|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, här kommer lite uppdatering... @Jonas Jag hittar inte den kontakten om den nu inte finns ovanför kabelrännan Länk ? Men är det inte långsökt att nån kapel plötsligt skulle ha släppt när jag inte har varit där inne och rört? Jag skruvade bort referenssensorn för att se om piggen är kvar på svänghjulet och det var den. Länk Jag har gjort lite mätningar direkt från ECU kontakten. Jag har mätt på hastiget och referens sensorerna. Mätte resistansen på hastighet sensorn på ingång 8 och 27 - 956 ohm, referens sensorn pin 25- 26 950 ohm. Så resistansmässigt är de helt ok. Sen mätte jag växelspänningen på ovan ingångar medans jag vred nyckeln på ON. Hastighets sensorn: 4-5 volt. Referens sensorn: 1-2 volt. Om jag har mätt rätt med voltmeter så har jag lite för höga värden, har sett att man ska ha under en volt på referensen och över en volt, ca 1,5 V, på hastighets sensorn. Så, efter alla tester har jag fortfarande inte blivit klokare...har jag missat något eller kollat något fel? |
|
|
Uppdatering!! Jag hade nästa givit upp men ikväll var jag i garaget och gjorde fler mätningar. Jag vet inte hur jag missade att mäta ordentligt på main relät, jag fick konstiga värden ikväll. På terminal 30 har jag konstant spänning även med tändning på men på 86 och 87 fick jag ingenting när jag försökte starta motorn. Första gången jag kopplade terminalerna så gjorde jag fel, jag kopplade 30 till 86 och då började det ryka från kablarna. Jag tänkte att nu måste jag ha grillat något, en brun kabel under relä kontakten började ryka och en del av plastet/gummit brändes bort. Sedan kopplade samman 30, 87b och 87 Länk . Nu upptäckte jag att fel-lampan för växellådan (automat) lös upp i instrument brädan även om tändningen inte var på. Jag testade att starta motorn och...vips så var den igång!!. Jag har vart ute och kört med bilen och det fungerar hur bra som helst. Jag testade att koppla dit dimljus relät K8 och även k2 men då startar inte bilen. Min fråga nu är hur jag kan säkerställa att det är main relät som är sönder eller om något annat inte ger nån styrsignal så att relät kopplar om, som tex start eller code relät? |
|
|
Uppdatering. Det var i slutändan main relay som va sönder. Ringde BMW och där sa de att det skulle ta en vecka att få hem den och kostar knappt 500kr. Jag såg att biltema hade ett relä med samma funktion så jag köpte en...för 35kr. Stoppade in den och bilen startar och kör som den ska! Ska nog köpa på mig några fler i fall att. |
|
|
Har börjat få samma problem som du beskriver. Menar starten. Ibland får man prova 10-15 ggr innan bilen ger livstecken. Jag har bara bytt bensinfiltret där bak. Tyckte jag märkte lite skillnad och trodde jag fixat problemet, men nej.... Så om du vill ge artikelnumret på det reläet från Biltema så kan jag köpa några och lägga i bilen...vill ju inte bli ståendes :) |
|
|
Hej Robban, Artikelnr är 42-304, skriv gärna o berätta hur det går. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.