AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.056

Fel stödlager E30 325 cab -90

Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Hej.

Fick hem ett stödlager som jag beställt till bilen.
Men när jag skulle montera dit kardanen så ser jag att stödlagret inte passar.
Fästbenen är bredare än den gamla, så hålen stämmer inte överrens.
Sen får jag inte upp kardanen tillräckligt i tunneln, så de fattas ca 4cm för att lagret ska ligga emot chassit.

Är det så att jag har beställt fel stödlager?
Enligt sidan där jag beställde så ska den passa på en 90ans cab.
Men jag blir lite fundersam på om det har med faceliften att göra?
Som jag har förstått så kom faceliften på cabben senare delen av 90-talet.

Har ni nå tips och ideer?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, vad jag kan se så var det det "vanliga" brytdatumet dvs 09/1987 på denna komponenten.

Det är detalj #10 som ju du är ute efter (dvs 26 12 1 226 723) och just den detaljen ändrades redan 09/1987 och inget mer därefter
Länk

Om du gör ett back-to-back comparison mellan ditt gamla original och det nya, hur ser skillnaderna ut?

Att billiga reservdelar från lågpristillverkningsländer har dålig eller helt fel passform är dock inget nytt. Ej heller att lågpriskedjor har fel i sina rekommendationer är heller inget nytt.

Men sen kan du också råkat få fel.

Vad var det du köpte? Var köpte du det? Varifrån? Vilket märke? Om det är ett lite mer känt märke så kan ofta köra en korsreferens och se om denna tillverkare anser att delen ska passa din bilmodell.

EDIT : Tänkte bara dubbelkolla angående att fästbenen inte passar - har du vänt det fel? Jag vill minnas att stödlagret är lite off-center så vänder man det åt fel håll så hamnar hålen lite fel.
Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Försöker länka in en bild.
[IMG]Länk
Bredden på fotfästet på den nya är bredare samt blir håleninte på samma ställe, och totalhöjden skiljer sig.
Detta medför att jag inte får upp stödlagret i kardantunneln.

Stödlagret köpre jag ifrån autodelar*net.
Tillverkaren är JP Group och orginal delnummer är 26121225152.
Hann inte ringa säljaren idag, men jag får göra de på måndag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag lägger in en korrekt bildlänk :-)
Inga fancy BBCodes eller annat skräp, bara lägg den rena http länken utan massa gojja :-)
Länk

Jaha! Om tillverkaren refererar till 26121225152 så är ju det en referens till stödlagret *FÖRE* faceliften.

Se länk nedan, 26 12 1 225 152 är fram till 09/1987
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag kan se på hemsidan så fanns det två lager att välja mellan

till 1987-09
Länk

från och med 1987-09
Länk

Köpte du alltså den med product-id jp-1453900200 (dvs den översta av de två här ovan)?
Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Ursäkta mina dåliga fotolänkningskunskaper :)

Jo, de va den övre (gula) som jag beställde.
Sen upptäckte jag att de står att lager inte ingår, men den jag fick hade lager redan.

Nu ser jag skillnaden på bilderna, så jag skulle haft den andra iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I all ärlighet så använder de flesta forum typ av BBCodes - så du gjorde instinktivt rätt iallafall :-) Men många forum missbrukar detta och man får en hel svärm av bilder och signaturer som hoppar och blinkar och man får leta i 5 minuter efter det man faktiskt är ute efter - foruminlägget.

Nej, du ska inte gå på bilder (ofta visar de bara en representativ bild - kan lika gärna visa en bild till en Volvo).

Du ska alltid dubbelkolla och jämföra mot BMW reservdelsnummer som delen ska motsvara (många websiter uppger detta).

På tre sekunder kunde du dubbelkollat om "det övre" var rätt eller inte, det hade bara varit och att flärpa upp 26121225152 och crossreffa mot din bil och vad man ska ha.

@Icon : Men var det bara "den övre" som dök upp när du skrev in ditt regnummer?

Tänkte prova på min E30 325ik -88 men websiten är nere nu...
Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Jag kikade under där det står "passar till" och där fanns ju min bil med rätt motor och årsmodell.
Så då antog jag att det var rätt del, skulle ju självklart ha kollat orginaldelsnummer ist.

Nä, jag fick upp bägge lagrena.

Får prova om sidan funkar senare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har ju hela websiten gått ned, men på "det övre" så stod det att det bara var upp till 09/1987 vilket betyder att det inte passar din bil.

Men låter rimligt att båda varianter dyker upp.

Det här dock såhär dagens konsumenter vill ha det (inte alla men majoriteten).
Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Nu funkar sidan!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu fungerar sidan!

På regnummer till min E30 323i -85 dyker det faktiskt bara upp ett lager (det korrekta).

Regnummer för min E30 325ik -88 är inte en BMW längre...

Men matar jag in en E30 325i Cab -90 (SSH 538) så dyker faktiskt båda lager upp.

Går jag in på "det övre" och kollar i tabellen "Passar på" så stämmer det ganska bra, går man in under "3 Cabriolet (E30)" så står det faktiskt
325i 12/1985 - 12/1987

Så det ska ju inte passa till din bil således.

EDIT: Ursäkta, står ju exakt samma i tabellen för "det nedre".

Som jag misstänkte, de där "Passar till" är mest en kul grej - fullständigt värdelöst.

Man måste helt enkelt veta vad man ska ha, och stenhårt gå efter originalartikelnummer eller krossreferera mot tillverkaren.

Men som sagt, det är så dagens konsumenter vill ha det.
Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Ok.

Jag får beställa den andra istället, hoppas han är lite snabbare på att skicka denna gången.

Tack för hjälpen iaf! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen fara!

Du är dock inte den förste :-) Det här blir bara vanligare och vanligare - men som jag sagt innan - det är så dagens konsumenter vill ha det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.