AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
9.416

Vad kan man kräva av Premium Selectiongarantin eller maskinskadeförsäkring?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Det här är en spin-off av tråden i allmänna tråden om ett fel med varningslampor som utvecklats till något helt annat än jag trodde från början.

Länk

Kanske att man skulle fortsatt där, men eftersom detta verkar bli mer en fråga om vad som egentligen gäller för premium selectiongarantin så fortsätter jag här i försäkringstråden

Hade problem med ett gäng varningssignaler som kom upp med jämna mellanrum om 4x4, abs mm.
Kontaktade min lokala verkstad och samtidigt ÅF (återförsäljaren) som ligger längre bort.
Verkstaden menade att det var en trasig ABS-sensor, ÅF höll med. BPS försäkringen gäller för detta.
Bytte ABS-sensor, hjälper inte. Verkstaden hittar efter långt sökande kabelbrott/fel någonstans mellan hjulhuset och kablaget bakåt i bilen.
ÅF börjar mumla om att kablar nog inte ingår i BPS-försäkringen...
Jag kontaktar BMW Originalförsäkring om hur maskinskadeförsäkringen täcker sådana här fall. Får lite svävande svar även här om hur kablar inte täcks av försäkringen.

Ok, pratar en sväng med mekanikerna om vad som egentligen är felet och för förklarat för mig (om jag förstod det rätt) att spolarslangen på något sätt skavt mot kablaget i stammen där elkablarna går och i sin tur läckt in spolarvätska som orsakar brott/fel på kablar till ABS-givare mm.

Tar en tur igen med ÅF som fortfarande är ganska svävande o BPS-försäkringen eftersom den är ganska luddig i sitt utformande och mest definierar massor av komponenter som täcks av försäkringen. De ska återkomma imorgon....

Min fundering är om man ska acceptera att kablar inte täcks av försäkringen? Min spontana tanke är ju hur det kan komma sig att dessa kablar kan komma att förstöras till den grad att det kommer in spolarvätska? Någon möjlig komponent som gjort att detta hänt? Felkonstruktion/montering vid dragande av kablar?

Att kablar går av/korrosion på äldre bilar skulle jag kunna köpa, men på en -12 som gått knappt 6000 mil samt på sättet att det läckt in spolarvätska i kabelstammen tycker jag känns lite konstigt?

All input uppskattas inför vidare prat med ÅF och Originalförsäkringar....

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Hämtat ut bilen idag.
Känns lite sådär med en beräknad kostnad på 40´!!!!!
Läckage från spolarslangen som på något sätt trängt in i elkablaget och totalt förstört kablarna. Massor av felsökning och delar som bytts utifrån de ursprungliga felmeddelandena.

Allting inskickat till försäkringsbolaget.
Undrar hur man ska vidare om de säger nej?

Lite lätt chockad just nu.....

Min egen erfarenhet av premium selection är att den täcker i princip - ingenting.

Ren marketing bara.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Nä precis, Premiumselection garantin har jag släppt och gett upp. Luddigare avtal har jag nog aldrig läst (nu när jag läste igenom det på riktigt för första gången...).

Nu gäller det maskinskadeförsäkringen på BMW Originalförsäkring utifrån hur de kommer bedöma saker o ting. Deras utgångspunkt vid första kontakten var att kablar inte ingår. Min fråga kommer väl fr a handla om hur och varför kablarna falerat? Knappast kablarna i sig som ställt till med alla fel.

Jag fick ett elektriskt gasspjäll utbytt på PS-garantin, det täckte det tydligen iaf :-)
Parkeringsvärmare utbytt på PS. Så helt värdelös är den absolut inte. Obs Tysk PS.

Helt otrolig historia med din X3a för övrigt. Värd att kontakta någon biltidning om.

Mvh Stephan
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Ja, nu vet jag ju inte var det här kommer sluta än. Men hittills känns det mest absurt och overkligt. Så just nu får man planera för det värsta och hoppas på det bästa.

Vad gäller BPS-garantin är den ganska klar på vilka komponenter som täcks men inte kablar. Min utgångspunkt kommer väl bli hur kablarna fått sina skador. Det är ju inte kablarna i sig som gett upp, utan de har ju haft en yttre påverkan pga något annat fel. Eller tänker jag fel?

