AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.520

E31 850i -92 Hur fungerar insprut och tändning på en M70

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Satt och läste ETM manualen för bilen och motorn M70. Jag kan konstatera att DME-datorn aktiverar 3 av 6 cylindrars insprut samtidigt (1-3-5 eller 2-4-6). Men endast en cylinder åt gången tänds? Hur är det tänkt att det skall fungera?

//Peter
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det är semi-sekventiellt insprut. Styrdatorn har inte processorkraft nog att köra fullt sekventiellt.

Det borde vara Bosch Motronic 1.3 som du har, dvs samma som sitter på min E34 535i.

På Bosch Motronic 1.0 körde man faktiskt rent batch mode dvs alla spridarna öppnar samtidigt. Var först till Bosch Motronic 1.1 som semi-sekventiell funktionalitet kom.

Fungerar alldeles utmärkt. Det är inte så kritiskt exakt NÄR bränslet sprutas in i en port injection insprutningsmotor. Men ju närmare cylindern du sprutar in desto mer kritiskt blir det. För GDI (Gasoline Direct Injection) motorer är det ju ännu mer kritiskt :-)

Men yes, det finns vinster att kunna styra insprutningen mer kontrollerat. Dels att kunna styra varje individuell cylinder men även att kunna sprida ut bränsletillförseln under en längre tid - dvs så man inte dumpar allt bränsle under en kort tid under sprider ut det under en lite längre tid i form av korta små pulser för att optimera luft/bränsle-blandningen. Det viktiga är ju att få en så bra luft/bränsle-blandning som möjligt och det är inte helt trivialt.

Det är främst en bränslesnålare motor som är den största vinsten (då du får en bättre luft/bränsle-blandning och därigenom en effektivare förbränning). ÄVen tomgången är enklare att få till bra med fullt sekventiellt system.

Här finns lite mer detaljer som jag skrev ihop för länge sedan
Länk
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jag har Bosch Motronic 1.7 enligt ETM. När hade Bosch ett helt sekventiellt system för en V12:a? De långsamma datorerna (8051?) är då sannolikt anledningen till den delade processorkraften i motorstyrningen.

//Peter
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det! Du har en E31 850! Stämmer, de hade Bosch Motronic 1.7!

Jag satt och tänkte E32 750i, dess M70 styrdes av Bosch Motronic 1.2 :-)

Det var Bosch Motronic ML3 som var det första systemet från Bosch Motronic som hade stöd för fullt sekventiellt (enligt Bosch själva). Vilket borde betyda att alla Bosch Motronic 3.x system hade stöd för detta (om jag tolkat allt rätt), men sen om de utnyttjade featuren är ju en annan femma.

En vild gissning skulle vara att M73 var BMW's första V12 med sekventiell insprutning (när den första Bosch-styrda V12'an med sekventiell insprutning fanns på marknaden har jag inte en aning om).

Fast inte omöjligt att S70/2 eller S70/3 hade någon exotisk variant av Bosch Motronic systemet som kunde supporta sekventiell insprutning.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Tack för ett uttömmande svar. M73, ja den har väl lägre bensinförbrukning och något högre effekt.

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.