AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.902

Akut fråga ang. airbag i 328 e36

Hej! Skall åka och köpa en 328 e36a imorgon och ägaren har en sport ratt monterad. Undrar hur det är med besiktning och så med tanke på airbag? Kommer jag behöva byta ratt och fixxa airbags och sådant till besiktningen?

Mvh
C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det går inte och komma runt det? Han har besiktat med den ratten och inte haft några problem säger han?

Tack för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Håller med Johan, absolut ja!
Finns faktiskt även möjlighet att du inte behöver byta ratt då man kan koda bort airbagen. Bmw-scanner pratar med SRS modulen i e36 har jag upptäckt.
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ursäkta mig, men nu förstår jag inte riktigt? :o
Tack
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att bilprovarna "borde" veta att det skall vara airbag i bilen och då hjälper det inte att man "lurar" airbag-lampan.

Sedan är det ju en säkerhetsfråga för dig som förare i slutändan - bältet är designat att arbeta tillsammans med airbagen där man har tagit hänsyn till hur bältet skall flexa på ett optimalt sätt för att minimera påfrestningar på kroppen, vid en olycka...
Tar du då bort airbagen, är risken att du får ett mycket sämre skydd vid en krock.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Självklart hade jag velat ha airbag ratt, men bilen är väldigt fin i övrigt så vad ska man göra liksom :p Är det svårt att hitta airbag ratt / koppla in det?
Tack
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Finns många vinklar på detta. Kommer man in till bilprovningen så ska airbaglampan lysa när man slår på tändningen och sen slockna. Gör den inte det så får man garanterat inte igenom den. Så kolla det först. Kodar man bort "drivers airbag" så kommer lampan bete sig som den ska och jag tror inte bilprovningen bryr sig då faktiskt, oberoende hur ratten ser ut.
Men som Johan säger, det är ju en säkerhetsfråga. Ett fullt ut fungerande system är det man vill ha. Sen kommer nästa fråga, om du nu monterar en riktig airbagratt, kommer den fungera? Är "drivers airbag" redan avkodad eftersom den tydligen har gått igenom besiktningen?
Känns som nuvarande ägaren får förklara lite vad som är gjort.
Steg 1 är iallafall att titta hur airbaglampan beter sig.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Tack så mycket för alla svar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.