Nästa steg blir väl att ifrågasätta hur verkstaden bara kör på utan att nämna att det här börjar dra iväg ganska rejält, ska du verkligen gå vidare utan klartecken från Försäkringsbolaget? Borde jag varit tydligare? Sedan har jag förmodligen kostnader för bytta delar (spolarpump, sensor med tillbehör + arbetskostnad) som kanske inte var trasiga.

BMW centralt kanske efter det?
40´är inte en siffra jag kommer acceptera för en drygt 3 år gammal som bil som jag ägt sedan september, med knappt 6000 mil på mätaren, köpt som Premium Selection....

bm
185
bmwping
535xd GT -15
jag håller med dig om att det verkar vara felkonstruktion, eller felmonterat. varför dra en vattenslang mot elkablarna? Att blanda el och vatten är ju något man inte gör.

Att de byter en massa saker om inte är trasgiga är trist, det borde finnas ett sätt att hitta/eliminera kabelbrott.

Om försäkringen inte täcker spolarslangen får du väl erbjuda dig att betala den, och försäkringen tar resterande 39.900 kr ;) Skämt åsido, hoppas det löser sig. Förstår inte hur kablarna inte kan ingå om försäkringen täcker elektronik.
Som vanligt misstror jag branschen. Premium Selection började säkert som ett riktigt koncept. Lågmilade - och då tänker jag mig förmånsbilar med max 1500 mil bakom sig - väl omhändertagna bilar i ett nästan nyskick.

Men så kommer inflationen. "Ah, 6000 mil, den ser ju snygg ut ändå. Den säljer vi som PS. Garantin kan vi chansa på. Kör vi hårt, gäller den knappast alls, så där har vi inget att förlora."

Jag kan bara önska dig den styrka som behövs för att dra det här i land! Ser fram emot att bli positivt överraskad!

/Lennart
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Jag fick det ökända kablaget i bakluckan bytt på PS-garantin på en E61 -07. Vid reparationen hade den gått ca 8 000 mil och var 5 år gammal. Kostnaden för reparationen var ca 15 000 kr. Bilen köpte jag vid ca 6 000 mil med ett års PS-garanti.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
High: förutom BPS så brukar väl alla större bilhandlare vara knutna till mrf eller något sådant, där brukar ligga en obligatorisk 3månader beg garanti. Kolla de villkoren också om det är tillämpligt.

Det låter helt sjukt att du skall behöva stå för ett sådant fel. Berätta gärna hur det går framåt.

Jag fick mina turbos bytta på BPS-bil. Handlaren använde maskinskada och sedan tog de självrisken som BPS, jag behövde alltså inte betala något.

/DJ
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Läste om garanti. Så här står det:
Fel som visar sig inom sex månader från köpet Enligt konsumentköplagen antar man att ett fel som visar sig inom sex månader efter att bilen levererades fanns vid leveransen. För att bryta detta antagande måste säljaren visa att felet/felen inte fanns vid leveransen. - See more at: Länk
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Plötsligt händer det!

Dök upp ett SMS från verkstaden som sa att försäkringsbolaget godkänner skadan, som brand/kortslutning tror jag, bara att betala in självrisken 1200:-...

Känns som förnuftet för en gångs skull segrade!

Måste nog djuploda lite i skadespecen när jag får den för att se vad som egentligen hänt och försöka se så att allt är åtgärdat. Eller rättare sagt se till att det är upphovet till felet är hittat och åtgärdat inte bara att felet är fixat så att säga. För annars lär väl det komma tillbaka i framtiden....
Är detta med spolarvätskeproblem vanligt?

Detta kan inte vara allt för kul;

Länk

"Bilen lämnas in den 14:e december, för undersökning och reparation av fläkten och bromsvarningslampan.
Två dagar senare ringer verkstadschefen och informerar mig att det är bättre att skrota bilen än att reparera! Kabelhärvan är skadad av spolarvätska. Reperation kommer att kosta 139 000 kronor plus moms. "

Nog för att bilen var gammal, men det känns underligt att BMW själva föreslår att bilen ska skrotas...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.