|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite problem med min E46. En vecka sen började bilen helt plötsligt gå tokslött, åkte hem och kollade felkoder. men det fanns inga. Testade att koppla ur det ena och det andra, till slut upptäckte jag att bilen gick bra med LMM urkopplad. Köpte en ny original Bosch, monterade den och tog bort felkoden för LMM. Gick kanonbra, igår kväll. Imorses gick den slött igen, när jag kom hem ifrån jobbet kollade jag felkoderna men det fanns inga. Kopplar jag ur LMM, går den bra igen. Någon som har någon idé? Gasen fungerar bra, ger jag fullt får jag 98-99% i engine load. Laddtrycket går inte över 0.2 bar. Swirlflaps bortplockade. Ingen skillnad om jag pluggar ur mapsensor eller swirlflap-ventilen. Ingen skillnad om jag pluggar ur kabeln till laddtrycksstyrningen. Börjar få slut på idéer. | |
| Har du gjort rent mapsensorn och hålet den sitter i? | |
| Su skulle kunna kolla en grej till som jag visserligen inte tror att det är om bilen går bra i bland. Plocka av katen. Den var igensatt på min e46 320d = dåligt laddtryck. Verkstan ville byta turbo som nästan var ny. Tog av katen och bilen gick perfekt. | |
| Ok, visste inte att det gick att rengöra mapsensorn, det är väl den som sitter i bakkant på insuget? går ut och prövar direkt. | |
| Ok, visste inte att det gick att rengöra mapsensorn, det är väl den som sitter i bakkant på insuget? går ut och prövar direkt. | |
|
Nu går bilen som en kanonkula! Upptäckte att vakumslangarna ifrån vakumbryggan till både WG och motorkuddarna hade torkat hål på, så jag bytte samtliga till nya. Trots mitt analytiskt lagda sinne, valde jag att samtidigt rengöra mappsensorn utan att se om de nya slangarna fixade problemet. Slangarna var högst troligt bovarna i dramat, men mappsensorn behövde helt klart rengöras. Tack för denna gången. Mvh/ Mattias |
|
|
Gött att det löste sig. Mapsensorn sitter som sagt i bakkant av insuget. Det brukar ju vara rätt skitigt i insuget och hålet som sensorn sitter i var i alla fall igensatt på min i samband med att bilen gick lite sämre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.