|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har hittat en BMW x5 4,4 2004 som jag är intresserad av. Det tråkiga är att bensinmätaren, varvräknaren och radion (naviskärmen fungerar) är trasiga. Någon som vet vad det kan vara? Mvh Peter | |
|
Klustret är rätt lätt att byta om det skulle vara det som är defekt. Det kan också vara någon som redan bytt det och/eller kodat in det fel. Gällande radion är det sannolikt radiomodulen som spökar. Fungerar övrigt ljud, tex CD eller AUX? |
|
| Vad kan det kosta och byta? | |
|
Hej, Någon sorts diagnos vore bra att få för att inte helt behöva gå på gissningar. Men om instrumentet (IKE) är defekt - vilket jag själv inte riktigt vågar tro på som (enda) orsak - har jag sett en prisuppgift för ett nytt på 8-10' kr, antagligen plus arbete. BMW befattar sig bara med nya instrument. Det går att hitta begagnade för ca 2-3' kr. De behöver också kodas in, se bara till att få ett instrument av samma generation eller yngre. Mätarställningen kan bara ökas på, inte minskas, såvida du inte tar till fulgrejer. Men det går att leva med fel siffror i mätaren också. Bara att dokumentera åtgärden noga. Radiomodulen, en BM24 eller BM54, kan antingen bytas eller repareras. BM24 är ganska lätt att laga, det har jag gjort själv. BM54 kan också lagas, men jag vet inte hur. Firmor tar ca 2000 kr inkl garanti, kolla ebay.de. /Lennart |
|
|
Tack för ditt svar. Absolut så bör man lämna in det på felsökning. Går i valet och kvalet hur jag ska göra. Känns ju sådär att ta in den direkt på verkstad. Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.