|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Ska ner till tyskland nu nästa vecka med min kära E61 530D från 2008 och ska få agera ölbil. Jag får lasta 475 kg enligt transportstyrelsen. Nu till min fråga, är det någon fara för bilen att lasta 600kg? hjullager, nivåreglering, fjädrar, automatväxellådan? Eventuella böter är jag väl medveten om :) | |
|
Man kör ju dit å handlar ibland och det är alltid lika kul att på hemvägen spana in de andra ekipagen. Helt sjukt vad en del knör in i sina bilar. Sist var det en volvo V70 som gick stumt på genomslagsgummina bak, kom knappt över vägbulorna i hamnen. Frun körde och gubben satt shotgun och drack pilsner... proffs alltså! :P En gång åkte vi 3 man i polarens corolla kombi och hade ju nästan överlast innan vi ens bunkrat. Han fick byta bakbromsarna efter den turen!?! Det du spar på ölen tas igen på reparationer av bilen ;) Mitt råd är att hyra en skåpbil på macken. |
|
|
Chassit är bedömt dimensionerat för att tåla en hel del. 125kg överlast är ju inte mer än ca 5% ökning av maximal totalvikt.. Nivåregleringen döljer ju lasten rätt bra med ;-) |
|
|
Automatlådan lär inte ta stryk - den klarar ju att dra tunga släp! Däremot kan däcken och stötdämparna (plus ev. nivåregleringen) ta stryk. Kolla så du inte överskrider däckens maximala Load Index med så tung last! Då kan de i värsta fall gå sönder pga. överbelastning. Ökning av lufttrycket i däcken är nog att rekommendera i detta fallet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inga problem med den vikten - den motorn kan dra ett släp på 1 ton och fortfarande känns inget. Men kolla lufttrycket på kallt däck och justera. Bor i DK och ser dagligen dessa svenska öl-ekipage som går mellan Rødby och Sverige ;-) |
|
|
Jag var väl mest orolig för däcken när jag testade skuffen i höstas. Lite beroende på att det satt i bakhuvudet att en god vän en gång fick haveri på bakdäcken i sydsverige på väg hem. Oklart dock vilket skick dom var i innan. I mitt fall gick det helt utan problem, men att det var runflats kanske var en fördel för en gångs skull? Länk |
|
|
Det är inte säkert att din väger som angivet hos transportstyrelsen och polisen kollar bara totalvikten på ekipaget på sin våg, därför kan man inte förlita sig på att man får lasta 475 kg, det kan vara 400 kg och det kan vara 525 kg beroende på utrustningsnivå mm. Det enda sättet att veta vad man får lasta är att väga bilen och dra av det från totalvikten, då vet man vad man kan lasta om man vill köra lagligt. Är man fler i bilen brukar det gå att lösa om någon kliver ur men det är lite surt om man åker dit själv och behöver lasta ur bilen på plats för att få köra vidare. Sedan är ju E61 ökända för att ha kass nivåreglering och är det någon gång den får bekänna färg är det ju när man fyller skuffen med ett par hundra kg öl. Annars är det bara att kolla tidigare inlägg om däck mm. så går det nog bra. Pajar det får du höra av dig, bor några km från brofästet, jobbar på bra mot ersättning i form av öl... |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
håll dig under 50% övervikt, för då blir det jobbigt. i med extra luft och köra bara :) Med ovan nämnda får du bara 2500-3000 i böter |
|
Tack för alla svar :) Resan blev av och resultatet var suveränt, 80 flak öl, 15 flak cider och lite vin. ca 800kg lastvikt. Blev orolig när jag såg pallarna som skulle lastas in i bilen men det gick att få in med fällt baksäte. Nivåregleringen funkade kanon, det syntet inte att bilen var lastad, dock fick jag köra i 4 kg i bakdäcken då dom blev lite svampiga. körde mina 60 mil hem i 100 km/h med en förbrukning på 0,68. Vilka underbara bilar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.