|
|
|
|---|---|
|
Har googlat en del och vad jag finner på både trafikverket och NTF är att de rekomenderar att babyn sitter fram om föraren är ensam. Nyheter för mig då jag trodde det var stor skilnad på säkerhet mellan fram och bak, till fördel bak. Men ett argument är att instrumentbrädan håller bättre mot krok än ett fram säte. Hur gör ni med babyskydd i F10/F11? Fram eller bak? Vi har en bilbarnstol till 4 åringen bakom främre passagerarstol. O givetvis är ovan fråga med att Airbag är avstängd. //I | |
|
Jag har visserligen inte en F11, men har haft babyskydd och har nu 4 åring i bilbarnstol (bakåtvänd) därbak. Stolen fram med ensam förare: risk för att ägna uppmärksamhet på babyn istället för körningen. (Iofs ännu väre att vända sig om till baksätet men det är ju mer uppenbart). Sedan blir det lite meck varje gång ni är två vuxna i bilen om den andra inte ska åka i baksätet att flytta basen till babyskyddet mellan fram och bak. Värst är att stol fram skymmer sikten och kanske även höger backspegel för föraren, kanske inte så mycket babyskyddet som barnstolen. När jag köpte babyskyddet tyckte de att det skulle sitta bakom föraren, men där fick det inta plats då jag är lång så det blev höger bak. Jag har för mig att argumentet var att det är vanligare att bli påkörd i höger sida än i vänster. Sedan är det naturligtvis viktigt att ha en trafik och krocksäker bil och där bör en F11 stå sig väl. |
|
|
För lite mer än 6 år sedan så var vi på någon mässa där just NTF visade hur man monterar bilbarnstolar korrekt. Eftersom jag och frun hade delade åsikter om var stolen skulle vara monterad så fick vi svaret att enligt NTF så finns det inga mer eller mindre säkra platser i bilen under förutsättning att stolen/skydden monteras korrekt. Svaret förvånade oss båda, men var baserat på statistik. Sedan så blev det så att babyskyddet hamnade bak i och med att vi nästan alltid åkte tillsammans och när nr 2 föddes så flyttades den äldsta fram i en bakåtvänd stol med resultatet att man helt tappar den högra spegeln:( |
|
| Jag tycker det är kass att de gör stolarna så stora för att vara lite säkrare, då man som resultat inte ser något i högerspegeln vilket kan orsaka olyckor. Bättre att förebygga olyckor än lite extra vadd runtomkring om/när olyckan väl skett.. | |
Verdi |
Har hört att det ska sitta bak så att man inte blir frestad att hjälpa bebisen med nappen eller annat under färd. Visst är det irriterande med skrik också men... |
|
Precis som Verdi skriver så skulle jag (har haft) monterat stolen bak, om inte annat för att minska risken att man ägnar sig liiite för mycket åt (det skrikande/gråtande) barnet. Sitter det där bak måste man göra det enda rätta, stanna bilen och ta hand om det. Sen känns det personligen säkrare att ha barnet bak, men det är kanske mest en känsla :) /MrWIB |
|
|
"Jag tycker det är kass att de gör stolarna så stora för att vara lite säkrare," Du har inga egna barn va? ------- //Lövet |
|
| Är enig om bak, men lagt märke till att jag ser fler och fler bilar där stolen sitter fram. Får klura lite helt enkelt.. Tack för svar! | |
|
@Lövet, som jag skrev i inlägg #2 i den här tråden har jag en 4-åring och hur jag resonerar runt barnstolar, du kanske inte såg det. Jag vidhåller att det är vansinnigt att göra stolar så att om de monteras i passgerarsätet fram så skymmer de sikten, och framför allt högra backspegeln. Jag har därför valt babyskydd och sedan barnstol som är lite mindre i måtten så att de får plats ordentligt. Jag är 193 cm så alla stolar får inte plats bakom mig, och med stolen i framsätet blir det ortroligt trångt bakom. Jag ser hellre hur jag (och andra) kör, än har lite "extra stoppning" i stolen. Det går inte att stirra sig blind på barnstolen/babyskyddet som separat produkt, utan hur säker den blir monterad i just min bil (alltså inkluderat även hur säker bilen i sig är). |
|
| Enda BMW som funkar med bilbarnstolar är GT (3 eller 5), X5 och 7serie (om man ska sitta framför en större bakåtbänd stol). Stick that in your pipe and smoke it! | |
| Enligt min fru så finns en liten risk att även en avstängd airbag kan utlösas vid en smäll. Jag är kanske mer skeptisk till det än hon var, men oavsett så vill man ju minimera alla risker som finns vad gäller ens barn så vi hade stolen i baksätet hela tiden. Numera sitter ungen framåtvänd men de åren med bakåtvänd tillbringades i V70 respektive Audi A4. Och det var sjukt trångt i framsätet. Men safety first | |
| Babyskyddet ligger i källarn, nu sitter yngsta i bakåtvänd Britax bakom passagerar sätet och stora tjejen i en framåtvänd bakom förarplatsen. Funkar helt ok att sitta även i passagerarsätet för mig (189cm) men kan inte sitta rakt med benen - lite kompromiss får man räkna med. Har sportstolar i min. | |
|
Det finns (lyckligtvis) för lite data att utvärdera vad som är den säkraste platsen för en bilbarnstol i en bil enligt NTF. Det ebda det finns säkerställd statistik på är att babyskydd/barnstol i baksätet är inblandade i fler olyckor. Babyskydd går ju utmärkt att ha fram i de flesta bilar. Bakåtvänd bilbarnstol är det värre med. Fram skymmer den ibland på ett trafikfarligt sätt och bak tar den en enorm plats. Den bakåtvända stolen som är den mest kompakta är Acta graco duologic. Den går att ha i baksätet på en F1x men ändå kunna använda framsätet. Jag har åtminstone inte hittat någon bättre! Den är tung och klumpig att hantera, men som sagt är den kompakt. Den går att ha från 0 månader tills att det är dags att sitta framlänges. Finns en uppsjö av stolar som har en massa andra finesser och fördelar, men den är kompakt och säker. |
|
|
När det för några veckor sedan blev dax för en stol bok och en fram blev det en skoda superb. E39:an var för trång och brorsan hade redan konstaterat att det inte gick något vidare med F11 så han skaffa passat istället. //Magnus |
|
|
Menar ni allvar att ni inte får plats med ett babyskydd i en f-serie? Vi har köpt "nästa" stol och den går in utan problem bak, och jag kan sitta fram och är 185cm lång. Med babyskyddet kunde man sitta nästan hur man ville fram och de fick plats. 😊 innan vår f11 åkte vi corsa opc med babyskyddet bak och man satt fortfarande bra fram. Och som sagt, försök ha barnen bak. Blir lätt att man fokuserar på fel sak annars. Finns ju spegel att montera på nackskydd bak så man kan titta ändå. |
|
| Jag har en bakåtvänd barnstol, en framåtvänd och en bälteskudde bak i min F11:a. Lite pyssel innan det kom på plats men väl där funkar det perfekt! | |
| Och så är det Kina som erbjuds L versioner av alla bilar. Vi i norden med våra stora familjer och säkerhetstänk skulle sannerligen betala fina pengar för 10cm extra baksäte utrymme. | |
| Har köpt en Axkid Volmax till familjens F10:a och den passar hyfsat bra i fram- och baksäte. I framsätet döljer den tyvärr höger sidospegel. Tror att det behövs en kil för att få till lutningen så att barnet sover bra i stolen. Stolen känns liter stor. | |
|
Har haft alla tre fram när de var små. Bekvämt och trevligt tycker jag. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.