AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.417

Fortkörning fartkamera

Hej,

Morsan råkade köra lite för fort och fartkameran tog bild på händelsen.

Idag fick hon hem ett brev från polisen och där ser man även henne på en zoomad bild (inte jätte tydlig bild, men man ser att det är hon). Bredvid bilden finns även en bild på henne körkort, då de säkert identifierat henne med den. Där står att man kan antingen erkänna eller neka och gärna ange anledning till det isåfall. Om de nu är så säkra på att det är mamma, varför behöver hon erkänna? Hade det inte räckt med att skicka inbetalningskort direkt?

Vad gör man? Är det helt kört? Hon har inte den bästa ekonomin så finns det någon chans att hon kan slippa betala? Vad händer om hon struntar i att svara på brevet? Följs sånt här alltid upp?

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Nej, det är inte helt kört. Om hon nekar eller inte svarar så måste åklagaren dra det till domstol. Om han gör det så är det nog troligt att hon fälls men det kan aldrig bli högre straff(=dyrare) än om man erkänner direkt.

Jag personligen skulle låta bli att svara på brevet alls! Då är det hyfsad sannolikhet att hon får ett brev om ett antal veckor som säger att ärendet är nerlagt.

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du får alltid välja på att erkänna eller att ta det till domstol. Samma sak är det om du blir tagen med laser och polisen plockar in dig. De frågar då om du erkänner förseelsen eller om du vill bli kallad till domstol. Så tolka inte det som ett tecken på tvekan, för det är det inte.

Så du menar att mamma inte behöver stå för rättegångskostnader?

Vem står för dessa kostnader?
Dem får naturligtvis din mamma stå för, om hon döms.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag tror att du har fel där WGN.
Länk

Mvh/ Niclas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rättgångskostnaderna behöver man aldrig stå för om det är "staten" eller annan myndighet som anklagar dig för något som dras till "tinget"...

Det är skillnad om det är en civilrättslig tvist.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Så sammanfattningsvis är rådet att strunta i brevet och hoppas på att det läggs ned?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är bilden tillräckligt tydlig och de redan har "parat ihop" personen med fordonet och tillfället, lär man inte lägga ner fallet.

Sannolikheten att hon fälls är nog nära 100%, så i praktiken gör det nog ingen skillnad om hon erkänner eller inte - enda skillnaden är att det går fortare att erkänna...

Men visst, alla har rätt att neka om de känner för det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sx
172
sx3
335i E92 -11
Fördelen med att neka i det här fallet är nog att din mamma får en längre tidsfrist på sig att skrapa ihop stålarna, vilket är positivt med tanke som du beskriver hennes ekonomi som ansträngd.

I övrigt tror jag det är kört, det är bara ren formalia om hur det skall bli verkställt.
Låna din mor pengarna så slipper hon hålla på med dessa kostnadsdrivande slag i luften. Tjänar nog alla på i längden :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hör ör det 100% säkert tillvägagångssätt:

Ring vederbörande polisutredare, det gjorde jag själv och lirkade ut lite svar på hur säkra de var på det just är jag , och han sa då att personen är rätt likt dig på bilden, men jag kan inte vara helt säker sa polisutredaren.

Så jag skrev i min berättelse att ja hade dåligt minne om det var jag eller min vän som lånde bilen just detta datum då vi har liknande utseende som körde bilen vid denna tidpunkt, men han ville inte om det nu var han att jag uppgav hans namn, då det inte finns någon angivarlag i sverige.

= Fallet nerlagt efter 1 vecka.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hade kostat 6000:- annars, men vi vet inte en faktiskt än om det var ja eller min polare 🙈🙉🙊
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Testa och på detta söttet, så slipper ni betala o din mor kan fira med en tårta!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Hon är oskyldig tills hon skrivit under (erkänt)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Jag vägrade skriva under 2-3 brev som skickades efter varandra och ringde aldrig upp polisen för telefonförhör.

Fick hem ett sista brev där det stod att jag inte längre var misstänkt för hastighetsöverträdelse, så jag klarade mig...men dom kan ju alltid skicka vidare till en åklagare så att det blir rättegång.

Där kan det bli svårt att klara sig :)

WGN snackar skit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.