AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.828

M3E30 -91 Problem med tomgång vid kall motor.

Hej!

Har en M3 E30 sen 18 år tillbaka.
Har alltid haft problem med tomgången, vid kallstart.
Den börjar gå illa efter ca 2-3 min, får aldeles för mycket bensin.
Luktar oförbrännd bensin om avgaserna, och tändstiften är blöta.
Om man stänger av den i detta läge, och startar den omedelbart, går den riktigt i stort sett omedelbart. Om den väl blivit varm går den ok, och drar inte speciellt mycket bensin. Har också alltid gått igenom besiktningen med godkännda avgasvärden. Blir iofs svart på bakre stötfångaren, men troligtvis beror det på att jag kör med ett avgassystem med "DTM" slutrör.

Alla tänddelar är nya, tempgivaren utbytt, inget konstigt chip i boxen, inga avbrott i motorledningsnätet...
Vad kan vara fel?
Någon som har en ide?

Mvh // Joachim

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har du prövat nåt så enkelt som att mäta upp tempsensor även en ny kan ju vara defekt. Visar den ok så mät från handsken med givaren ansluten och kolla så du får samma sak där så det inte finns några konstigheter på vägen.

Samma sak, samma värden.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Är det kamaxelgivare på E30 M3?
Nej, det är ingen kamaxelgivare på M3 E30.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lambdasond? Dålig jord till motorn?
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Har haft likadant på flera m3 e30....
Bugg i org styrsystem. Den har svårt stt gå över från kallstsrtmapp till standard.
Men om man gör reboot medan den är kall, så hoppar den in i rätt mapp.
Galet , men så är det....
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Har för mig att det är de nyare modellerna som har detta problem...
Bugg i originalsystemet!
Inget att göra i så fall då.
Och min är en av de "nyare"...
Har för mig att min är tillverkad november 90...

Du verkar ha kollat det mesta. Ett litet tips kan också vara att kolla spjällpositionsgivaren/trottelpositionssensorn som sitter längst fram på spjällaxeln, den svarta lilla boxen, om du inte redan gjort det. Den ska ge signal/kontinuitet vid tomgång, d.v.s. indikera att spjällen är stängda, till databoxen. Om så inte är fallet måste den lägesjusteras alt. bytas ut.
Lite mer läsvärt:
Länk
Mera:
Länk
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Eftersom när man "bootar om" bilen I detta läge, alltså stänger av och på tändningen så VIPS fungerar bilen kanon igen så kan det inte vara något fel på sensorerna, TPS osv.

Jag har labbat med det mesta för 10-12 år sen och när jag bytte till en "alpha-n" box som hade annan mjukvara(gammal box som var moddad) så fick jag bort problemet direkt..

Min tanke var att om tps.en inte ger signal att spjällen står rätt/stängda ger styrboxen fel info. ut när den samtidigt får info. att motorn är kall till följd att den flödar. När motorn blivit varmare får boxen den signalen och tps.ens läge blir inte lika avgörande. När man sedan slår av och sedan på igen får boxen direkt signal att motorn är varm och tps.ens läge inte lika avgörande. Den verkar gå bra när den är helt varm. Vet dock inte om min teori ovan är rättvisande för hur motorstyrningen jobbar.
Det kan säkert stämma med bugg i styrsystemet, har inga synpunkter på det, då M3 E30 aldrig slutar förvåna, men det är lite konstigt att BMW släppte en sådan styrbox. Man tycker BMW, och framförallt de som köpte bilen ny, borde ha reagerat på detta. Man funderar vad som ändrades i boxen från de tidigare. Jag hade tidigare en 215 hk tillv. 03/90 utan detta problem.
På div utländskaforum, verkar många anse att det är mycket problem med tomgångsmotorn. Eller styrningen av den från boxen.

Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Byt den :) men....

Men tomgångsmotorn har ingen betydelse då bilen går även lite fett när man kör, inte bsra när du står på tomgång....

Eller?

Har testat om tomgångsmotorn funkar, och den funkar när jag kör den via spänningsaggregat. Har kört den mellan 1-5 volt. Har för mig att den arbetar mellan 0-5 volt. Eller?

Vet egentligen inte om bilen går lite fett när jag kör.
Har fått rådet att installera bredbandslambda för att kolla.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.