AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
7.557

BMW F32 Harman Kardon högtalargrill vibrerar!

BB
7
BB100
BMW 435iM -15
Hej,

1. HK högtalargrill viberera och genererar ljud!
Har en F32 435i coupé och har märkt att Harman Kardon högtalarna ("midrange" de stora vid fram och bak dörrpanelen) vid vissa frekvenser av music så vibrerar de, så att högtalargrillen genererar något metallisk ljud/kling som är väldigt störande.

Håller man emot högtalargrillen så låter det inget. Det känns som om högtalargrillen saknar något (typ "foam" eng.text) bakom dörrpanelen vid grillen som ska hålla emot vid vibrationer.

Har någon av Er märkt detta problem? eller vet ni hur BMW kan lösa detta?

2. Bakluckan svingar inte upp!
Går bakluckans fjädring att justera så att bakluckan svingar upp vid öppning via fjärrkontrollen?
Den går att svinga upp ibland och ibland inte.

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Hej!
Jag har HK ljudet i min nya F33 och jag har inte några sådana problem med min ljudanläggning. Hade jag haft det så hade jag märkt det - tro mig. Har tävlat i billjud under större delen av 00-talet.

Så kontakta BMW så är det upp till dom att lösa det.

Ang bakluckan kan jag tyvärr inte hjälpa dig då jag som sagt har en cabrio.
BB
7
BB100
BMW 435iM -15
Hej,

Jag hade min bil inne hos Proauto i Nyköping där jag köpt bilen för ovanstående felsökning.

1. Bakluckan.
Fick till svars att fjädringen var gas hydraliskt och kunde inte åtgärdas, utan den får vara som den är = ingen åtgärd.
Jag fick svar via bimmerpost.com forumet igår kväll och ett dokument där om att man har monterat t.ex. en M performance vinge på bakluckan så kan man på vänster sida bakom bagagerumsklädseln justera fjädringen i 3 steg (1-2 eller 3), så att fjädringen spänner lite mer pga. vikten från M vingen.

Konstigt att Proauto inte visste att man kunde justera bagagefjädringen.

2. Angående HK högtalarna.
Problemet var funnen redan vid leveransen.
De felsökte och fann att höger bak "midrange" högtalaren var blåst och skall ersättas med ny. Men de övriga "midrange" vibrationer och oljud skulle de felsöka efter utbyte av högtalaren.

Konstigt är det när man ändå på plats demonstrerar för dem och de hör att det är på alla dörr "midrange" högtalare, så skall det felsökas, men det hjälper ju inte om det inte är fel på högtalaren utan det är högtalargallret som genererar oljudet.
Fick även till svars av verkstaden att "det där med ljud vet du är väldigt svårt".

Någon som vet en annan BMW verkstad som kan sådana saker om ljud, då Proauto tydligen aldrig har haft klagomål om högtalarsystem på deras bilar enligt dem.

an
2
andreas_n
BMW 430d
Hej,

Har samma problem med min baklucka då och då. Hade bilen inne hos BMW i Segeltorp men enligt dom funkade den som den ska..
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jag hade tidigt problem med ena bakre högtalaren (mid) vid vissa frekvenser, fick den utbytt på garanti då det visde sig att membranet/konan var lite intryckt nära centrum, upptäckte det när verkstaden tog in den och vi lyste in med en ficklampa. Dock försvann inte missljudet helt. För några veckor sedan insåg jag att det, precis som du säger, är själva grillen eller den yttre ringen som är källan. Inte tagit tag i det själv nu men det borde gå att fixa rätt enkelt. Skönt att veta att det "bara" var det. Ren slump att just den med intryckt kona hade problem, hade aldrig upptäckt det annars.
Jo
11
Johanw1978
2003 e39 touring 530d exclucive edition. Under lätt renovering till mint condition :)
Tycker ni i övrigt att HK tillvalet är värt att välja ?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag har inte lyssnat på standard eller HIFI, men jag tycker mitt HK låter riktigt bra. Skulle definitivt välja det igen om jag skulle beställa en ny bil.
Har HK i min idag och har haft HIFI i min tidigare bil och tycker att HK låter betydlig bättre.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Har tidigare haft Hi-Fi versionen i BMW men kommer i ärlighetens namn inte ihåg hur den lät i jämförelse med den HK som sitter i min nuvarande.

Men jämfört med de två system (Bose resp. Mark-Levinson) jag haft i mina två föregående bilar så är BMW's HK inte mkt. att hurra för. Faktiskt direkt dålig i jämförelse och dessutom dyr.

Jag upplever ljudet som väldigt tunt och praktiskt taget utan riktigt djup-bas.

Skulle definitivt rekommendera att provlyssna de olika varianterna innan köp.

Jo
11
Johanw1978
2003 e39 touring 530d exclucive edition. Under lätt renovering till mint condition :)
Tack för inputen. Blir nog njöd oavsett hifi eller hk. Jag hinner provlyssna nångång.
Lätt utr listan sticker iväg i summor som allavet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.