AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.665

vad åker ni på för däck?

Sida 2 av 3
bl
143
bloom
325i E36
Hankook - Ventus Sport K104
- Storlek 225 40 18
- Inga vibrationer
- Ej spårkänsliga
- Tysta
- Hållbarhet? Vet ej än har bara haft mina sen i Påskas men har inte märkt något slitage än.
- Fäste? Har aldrig haft problem med fästet, tror att olika däck måste pressas på bana för att märka större skillnad.

Denna modellen från Hankook är mkt bra (i realitet till priset i alla fall) inte alls att jämföra med tidigare (tydligen en helt ny stomme bla).
Kumho 712 225*50*16
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sitter firestone ballongmodell på e30´n just nu... Slits fort så nästa säsong blir det bättre däck...

/Kristian
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Bridgestone Potenza s03, mycket bra däck i min mening.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Continental Sportcontact 2 Y.klass 235/45/17.
Top of the line från Conti.Låg ljudnivå,bra grepp,
lättbalanserade med en rundhet som inte ger vibbar och andra bekymmer.Kan bli lite ståplattor på min bil,som mera står still än körs, med de försvinner efter nån kilometer.Men kanske lite to much för min bil
Skulle ha Uniroyal Rainsport som är mycket däck för pengen, men de var slutsålda.Så jag fick dessa i stället för samma peng.

MVH
Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Contiental sportcontact 205/55/16 WR.

Tyst, mycket bra grepp och har slitits förvånansvärt lite.
Har kört ca 4000mil på dem och de har ca 3-4mm kvar! Dock relativt lungn körning men ändå!

I "vardagssituationer" är de allra flesta däck helt lika för den stora majoriteten av förare som inte kör bankörning eller liknande. Det enda man normalt rent subjektivt kan särskilja olika däck åt på är däckbuller och slitage samt pris.

Faktorer som rullmotstånd, uppträdande på gränsen av grepp, vattenplaningsegenskaper etc. är sådant som antingen kräver rena mätningar eller jämförelsedäck för att man skall se synliga skillnader.
Eller att man hamnar i en "krissituation" med undanmanöver eller tvärbromsning etc. och då har man troligen inget att jämföra med så det går ändå som det går....

Faktorer som rundhet, förmåga att hålla balanseringen etc. är sådant som oftast "kvalitetsdäck" är mycket bättre på än "lågprisdäck".

Kom ihåg att däckets egenskaper ALLTID är en kompromiss mellan olika faktorer. Ex. torrgrepp, våtgrepp, livslängd, stabilitet, respons till föraren, komfort, ljud etc. etc. och sist men inte minst PRIS.

En person som köper ett billigt däck har troligen omedvetet eller medvetet lägre krav på däcket än en person som köper ett dyrt däck. Därför kommer troligen båda att vara helt nöjda med sina däck.
Därför är det lite vanskligt att bara fråga olika personer utan att göra riktiga tester av däcken.

Mvh
Maria Mårdh
Jag kör på Fulda Carat Extremo bak: 245/40 ZR 17 fram: 225/45 ZR 17 och jag kan bara säga att jag är hur nöjd som helst.

Da
85
Daddan
518i -85
På Beemern har jag GoodYear Eagle Ventura vilket är mycket bra däck. Bra kontakt på vått och torrt, och tysta.

På Opeln sitter det på Continental Ecocontact vilka är klart sämre vid vått väglag. Känns trist att inte kunna gasa och bromsa som man vill. Men de satt på när jag köpte bilen och har bra mönster...

MVH David
Kör på Dunlop SP 9000 Sport 235/35-19 och är helnöjd, kommer med största sannolikhet köpa likadana när dom jag har är slut.

Agge
Har helt nya Pirelli P Zero, Rosso.
Mycket bra däck, men å andra sidan kostar dom 15'.

MVH
//Agge
Tigerr
Euromaster Z100 (V-format däckmönster)
225.65.15 fram och bak.. Synd att säga att bilen inte spårar.. Men mjukt och tyst är det iaf! :)

Tigerr
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Ventus K102 235/45-17 fram och Ventus Plus 255/40-17 bak. Bra däck till vettigt pris, i synnerhet om man kan köpa den för nästan halva priset!
Kowalski
Hej

Kör med Toyo Proxes T-1S på sommaren. Funkar helt OK på torr asfalt men är sisådär när det gäller vattenplaning.

På vintern blir det odubbade Nokian Hakkapellitta NRW 195/65-15 som är kusligt effektiva mot vattenplaning och på blöt asfalt, men kassa på is.

Tack för mig

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Kör med Michelin pilot sport 225/40/18 fram och 255/35/18 bak och jag är riktigt nöjd, hade goodyear eagle f1 225/40/18 på min E36 cab och jag upplever pilot som tystare dock så är det lite surt att ha olika dimension bak och fram men det är ju inte däckets fel!

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Contiental sportcontact 2 225/50/16
As
119
Ash
///M Roadster -98
Jag kör med Bridgestone Potenza S03 PP, riktigt bra däck...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ahh blankslitna :-) (kumho)
På min sitter det Fulda Carat Extremo fram: 235/45/17 & bak 255/40/17 funkar mycket bra!! klart prisvärda

En gång Bmw alltid Bmw...
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Tack för många bra svar. Lutar åt Michelin. Har funderat lite och de kriterier jag vill fylla är komfort, ekonomi och säkerhet. Håller med Johan B om att däckens egenskaper är en kompromiss. Men utifrån mina kriterier tror jag att det är som med mycket annat; man får vad man betalar för.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok grabbar o tjejer.
Här kommer sniklösningen :) Champiro GT 225/vr-16(indonesiska däck) på 535:an,och Mac Ripper TRX-reg(200/60-390)på 528:an.
Champirodäcken bli gärna lite hala om vägbanan är fuktig/blöt+lite högljudda annars nöjd med dem.Lätt att förutse dessa däcks beteende tycker jag.

TRX:en?....vad ska man säga :)...fungerar som "bruksdäck"utan nämnvärda positiva egenskaper.TRX-däck har diskuterats flitigt här och den lösningen är nog snart ett minne blott(får nog spika upp fälgarna som dekoration i garaget snart ;)) bl.a pga kostnaden för dem nya Michelindäcken(snart enda sättet att få tag på däck).Regummeringarna är nu svåra att få tag på verkar det som..

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.