|
|
|
|---|---|
Jonas Westling |
Jag har en 525iA å idag var det första gången temp mätaren gick upp på röda. Har dock haft problemet länge att den SLUKAR kylarvätska...den gnäller efter två dagar igen efter det att jag har fyllt på vätska. Ska det vara så!? Tror inte d vah? Vad kan vara problemet....när jag skruvar på att "ventilera" systemet så åker ju vätskan upp i topp där man fyller på.....vore väldigt tacksam för svar =) MVH Jonas |
|
Ser du inget läckage undertill när den har stått ?? om du gör det kolla vattenpumpen eller slangklämmorna även slangarna naturligtvis |
|
Jonas Westling |
Nope...ser aldrig nåt läckage...det är det som är det konstiga! =/ |
| Gör en tryck test om möjlighet finnes. | |
Jonas Westling |
Tryck test?? Hur gör man? |
| finns en speciell mätare att antingen skruva på gängorna till kylvätskebehållaren eller sätta på en ingång i kylen. Prova en verkstad dom vet. Kan inte kosta många kronor | |
rsarits |
Om kylvätskan trycker upp/ur bilen när du skruvar av locket, så har du antingen luft kvar i systemet (om det bara händer med varm motor), om det trycker ur jämt så har du förmodligen dålig toppackning/spräckt topplock. Micke |
Jonas Westling |
Kan det verkligen vara topplocket om den har gått fint i mer än 2000 mil?! Har som sagt haft problemet länge.....det började innan vintern, å då borde det väl visat sig om topplocket skulle varit sönder?? Lr? |
| Kolla på insidan av oljepåfyllningslocket eller på oljestickan. Är den oljan gråaktig så kan du vara säker på att den finns vatten i oljan, och då är toppen/toppackningen sönder. | |
|
Lukta i kylarpåfyllningen om det luktar avgaser med motorn igång. Om det gör det eller5 kanske till och med bubblar så är det topplockspackning/topplock som inte håller tätt. Lycka till. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Sorry för den där 5án. Jag är nog knappinvalid. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
När kylar vattnet blir för varmt trycker den ut det genom en säkerhetsventil. Kolla om det är luft i systemet som hindrar vätskan från att åka runt i systemet ELLER är det termostaten som är paj så den inte släpper igenom när den ska. |
|
| Kolla vattenpumpen (vicka på fläkten) är den glapp har du hittat felet. | |
|
Hej! När min bil gick varm var det vattenpumpen som var kass. När bilen går upp i temp brukar det vara antingen termostaten elller vattenpumpen. Mvh Roger |
|
|
BMW bytte ju kylarlocket på ett antal E34 helt gratis för något år sedan. Jag fick mitt utbytt, kanske där fanns en "bugg" i vissa kylarlock? Har du tur är det så enkelt.. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Min 528 e precis lika dan, satans tryck i slangarna hela tiden (kylen läcker). //Ticco www.ticco.com |
|
Jonas Westling |
Tänkte bara säga att min bil slutade "läcka" (även fast att jag inte såg nåt läckage). Jag skruvade åt alla slangklämmor å luftade systemet med motorn igång.....fick då i 2 liter kylarvätska =/. Måste varit luft i systemet....... |
|
Usch, vad det ångade fram om bilen nu när jag kom hem. Öppnade huven å det droppa kylarvatten ordentligt, ja då har man å göra i dag oxå :( //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.