA. Var 7 månader när jag tog över den och sedan krockade jag efter c:a 1 månad. Efter det upptäckte jag vibrationer som jag trodde hängde på krocken BMW provade allt för att lösa det. Balansering, balansering på bil med belastning, fälgbyte, däckbyte, provade RFT uppsättning (hade inte RFT själv) osv osv. Vibrerade med både sommar och vinter (ej RFT någon av dem) Bytte jobb och bil och sedan har jag inget hört om den.
-2013 (2014)520 d LCI manuell. Vibrerar, börjar runt 120. Ännu värre med tung last. Varken sommar eller vinter är RFT. Har 19" AEZ Antigua på sommaren med 245/40 19 och pirat BMW anpassade fälgar med 225/17 på vintern. Vibrerar nog mer med somarhjulen, kanske har med storleken att göra.

Eftersom jag själv provat på den första med RFT och alla övriga åtgärder har jag inte orkat krångla med denna. Synd på en sådan i övrigt fin bil, den underbar på landsväg i övrigt (lite klen motor men...) Jag skaffar nog ingen BMW igen om jag inte blir övertygad om att vibrationerna är borta. Nästan lite pinsamt att ha folk åkande som kör betydligt billigare bilar när min skakar....
Be
151
Berta99
520D F11
Samma känsla jag med ang uppdatering men jag provat allt annat så det är värt ett försök. Mina vibrationer kommer också speciellt vid 120. Vid 90 känner man knappt något alls.. Känns mekaniskt på något vis. Från kardan eller växellåda.. Ett litet hopp finns väl för att lådan kanske beter sig annorlunda efter en uppdatering. Om än långsökt.

Min växlar numer betydligt ryckigare dessutom. På sportläget växlar den dock mjukt..

Garanterat sista BMW-n om inte detta löser sig snart...
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Dom gångerna jag har haft vibrationer, speciellt hastighetsspecifika, så har det alltid varit däck och/eller fälgrelaterat.

Skulle aldrig sätta piratfälgar på bilen eller tjingtjongdäck. Aez är väl inte heller något premiumfabrikat? En liten touch i en trottoarkant är nog tillräckligt.
34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
EvergreeN: AEZ är absolut en piratfälg men anpassad för just BMW. Vad i fälgväg som räknas som premium vet jag inte men jag har haft åtskilliga andra bilar med piratfälgar på utan problem så varför BMW skulle vara så märkvärdig inser inte jag.
Gällande tjingtjong däcken så heter de Michelin.
Jag är intill 100 % säker på att något sitter i dessa bilar, har nu en 2016 (17) 520 dA
x drive och samma hjul sitter på denna, mycket bättre, dock inte perfekt. Kanske påverkar fälgarna att det inte blir 100 % men eftersom jag provade första bilen med RFT däck och BMW orginalhjul så.... Dessutom, som någon skriver ovan det finns ju spaltmeter skrivet om vibrerande F10/11:or och alla har väl inte pirat fälgar och tjingtjong däck
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kollat med en seriös däckfirma som har balanseringsmaskiner som kan se marktryckvariationer (t ex. orundhet och/eller förhårdnader i stommen) på däcket?

Den typen av problem går aldrig att balansera bort oavsett om du får 0 gram i felbalans - det vibrerar ändå...
Men i vissa fall kan man minska felet om man vrider däcken på fälgen - förutsatt att fälgarna inte är 100% runda förstås...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dessa förbaskade vibrationer många verkar drabbade. Jag har två bekanta som har F10 vi är 3 ink jag alla har samma problem vid 120km.. Jag känner av det väldigt svagt kollar jag på passagerar stolen vibrerar nackstödet duktigt men när någon sitter där så känner den personen inte av vibrationerna..

Jag kände det tydligt när jag hade styling 350 fälgar 18 tums med continental däck bytte till 19 med Goodyear Asymetric och vibratioerna känns mindre men inte borta.. Framvagnen känns tajt inga glapp någonstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.