AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.852

BMWArchive.org - Uppgifter stämmer ej?

Hej!
Jag har kollat uppgifter på två olika bilar via bmwarchive.org och uppgifterna där stämmer ej med aktuell bil. För båda bilarna gäller det dragkroken.

1. På den första bilen fanns en avtagbar dragkrok, men någon sådan uppgift fanns inte på ovan nämnda sida. Hur kan det komma sig? Kan man sätta in en sådan i efterhand? (Det är klart att man kan men det är väl inte särskilt troligt?)

2. När det gäller den andra bilen så finns uppgift om att en dragkrok skall finnas ("Trailer Coupling"). Även på transportstyrelsens hemsida är bilen registrerad med "Kopplingsanordning: Kula". Men ingen dragkrok finns på bilen!

Stämmer inte BMWarchives uppgifter? Någon som råkat ut för något liknande? Om det inte stämmer för dessa fall, kan man då lita på bmwarchive.org?
Glömde skriva att exemplen ovan gäller modell e91.
Du kan montera dragkrok i efterhand. Det är i Sverige mycket mycket vanligt. Vi är ett extremt dragkroksälskande folk. Hasso håller på och monterar dragkrok på sin nyinköpta E91. Länk

Det andra exemplet skulle jag vilja se listan till, så skriv gärna chassinumret. Kod S3ACA eller bara 3AC är koden för dragkrok på E90 LCI.

Om det nu inte är så att du inte kollat på insidan av stötfångaren:)

Mvh Stephan
1. Den originalmonterade dragkroken är delelektrisk och manövreras mha en knapp i bagageutrymmet. Den avtagbara dragkroken är således eftermonterad och det förekommer att det görs.

2. Dragkroken är dold under bilen vid infällt läge. Leta efter en symbol på vänster sida i bagageutrymmet, öppna luckan och tryck på knappen som fäller ned dragkroken.
Tack för svar!

Som svar till Stephan735i kommer här chassinumret: WBAUS31060A527236
Jag har inte kollat på bilen fysiskt då den ligger på blocket. Men vid telefonsamtal med ägaren meddelade han att "det inte finns någon dragkrok". Visst han kan ju ha fel men i så fall vet jag inte om jag vågar köpa bilen av nån som har så dålig koll...

Epsilon;
1. Är det endast elektrisk krok som är original?
2. Jag har ej kollat på bilen fysiskt då den ligger på blocket.

1. Ja. Den originalmonterade dragkroken är delelektrisk och manövreras mha en knapp i bagageutrymmet.

2. WBAUS31060A527236
Bilen har (hade) originalmonterad dragkrok.
Okej tack!
Jag tycker det verkar skumt att man skulle montera bort en befintlig dragkrok. Det får nog bli ytterligare ett samtal för att försäkra sig om att det VERKLIGEN inte finns ett drag.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Finns bilarna på annons? Det är enklare om vi får se objekten (dekalen för dragkrok syns tydligt i bagageluckan).

-------
//Lövet
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Svarar på min egen fråga: Länk
Ingen bild dock där man kan se något.

-------
//Lövet
Slut på diskussion. Vid kontakt med säljaren, och efter att jag guidat honom till knappen för el-draget, upptäcktes detta.

Föga förvånande har BMW:s arkiv rätt...
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Undrar om killen någon gång tänkt "synd att man inte har dragkrok"...
Vitesse: Märkligt att säljaren skriver i annonsen "drag" om han är övertygad att det inte finns någon dragkrok.

I övrigt är det inte så konstigt att missa dold utrustning. Jag fick först efter jag sålt min första BMW reda på att den hade diffspärr genom att jag då tydde byggpappret jag tagit fram under passagerarstolen ett par månader tidigare. Aha var det därför den gick så bra på vintern:).

Man ska dock inte lita 100 % på bmwarchiv.de/bmwarchive.org då BMW har bytt betydelse på vissa koder och det är den senaste som archiv visar. Har man en äldre bil blir det fel.

Mvh Stephan
08976, tänkte på precis samma sak :)

Stephan735i, "drag" fanns inte med i annonsen tidigare, då säljaren uppenbarligen inte visste om det innan.

F.ö. har bilen helkass utrustning. Jag hade tittat efter en diesel med lite mer utrustning istället.
Det är rätt som du skriver Epsilon. Jag noterade också att "drag" lades till i annonsen efter att jag ringt.

Tack för alla svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.