|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla. Har en kompressormatad (ESS Tuning) 525i E39, så mycket är ju moddat under huven. Det mesta sitter dock ungefär som på en vanlig 525a, lite annorlunda placerat och några få saker borttagna (EGR-ventilen tex). ECUn är mappad för denna setup från ESS tuning, så allt skall vara i sin ordning gällande data. Hursomhelst, jag har ett problem med tomgångsmotorn. Jag fick för en tid sedan återkommande felkod och kanske jobbigast av allt, EML-Läge, pga "mekaniskt fel" på just tomgångsmotorn, varpå jag bytte den. Frid och fröjd tänkte jag, men icke. Samma problem nu igen. Och nej, det är ingen motor från skroten, en helt ny motor från Bosch. Mina tankar går kring att den kanske är felplacerad, typ upp och ner eller felvänd? Kan det ge denna felkod tro? Original sitter den ju fast med hjälp av ett "hölster" eller hur jag nu ska beskriva det. Den sitter inte längre kvar. Och jag tror, TROR, att en hänger från andra hållet original (alltså jag ska i så all vända på motorn upp å ner idag för att få det som original). Hoppas någon har en aning ang. detta.. Vill ogärna meka upp den på det viset utan resultat, då den ä lite överjävlig att komma åt. Tack på förhand! | |
|
Vill även tillägga att alla anslutningar och bälgar är nya och fina och sitter som dem ska. Har läst runt lite på andra forum och ett vanligt fel på E46 när just denna felkod spökar är gasspjället eller databoxen. Tankar kring det? |
|
|
Kan uppdatera med att jag placerade tomgångsmotorn på ett mer "original"-anpassat sätt, men samma symptom kvarstår. Dock ingen EML ännu, men fortfarande skakig vid kallstart (som jag glömde nämna). Varvar man till vid start brukar den dock gå OK. Tändspole kanske? Ska gå igenom stift och spolar snarast. Känns som att jag svarar på mina egna frågor just nu men någon kanske får samma problem någon gång i framtiden så detta är för er.. |
|
| Det lät ju fantastisk fräckt med kompressormatning. Såg att man får ca 100 hk mer med det tricket. Kan man få den laglig i det utförandet på rimligt enkelt sätt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.