AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.056

Michelin Sport Cup2 - erfarenheter

Dags att köpa nya däck till Porschen - någon som kör eller har kört på SC2 däck och kan dela med sig av erfarenheter? Någon som tagit steget från PS2 till SC2?

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har inte testat det, men SC2 är ju mer ett däck för bana än för gata (kräver alltså temp för att börja greppa ordentligt o.s.v. )

PS2 är ett gatdäck. Vill du ha det sportigaste gatdäcket så är det Michelin pilot super sport som gäller.

/DJ
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kristoffer: SC2 överlägset både PS2 och Super Sport. Jag skulle säga att SC2 är likvärdigt SS på gatan (SS kanske är något bättre vid låga temperaturer och mycket regn) men vida överlägset på banan. Inte nog med att de greppar bättre, de klarar av fler värmecykler och högre temperaturer. Tycker till och med att SC2 bullrar mindre än vad SS gjorde. Och SS finns inte med N-märkning.

Kör man bilen på sommaren är uppvärmningen inte något problem. Jag kör både SC2 och R29-belägg och har inga problem med prestandan även när det är något kallare. Det är förstås något helt annat en blöt och kall kväll sent i oktober, men då ligger bilen och sover ändå.
Tack acey, det avgör saken! Kör i princip aldrig när det regnar men håller den vid liv till åtminstone i slutet av november innan första kylan kommer. Så jag hoppas SC2 funkar någotsånär vid 5-10 grader. Och med tanke på hur PS2orna såg ut efter förra helgen...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hehe, ja, har däcken dessutom något år på nacken så sliter det snabbt på bana. Jag skulle säga att Cup2 däck är den enklaste och förmodligen bästa uppgraderingen du kan göra på din bil för relativt "lite" pengar. Behöver man byta däck oavsett så är inte kostnaden är kliva upp på Cup2 speciellt stor. Tänk bara på att hålla koll på lufttrycket på banan sen. 2.2 - 2.3 någonstans ska man försöka ligga. På våren betyder det att jag brukar gå ut på 1.8 och om det är lite varmare 1.7.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.