|
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver lite råd. Jag har en EU-moppe stående. Kom på att min 14-åring letat rätt på nycklarna och börjat susa omkring med den när jag inte är hemma. Givetvis inte ok (även om jag minns hur det var att vara 14) och nytt lås kommer införskaffas, men de är fiffiga de små rackarna och helt omöjligt är det inte att det händer igen. Jag har alltså förbjudit honom att köra. Vi bor i ett trafikerat område, så inget skogsvägsglid direkt. Vad kan hända om han gör om det och: 1. Blir stoppad av polisen. Ryker hans lämp för moppekort? Kan det bli konsekvenser för mitt körkort? 2. Blir inblandad i en olycka där exempelvis en bil skadas, vilken försäkring går in, kan jag bli ansvarig som förälder? Och kan mitt försäkringsbolag neka ersättning. 3. Annat som kan hända? Att han kan skada sig/andra har jag redan klurat ut, det är väl den värsta biten, så det behöver ingen ta upp. Skulle uppskatta svar grymt mycket!!! | |
|
1. vet ej med säkerhet, men åker man trimmat som 15 åring så kan lämpet för övningskörning av bil bli indraget. Så det låter inte orimligt att lämpet för EU moppe kan bli indraget. 2. Offrets försäkringsbolag kommer reparera hans bil, bolaget kommer i sin tur vända sig till ert bolag som kommer neka ersättning då Ni inte fullföjt villkoren. Första bolaget kommer kräva ersättning från Er. 3. rent krasst att man kanske är lite påväg åt fel håll i livet? Tänjer på gränser och allmänt vill testa saker i livet som kanske inte är helt OK, trots att man är medveten om det. Alkohol och lättare droger är inget som är ovanligt att man kommer i kontakt med i dessa åldrar och anses ganska liberalt idag, är man villig att olovligen framföra ett fordon kanske man inte är helt främmande för att pröva sig fram med annat. Tycker du som förälder bör vara lite mer vaken och tillgänglig för din ungom och framförallt kommunicera med hen utan att vara för hård. Hen skall ju kunna känna tillit och förtroende för er och en bra relation och kunna prata om allt är viktigt. Jag tycker inte det värsta är att en ungdom exempelvis dricker alkohol, för det är mer eller mindre omöjligt att förhindra. Däremot är det värsta att INTE VETA vad sin ungdom gör, var denne är eller vilka hen umgås med. |
|
|
14 år = inte straffmyndig = socialen kan bli inkopplad. Du som förälder kan bli åtalad om det kommer till polisens kännedom att du tillåter det ske. Lägg undan nycklarna tills grabben fyllt 15 och se till att han tar förarbevis för moppen. EB |
|
| Tack för input. Naturligtvis är det inget jag tillåtit. Han är inte på väg åt fel håll, bara ett stort motorintresse där han helt klart tänjt på gränserna. | |
|
Fast det är ju faktiskt så att fulkörning av moppe är en av dom vanligaste inkörsporterna till droger och kriminalitet så du bör nog verkligen se upp. ;-) Själv har jag haft tur, har nog testat dom flesta fordon "för tidigt" =) men klarat mig hyfsat ändå. :p |
|
|
Njae GE. Här kommer top 3 till kriminalitet och drogproblem. 1. Sociala arvet 2. Hög frånvaro från skolan i kombination med umgänge av likasinnade ungdomar som också är på glid. 3. Rökning och tidig alkoholkonsumtion. Dessa 3 bör du ha koll på Robert. Lyck till, det är en tuff tid fram till Studenten;) EB |
|
| Jodå, jag har koll Pula. Blev väl någon fulkörning även här i ungdomen, lite knivigare ur ett föräldraperspektiv bara :) Nu har det inte hänt något och tänkte att det får stanna med de små utflykter som varit. Tydligen inga längre sträckor....jo tjena :) | |
| sx3: även om man, mot förmodan, anammat det nya journalistordet hen så är det faktiskt felaktigt använt här då personens kön är känt. Känns lite (nja, inte så lite) krystat att använda det ordet i detta sammanhang. | |
|
Om intresset och suget är stort så kanske du skulle se ut ett legalt alternativ som hen får utöva - typ motokrossklubb eller liknande med eget material som denne får sköta och meka själv efter ett tag, kanske ännu bättre om detta utövas tillsammans med dig då support och hjälp med transporter kommer att behövas ändå en tid framöver. |
|
|
1: Enligt vad tidigare talare redan sagt. 2: Nej, motpartens bolag kommer inte att kräva er personligen. Oförsäkrade fordon (under förutsättning att din Eu-moppe är avställd och inte har någon försäkring, vilket vi väl kan anta) lämnar ersättning för motpartens sak- och personskador samt egna personskador genom TFF. TFF lämnar ersättning för oförsäkrade fordon, vilket ju är allmänt bekant. Möjligtvis uppstår en brottssjälvrisk på 10% av BB men det är jag dock inte säker på. För att brottssjälvrisken skall utgå måste normalt dom ha fallit i ett mål i domstol, vilket ju inte kommer hända pga åldern. Vad som händer med körkortstillstånd har ju andra redan uttalat sig om och där har jag ingen aning. Att palla äpplen, stjäla lösgodis på ICA, fjortisköra moppe, åka pulka i skidbacken eller cykla på trottoarer eller ens smaka på öl är INTE en inkörsport till kriminalitet. |
|
|
1) Hade en kompis som åkte fast med trimmad epa som 16-åring, dvs en bil, och han kunde ta körkort som 18-åring. Fanns flera andra som blev tagen för förseelser med moped, trimmad, fel ålder osv men ingen fick problem vid körkort. Körkortstillstånd tar hänsyn till tidigare brott, men något exakt gräns finns inte. Körkortstillstånden ryker alltså inte, men risken för att det kan göra det, ökar avsevärt. Ditt körkort finns det inga risker för. 2) Om fordonet är försäkrat så kommer väl trafikförsäkringen fortfarande ersätta motparten, samt personskador. Du får däremot inte ut något för skadorna på ditt fordon. |
|
|
En bekant berättade för mig att när hans grabb var i moppeåldern så förstod han att grabben inte skulle nöja sig med att åka omkring otrimmat. De har båda ett stort motorcykelintresse... Med trimmad moppe så skulle det ju innebära olovlig körning då den räknas som lätt MC, mopeden i sig är olaglig att framföra, om föräldern har hjälpt till med trimningen kan denna bli av med körkortet, försäkring som inte skulle gälla (+ risk för skadestånd om man är inblandad i en olycka), större risk för olycka då en moped inte är gjord för att gå 80-100 km/h och sannolikt skulle grabben också åka omkring i jeans o vanlig jacka (+ hjälm naturligtvis...) Så istället fick grabben en 125'a att åka omkring på, registrerad o försäkrad, under förutsättning att han ALLTID hade skinnställ på sig. Säkrare och faktiskt mindre olagligt..... fortfarande olagligt men mindre.... i stort sett bara olovlig körning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.