|
|
|
|---|---|
| Min 540iA -94, med ca 14000 mil på mätaren, har gått perfekt tills för ca en månad sedan. Då började den gå ojämnt på tomgång när den blivit varm, men bara ibland. Varvet är ca 800 RPM och verkar inte ändra sig trots att det rister i bilen. Den skiftar mellan ojämn och jämn gång utan någon direkt anledning. Det verkar också som om detta bara händer när motorn är varm. Det känns som om den också hackar ibland vid gaspådrag. Någon som har ett tips? | |
|
Hejdu. Det låter som om det är det berömda insugsmembranet som spökar. Ett vanligt fel på V8:an, jag har själv bytt det. Jag lämnade bilen till en lokal verkstad och det kostade en tusing och jag fick tillbaka min underbara silkesgång. Använd sökfunktionen ovan så kommer du att finna massor av trådar i ämnet. Mvh. Micke Olsson |
|
| Tack för ditt inlägg. Jag åkte till BMW i Solna och tänkte köpa ett sådant membram idag men döm om min förvåning när de inte kände till detta fel på reservdelsbutiken?! Visste heller inte vilken del det kunde röra sig om... Så min fråga är vad heter delen oficiellt? Var sitter den i motorn mer exakt? | |
|
Det är en ganska svårbytt historia om man inte har mycket god mekarvana. Membranet sitter i bakkant på insugningsröret mot torpedväggen till och där är trångt som bara fan. Dessutom så sitter membranet skruvat med sju torxskruvar. Mvh. Micke Olsson |
|
| Kåpan i bakkanten på insugsröret. Idnr. 11 61 7 501 562 kostar 316:-. Hittar de bara den så borde de också se gavelpackningen samt det övriga som skall bytas. Jag fick också med en ny skumgummi kåpa,eftersom det nya membranet är modifierat. Membranet är en del i vevhusventilationen. Lämna bort arbetet, eftersom (som Micke nämde) torx skruven är mkt. lätt att förstöra vilket gör bytet till ett rent h-vete. Men du kan ju ha tur att de inte sitter fast på din. | |
| Kollade lite och det ser ganska besvärligt ut att byta membramet. Någon som kan tipsa om en mekaniker som kan åta sig jobbet? | |
|
kolla med GW Engineering i Bagarmossen, har fått tips om att han ska vara duktig på BMW. Har inte hunnit prova själv än, men när det blir dags ska jag lämna in 525:an på insp. 2 till honom. let the Best Machine Win! |
|
| JWR, I Tyresö (ca 600:- exkl. material) eller Bil & Motorteknik i Huddinge. | |
| Tack för tipsen. Det finns ingen på norra sidan av stan? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.