|
|
|
|---|---|
| Har hört lite rykten att bmw ska komma med en "V10" om ett tag,är de nån som vet om de e sant?? i så fall kan ju Audi å merca känna sig lite små... | |
M3_BMW |
Det sägs att nya M5:an (E60) skall få V10:a. Du kan läsa om det på nyhetssidan här på Länk Vad är livet värdt utan en BMW. |
| Okej...ganska häftigt med en "v10" i en vanlig bruksbil,tror aldrig nån vanlig bil har används sig av de förut...? en annan sak är också rätt coolt,att bmw ska börja me turbo.... | |
|
M5 är inte precis en vanlig bruksbil. Snarare ovanlig. Men Viper har annars haft en 10 cylindrig motor ett antal år. Från början en lastbilsmotor som modifierats. Sedan får det väl bli börja med Turbo på nytt. För det är ju 2002 Turbo från 1974 som var den första. Sedan finns det en bunt med Dieselbilar med Turbo. Men fasen vet om det är positivt....BMW med Turbo..ska det verkligen behövas. |
|
rsarits |
Glöm inte BMW 745 från 80-talet, den hade turbo Micke |
|
Ganska naturligt med en 10a i nya 5an om man vill använda f1 teknologi. Däremot tror jag att effekten (500hk) är lite i underkant. Jag tror inte att v10an kommer vara tyngre än den nuvarande 8an. Däremot är jag kanske lite mer tveksam till om man ska slänga ner en 8a i nästa generations m3. Verkar som porsche mer och mer börjar luta åt att använda 8or också. |
|
|
acey, varför tror du att 500hk är i underkant? De enda siffrorna på volymen, som jag sett i a f, är på 5,5 liter. Det blir nog svårt att kräma ut mer än 500, kanske 520hk ur den volymen. Se bara på E39:an som "bara" har 400hk på 5 ltr. Är också tveksam till en 8:a i M3. Tycker M3:an ska ha den typen av lätt, högvarvande motor som den har idag. Jens |
|
|
Anledningen till att jag tror att 500hk kan vara i underkant är flera. En utav anledningarna är nog att man nog inte vill ligga efter mercedes / audi. Jag hoppas att dom kan klämma ut 550 hk. Med tanke på att det är måga år innan m5an debuterar kanske specsen kommer ändras lite. bmwm5.com har ju lite gamla trådar från när det "ryktades" om nästa generation m5or som är kul att läsa. |
|
|
Jo, Gustavs gamla bmwm5.com-sajt innehöll ju en hel del rykten varav alla inte besannades. Om man kikar på dessa rykten så kan man se ett mönster. Nästan alla trodde att BMW skulle kräma ur mer kraft ur V8:an än vad de verkligen gjorde. Se diskussionen i den här tråden; Länk Dessutom lutar det åt att E60 blir lättare än E39, detta skulle kunna betyda att 500hk räcker längre än man tror.... Jens |
|
| Jo, det har du helt rätt i. Även om jag tror att vikten kommer ligga ganska konstant, det skulle vara ett enormt trendbrott om den är lättare än e39an. Visserligen räcker 500hk långt men Audisar och Mercedesar som redan idag har 600 hk så kanske dom kommer pressa lite till. Det verkar ju vara det som är viktigast i dagens läge, kåthet efter hästkrafter. | |
|
Ja, kåthet efter hästkrafter ja. Det är väldigt synd, det finns ju så mycket annat att lägga pengarna på istället. Avancerade hjulupphängningar, elektriskt ställbara dämpare, lättare material etc etc. Det är ju inget kul att köra en bil som går djävligt fort rakt fram men inte går att svänga. Inte för att jag tror att E60 M5 får dåliga vägegenskaper men det finns ju så många andra tillverkare som Audi, Mercedes, Jaguar m fl som satsar större delen av utvecklingsbudgeten på motorn... Jens |
|
|
Japps håller med. Vore roligt att banta m5an xxx antal kilon istället. Sen skulle det vara intressant att se hur många som köper bilen för dess egenskaper på bana och hur många som köper den för status och nöter många mil. Tyvärr vill väl inte bmw tappa till mercedes och audi när det gäller komfort och "autobahn" poäng. Vi får se det blir nog en bra bil hur som helst :) |
|
|
Hur många kommer V10:an att ligga på då?? Nått som vore supercoolt är om Bmw gjorde den nya M3:an me turbo...asså M3 E46 me turbo..400hk kanske?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.