|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu när jag har kört bilen i några veckor börjar problemen visa sig. Bilen har alltid varit trögstartad, dvs det har tagit lång tid att starta den, men den startade alltid på första försöket. Jag har misstänkt bränsle regulatorn eller bensinpumpen. Nu är det så att den startar ibland inte alls, jag måste kanske försöka upp till 10 ggr innan den startar igång, rädd för att döda batteriet medans jag håller på. När den kommer igång så kan den köra helt normalt för att sedan plötsligt dö, och då får jag hålla på och försöka starta den 8 - 10 ggr innan den kommer igång. Motorn snurrar bara runt, ingen tändning kommer, men sen plötsligt kommer den igång. Jag har också märkt att efter mina många försöka att starta bilen luktar det mycket bensin. Kan också lägga till att bilen i min ägo, ca 2 år, har förbrukat ganska mkt bensin tycker jag. Jag kommer ungefär 85 km på 14 liter. Så, kan det vara: - Bensinpumpen? - Bränslepumprelät? - Bensinregulatorn? (känner på mig att den kallas något annat) - Nåt annat som helt enkelt inte get tändning? | |
|
Som du själv skriver BTR (bränsle regulatorn) Kolla att det kommer bensin ur returen. Även om det verkligen är gnista på stiften eftersom det luktar bensin. Börja där. Mvh Jonas B |
|
|
Hej Jonas, Ok, ska kolla gnistan, det gör man lättast genom att skruva ut ett tändstift, sätta på hatten igen, lägga den mot motorblocket och sedan försöka starta? |
|
|
Helt rätt, lättare att vara 2 personer då. Mvh Jonas B |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Finns många olika möjliga orsaker till det problemet. Dålig rotor eller fördelare, vilket gör att förbränningen blir dålig. Kallstartventil som hängt sig och flödar fullt. Vacumläcka Felaktiga data från LMM...... Mvh Patrik |
|
Hej hej, Nu har jag gjort lite felsökning, följt olika guider för att försöka ringa in problemet, men är fortfarande inte helt säker på vad det kan vara. Jag har ingen gnista, inte från tändstiften och inte från spolen heller. Jag har spänning till spolen och el. resistansen är ok. Jag har gjort power up testet i bosh guiden och det var bra, så det utesluter tändningen, main relay och ecm. Jag har mätt resistansen på både referens och hastighetes givaren (eller vad de nu heter) och det verkar ok, ca 950 omkring där. Vet inte om de kan vara trasiga ändå? Kan jag byta plats på dessa för att se om bilen hoppar igång? Det är en sak som jag inte har lyckats söka fram information om. Det finns en tredje givare framme på motorn, givaren är ansluten för att mäta nånting på ett stort hjul nedan för fläkten, det är inga kuggar på denna dock. Denna heter enligt realoem pulse generator. Resistansen där mellan pin 1-2 var 80 ohm, har inte funnit vad det ska vara eller vad den används till. Ska ner till garaget ikväll igen så alla förslag är välkomna. |
|
|
Kolla skicket på fördelade och roto. Johan |
|
|
Skriva inlägg från mobil kan ha sina sidor... Alltså kolla skick på fördelarlocket och rotorn ska det stå ovan och inget annat. Johan |
|
|
Hej Johnor, Tror du att det skulle ge nåt? Jag menar, det sinns ju ingen gnista från spolen dvs steget innan. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har du ingen gnista, skulle jag kolla jordning först. Sedan om ev immobilizer eller larm dödar tändning. Färddatorns egna immobilizer har en styrbox under instrumentpanel till vänster om rattstång. Denna går att bygla förbi om man gör rätt, har skrivit inlägg tidigare om detta här på ap. I sista hand skulle vara om ev motronicbox har en defekt i form av kallödning eller fukt. Mvh Patrik |
|
