|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nybliven ägare till en Z3 -01, California edition, underbar bil! Det finns några stenskott på motorhuven som måste fyllas i och jag har läst alla inlägg men blir förvirrad av alla synpunkter. Kan någon säga vilket lackstift jag skall köpa, Schmiedmann har BMW original? Tomas | |
|
Du kan göra på ett annat sätt och strunta i dyra lackstift. Om du har eller köper en sprayburk med "din" färg skakar, inte upp och ner utan med roterande rörelser så att du får upp all bottensats så att kulören blir korrekt. Spruta ut lite färg på en bricka undvik solen då torkar färgen alldeles för fort och så tar du en liten pensel doppar på brickan och fyller i märket. Då det är mycket lösningsmedel i dessa bättringsfärger kan du göra om proceduren några gånger för att färgen sjunker. Om du är väldigt noggrann och tycker det går bra fyll i färgen så många gånger tills du kommer upp i samma nivå som lacken i övrigt låt torka ordentligen några dagar och polera över med ett bra putsmedel och du ska se att detta blir en poffslagning md enkla medel Då sprayfärgen är mjukare i torrt tillstång än lacken i övrigt så "hyvlar" du bort överskottsfärgen på ytan om du fått lite för högt då du slutligen polerar. Tat lugnt och en sak i taget om du är ovan men du får till slut ett bra resultat till nästan ingen kostnad alls. LYCKA TILL Med vänlig hälsning Uffe/bildock |
|
| Mja...Sprayfärg med fin pensel absolut. MEN man "fyller inte upp kratern" med kulören...När man fått i lagom med färg så att hela stenskottet har rätt färg, så fyller man upp det som är kvar av kratern med klarlack. Det är viktigt att kulören hamnar bara i stenskottet... | |
|
Slutligen, var köper jag sprayfärg och klarlack smidigast, bäst och billigast. |
|
|
Den här typen av bättringsfärg är en helt annan typ av färg än de moderna med klarlack, du gör som du vill men jag avråder defintivt att inte slabba med medklarlack också. Går det snett så kan du putsa polera bort överflödig färg då den är ganska mjuk mot dagens originallacker det rår man inte på för hand. Märk väl att detta går under hobbyjobb och ska inte jämföras med yrkesjobb, men är där bara små stenskott så kan man faktiskt själv med små medel åstadkomma finfina jobb i mitt tycke bättre än lackstift. Det beror alldeles vad det är för kulör på bilen, svåra metallickulörer kanske du måste köpa original bättringsfärg hos BMW och då måste du använda klarlack, enklare kulörer som svart finns hos Biltema och Menomen, och där kan de också blanda din färg i spray men fortfarande då måste du använda klarlack då själva färgkulören blir matt efter torkning. Får du tag i en spray som heter Multona, en underbar snabbtorkande lättarbetad färg för hobbyjobbare behövs inte klarlack då den färgen är av en helt annan typ av lack, nu kom vi in på lite krångligare saker men gör det enkelt för dig och följ mina råd så blir det bra men kom ihåg detta gäller enbart stenskotten på huven,andra jobb blir mer för yrkesmannen |
|
|
Jag köpte på ebay,de, "äkta" billack om än med 1-komponents klarlack. Länk . Jag vet INTE vad Bildock yrar om, jag har Multona sprayburk hemma, o när den väl har torkat (VW Indianrot metallic) så är den...matt! Den skall alltså dras över med klarlack... Jag kan rekommendera att handla från Ludwig Lacke på ebay.de, det har jag gjort :). Jag skall dock tillägga att jag inte använt deras klarlack utan använt mig av "riktig" 2-komponents klarlack, mest för att jag har sådan lack hemma... Vissa billackerare/handlare kan även blanda till färg på sprayburk/burk här hemma i Svedala. Kom ihåg att en o samma färgkod kan finnas i uppåt 5-6 varianter. Med andra ord, rätt färgkod är ingen garanti för att man får rätt nyans. Ju mer info man kan ange (färgkod, bilmodell,tillverkningsdatum) dessto större är sannolikheten att kulören blir korrekt. Min far köpte Kaschmirsilber lackstift till sin bil på BMW, färgen var inte ens i närheten av kulören på hans bil... Så om du inte tänkt att spraylackera utan bara dutta i med pensel så är det nog bara att knata ner till närmsta billackerare o be snällt, du får kanske inte hjälp på första stället men men... |
|
|
Tack så hemskt mycket alla trevliga BMW entusiaster! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.