|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så har min blivit allt tröttare och tröttare. Näst intill obefintligt bottendrag när man har en högre växel i. Känns nästan som den bluddrar lite när man ger på fult. När man ger på fullt från lugn motorvägskörning så hugger det till rejält. Som en rejäl misständning. En annan grej är att man kan varva upp i mot 6000 varv och sen börjar den bluddra och stannar där. oftast på 3 ans växel. Det händer lite då och då. funderar på om det är tändspolarna eller vanos solenoiderna. läst lite om att dom brukar strula och bli "skitiga" Några andra ider? givare eller sånt kanske. | |
|
Egen uppdatering om någon förmodan skulle ha samma symtomer. Efter en radering av felkoder och någon dags körning dök en felkod upp med rubriken typ "insug, vanos ventil, mekanisk defekt". Ur med båda och upptäckte att den på insugs sidan knappt släppte igenom olja. La på spänning och den klickade lite, men lätt inte alls helt rätt jämfört med den andra. Efter en stund fastnade den i ett läge. Lika bra och byta tänkte jag och köpte en ny. Provade båda och dom lätt lika, släppte igenom luft på samma sätt. I med dom i bilen. Lyckades förväxla så den nya hamnade till avgassidan, men eftersom båda fungerade så struntade jag i de. Provkörde och felet försvann, för att leta sig längre in i vanos systemet. Nu kom koden 2a82 218 inlet-VANOS. Moves with difficulty. Tankarna började gå om att få riva halva topplocket och hur dyrt det skulle bli, Men bestämde mig för att köpa en till solenoid, ny olja och filter, samt göra en invändig motorsköljning före oljebyte. Dock lite tråkigt då man haft i ny olja för drygt 300 mil sedan. Men sånt är livet. Körde i omegas motorskölj och körde 2 vanos test under tiden för att se om det vart nå skillnad. Men icke, felet låg kvar. Bestämde mig då för att slänga i den nya solenoiden och byta oljan och filtret och sen prova igen. Startade upp bilen med datorn i och motorlampa va släckt och inga felkoder kom upp. Körde ett vanos test igen och allt fungerade som det skulle. Om det va skit någonstans eller om den gamla solenoiden va dålig ändå fast det inte syntes eller hördes nån skillnad vet jag inte, men iaf så försvann rycket vid fullgas, plus att bottendraget vart betydligt mycket bättre. Så förhoppningsvis är problemet löst. Synd bara att vattenpumpen också är på väg att ge upp tydligen såg jag en felkod om :P |
|
|
Har samma felkod jag med.. Har bytt 3 solenoider utan resultat. Nu har jag fått den felkoden permanent och motorn dummar sig när man startar bilen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.