|
|
|
|---|---|
|
Ska byta handbromsbackar de hade billiga på biltema. Frågan är om det är värt att lägga mer på något annat? BMW - Allt annat orsakar illamående. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Ett absolut måste är att byta de fjädrar och sprintar som ingår i handbromsmekanismen. De som ska hålla dina nya backar på plats. Och om jag inte minns fel så har Biltema även dessa. Brukar vara rostigt som sjutton. Sen har du ju det här med sköldarna, de som de fjäderbelastade sprintarna fäster i. Klassiskt att bromssköldarna är rostiga i dessa fästhål och det blir svårt att få sprintarna att fästa som de ska. På min ena bil gick det tillfälligt att ful-laga med ett par större brickor bakom som höll emot, men på min Compact fick jag köpa nya sköldar på BMW (165:- har jag för mig) Det är väl ungefär det här som kommer att möta dig. Då förstår du vilka sprintar/fjädrar jag menar. Länk Om du tvingas byta sköldar har jag två tips: 1) De skruv som sköldarna sitter med är lite speciella. De är korta och har väldigt låg skalle. Knappt att hylsnyckeln får grepp om dem, speciellt om de är anfrätta. Jag köpte nya sådana, tror det går åt två per sida (iaf på E46) 2) Om du som sagt behöver byta sköldar så är det bra att slitsa upp dem där godset är som tunnast, och trä dem över bakaxel/nav så slipper du ta ut drivaxel och byta hjullager etc. Påverkar inte funktionen men gör arbetet 10ggr lättare. /Anders |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag missförstod frågan. Nej det är ju inga "performance-grejer" detta. Ska bara hålla bilen parkerad.. Köp vilka backar du hittar. |
|
Tack för det utförliga svaret ändå! Bra tips angående bytet. Har inhandlat backar och monteringsats. Kanske vore läge att byta sköldarna med då. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
Jo, det brukar vara det. Bytet på min Compact (14k mil) avstannade lite då jag också satte ingång, hade monteringssats och glatt humör, men när jag fick se sköldarna så... Likadant på min 330, bytte skivor o belägg bak, insåg då samtidigt att det tvingade till nödlagning av sprinthål för just handbromsbackar p g a just sköldar. Får bli nästa grej. Du kan söka på forumet på det, min tråd om slitsningen lär dyka upp. A |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.