|
|
|
|---|---|
|
har ett segdraget fel på min 320d från 2010 som jag hoppas få lite hjälp med här på detta forum. Felet, eller felkoden, är p115c och den uppkommer strax efter att man startat motorn och börjat köra (kall som var, både sommar och vinter). Nollar man koden under färd så kommer felkoden först tillbaka nästa gång motorn startas. Tror att felkoden handlar om att luftmassemätarens signalvärde inte överensstämmer med datorns förväntade värde. Somliga dagar tänds den gula motorlampan, andra inte. Luftmasse mätarens funktion är verifierad, inga fel på den. Har även kolla över hela luft systemet på insugssidan utan att hitta nägra läckage eller konstigheter. Har även provat att köra utan inkopplad luftmassemätare, bilen går då lika bra och förbrukningen är den samma. Ligger kring 0,59 liter/mil, kör mest landsväg och har manuell låda. Vad gör man härnäst?? Alla ideeer och förslag är välkomna, då jag själv börjar ge upp... | |
| Hej. Jag har samma fel på min 520D -09 fast motorlampan slocknar av sig själv efter ett tag. Har du hittat felet? | |
|
Zacke1977, problemet kvarstår på min bil, men det uppstår mindre frekvent nu under sommaren (pga högre kallstartstemperatur?). Rensade absoluttrycks-sensorn, eller vad den nu heter, på insugsmanifolden tidigare i våras och då upplevde jag att bilen gick bättre ett par dagar men sen kom felet tillbaka igen. Det var väldigt mycke sot och klet i insuget, misstänker att avgascirkulationen inte funkar som den ska, det blir mitt nästa steg att kolla/rengöra denna ventil när tid finns... Även min gula lampa slocknar efter ett antal starter, men felkoden ligger kvar. Hur lång har fin bil gått när felet kom första gången? Har du kört med nån typ av trimbox? |
|
| Tack för ett snabbt svar! Jag har kört med KCR i en månad ungefär. Det hände för några dagar sedan, bilen har gått 11000mil. KCR boxen är borta, men problemet kvarstår. Sot och klet tror jag är relativt normalt på dieslar. Bytte turbo på en 530d och fick riva b.la insug för detta och det såg hemskt ut. Bilen hade gått 24000mil och BMW sa att det är normalt(?) Går inte din bil i reduced power när lampan lyser? Min gör det. Tappar halva effekten känns det som. Jag du inte varit inne eller kontaktat BMW om problemet? | |
|
Ingen box under min tid. Köpte bilen när den gått 7000 mil, felet dök upp 500 mil senare (lampan tändes). Felkoden kanske redan fanns för, inte vet jag. Den har gått 10500 idag. Har inte pratat med BMW-verkstad om detta ärende, senast jag pratade med dem så blev jag rekommenderad både kamkedjebyte och kopplingsbyte (dyrt)... |
|
| Ok. Men går den i reducerad effekt? | |
|
Inget limp home mode. Upplever att effekten är densamma oavsett felkod eller ej. Dock är den upplevda effekten lägre än i vår X3:a med samma motor. |
|
| Min går inte i limp home, den hamnar i reduced power. Typ halva effekten försvinner | |
|
Googlade p115c och läste på ett amerikanskt forum att det har bytts spjällhus då trottel positionsgivaren inte stämde med läget på spjället. Det byttes och felet försvann. Finns där en sån där hemsk egr-ventil på motorn och att spjällhuset solat igen som på mitsubishis gamla gdi motorer? // Jonas |
|
|
Hur vet man om den hamnar i "reducerad power"? Man kan uppleva att den stundvis går lite ryckigt vid långsam acceleration, typ som om en bensinare hade haft problem med tändningen på en cylinder... Men annars märks inget konstigt. |
|
| Det står i displayen och sen märks det väldigt tydligt. Det finns inget bottenvrid, det känns som man kör en gammal MB 220D | |
|
Tack, inget sådant meddelande och den är betydligt piggare än en gammal Merca utan turbo... |
|
|
Har ni kommit fram till någon lösning? Har exakt samma problem med min 520D -09 Har bytt LMM men lampan kom tillbaka efter några veckor. Upplever att lampan tänds oftast när den stått över natten i fuktigt väder. Lampan släcks alltid när bilen blivit varm? |
|
|
Lämnade in bilen till slut... De bytte både MAP- och temp-sensorn och detta löste problemet! Ett vanligt fel enligt verkstan! |
|
| Okej, var det dyrt? Har för mig att dom bytte temp sensorn på min senast den var inne men utan resultat. Får prova map sensorn då :) | |
|
Hej, hittade denna tråd som verkar bekant till dem felkoder jag får upp. igår när värmen hade nått 29 grader och hade AC:n på så kände jag att min kärra dog och kom till liv emellan växlarna och vid något tillfälle hade jag en ostabil tomgång och då började motorlampan lysa. felkoder som kom upp var p115c samt crankshaft sensor P0336. raderade koden och lossade på en sensor som sitter i soten alltså returen precis vid påfyllningslocket och den var lite oljig. problemet försvann och kom upp idag igen. denna gång plockade jag isär hela luftpaketet och jag har nog aldrig sett något värre. allt var igensatt allt från kryp till annat skräp låg där i. bilen har gått 7400 mil och servad senast på BMW i oktober 2016, fusk jobb finns det ingen tvivel på och luftfiltret var klämd. problemet är borta nu ingen motorlampa lyser menjag kör och är orolig. kan det vara en typ kamaxel givare som skall bytas precis som det är på typ alla bmw motorerna. TIPS??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.