AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.610

Bytte till m ratt, kontakten till knapparna passar ej E39 96

Hej, jag köpte en m ratt från en e39 97 och satte i min 96a, så nu fungerar inte farthållare eller någonting, det lyser inte i ratten heller, måste jag köpa en ny kontakt från navet till ratten? Hoppas någon förstår, airbagkontakten passar iallafall
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Här finns det lite läsning: Länk

I korthet sitter kontrollenheten för multifunktionsknapparna bakom instrumentbrädan i din bil. I bilar tillverkade mellan 09/96-03/93 sitter enheten istället i ratten.
Om du vill att rattknapparna ska fungera så får du koppla förbi den gamla enheten enligt instruktionerna i länken ovan.
Hej! menar du inte tvärt om? jag har alltså en 1996a e39. ratten jag installerade är ifrån en 97a,

så min styrenhet sitter i ratten på min 96a? alltså finns det ingen styrenhet nu eftersom jag monterade i en nyare ratt ifrån 97?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag menar precis det jag skriver. På bilar tillverkade innan 09/96 återfinns databoxen som kontrollerar multifunktionsratten under instrumentbrädan. Nyare bilar har databoxens funktioner inbyggda i ratten. Länk
Eftersom du har köpt en ratt från en 97:a så behöver du koppla förbi den gamla boxen i din bil(den behövs inte längre), för att på så sätt använda dig av rattens egen styrenhet. Du har alltså en integrerad styrenhet i din nya ratt, allt du behöver göra är att dra kablar för att använda dig av den. Eller ja, det ser ut som du behöver inhandla lite nya tillbehör också. Instruktioner återfinns i den tidigare bifogade länken.

Då det inte går att ändra mitt första inlägg vill jag även rätta mig själv, det är alltså bilar tillverkade mellan 09/96-03/99 som har styrenheten i ratten och inte upp till 93. :)
Återkommer på denna punkt och meddelar om att jag fick det att fungera utmärkt, nu jagar jag bara en farthållarmodul för att kunna aktivera farthållaren på ratten istället för på instrumentpanelen!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Kul!
Hur fick du ihop det? Var informationen från bimmerforums korrekt? Berätta gärna, det är bra för framtida läsare :)
Precis, efter noggrant läsande fick jag ihop det, koppla ur MFL modulen (sitter bakom det lilla facket vid vänstra knät) kablarna är numrerade på kontakten, tvinna bara kabel 1 med 3, sedan 2 med 4, detta ger då ratten ström samt jord, sedan kopplar man kabel 5 med någon utav den svarta eller vita (kommer inte ihåg vilken) kabeln som kommer ifrån ratten, och kabel 6 kopplar man ihop med den andra kabeln som blir över, lite dålig förklaring av mig nu men.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.