Hej Patrik och tack för ditt svar. Idag var jag nere och mätte referens och hastighets sensorerna igen, verkar i sin ordning, den ena är 955 ohm den andra 960 ohm. Jag skruvade även loss dem och rengjorde, samma resultat fortfarande, ingen gnista och därmed ingen tändning. Immobilizer och jord fel började jag också luta åt. Hur kan jag hitta ditt inlägg om hur man kan koppla förbi den? Angående jordfel, kan jag mäta mig fram? Jag skriver in ett symptom som jag hade tidigare, kanske inte har något med detta att göra men men.. När jag körde tidigare så hörde jag klick ljud bakom instrumentbrädan, förar sida. Som ett relä som klickade lite oregelbundet. Det hördes aldrig när bilen var stilla och igång utan endast ibland under körning. Jag har även för mig att klickandet hördes när man körde på ojämn väg men är inte så säker. Bilen hamnade i safe mode ibland också. Sedan bytte jag batteri men klickandet fortsatte ett tag för att sedan försvinna. Kort tid därefter hände detta. |
|
|
Testa att lägga en kabel mellan plus på batteriet och + på tändspolen, då kopplar du förbi allt vad larm och dyligt heter. vrid på starten. Där borde det bli gnista.Annars får du byta tändspolen som är lite egen. Fungerar inte länge med vad som helst. Mvh Jonas B. |
|
|
Hej igen, Nu har jag testat lite till och måste säga att jag börjar bli orolig. Får fortfarande ingen gnista från spolen. Jag har kopplat sladd från minus polen på batteriet till minus kontakten på spolen men startar fortfarande inte. Jag har testat med en testlampa på minus polen på tändspolen och försökt starta, men den lyser konstant och blinkar inte. Har då kopplat loss kabeln från tändspolen och testat med lampan igen mot jord, ingenting. Så om jag förstår det rätt så kommer ingen till och från signal från datorn till spolen, frågan är då varför. Vet faktiskt inte hur jag kan bygla förbi eventuell imobilizer, men jag tvivlar på att det är den då felet kom smygande. Det tog lång tid att starta den, sedan tog det flera försök tills den startade tills den inte startade alls. Ingen som har vägarna förbi Haninge i helgen :-)? |
|
|
Testa med pluskabeln (+) som jag beskrev tidigare. Då tänds alla lampor upp i displayen som om du vridit nyckeln till tändning innan starmotor skall gå, går även att starta från obd-urtaget. Mvh Jonas B. |
|
|
pluskabel (+) från batteriet till nr 11 i obd-urtaget så går även startmotorn. Det syns i locket vilken som är var. (raka kanten mot dig så är det längst ner till vänster, en svart/gul kabel) så kollar du lättare gnista i motorrummet själv. Mvh Jonas B. |
|
|
Tack! Ska kolla när jag kommer hem. Kan du säga de olika utfallen, dvs om om jag kopplar som du säger ovan och den startar, vad är det då? Om den inte startar? |
|
|
Main relay ..testas såhär :Länk * se inlägg två med bilden på sidan |
|
|
Hej Brynet och ni andra, Ok, nu förstår jag va du menade, man kan snurra runt motorn genom att koppla son du beskrev. Jag har fortfarande ingen gnista. Jag kopplade ur ECU för att se hur den såg ut, tyckte att den såg helt ok ut men lödde om de tre lödpunkter där transistorn är kopplad till kretskortet för säkerhetsskull, har läst många trådar att just de kan fela. Men bilen startar fortfarande inte, nu är jag ganska tom på ideerer. |
|
|
Jag hade ett problem som du för många år sedan. Då var det en kabel/koppling i handskfacket (flatstift inklädd i gummi) som inte hade kontakt. Sitter ovanför "taket" i handskfacket som tas ned med 2 m6 skruvar. Motronicen gör avbrott istället för som andra system gör gnistan. Lite svårt att förklara. Mvh Jonas B |
|
|
Hej Brynet, Jo, jag tror att jag har läst den tråden, intressant läsning. Menar du den här kopplingen? Länk |
|
|
Rätt ställe men fel koppling. Det finns en till där bakom inklädd i gummi. Vanligt flatstift. Sitter ihop med gummit men ska tryckas lite till. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.